Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 706 ggr
EmelieSofia
0

Bottenströ till kärringbox?

Att fylla 10m2 med kutterspån känns lite… ja, konstigt. Mina kaniner är rumsrena så en vanlig kattlåda med remiss/spån eller torv skulle duga fint åt dem. Men vad annars ska jag ha på golvet? Golvet är av betong och är därför ganska hårt och kallt, planen är att lägga ett par spånskivor i botten som isolering. Kan man ha filtar/mattor eller något annat i större delen av buren så länge de har tillgång till att gräva också i något hörn?

Förslag mottages gärna! Vad hade ni haft?

Emmetem
0

Jag själv har en hel bod till mina kaniner - där använder jag kutterspån. Jag köper en stor förpackning (menad till häst) för 100kr. För mig fungerar det finfint! Och har du rumsrena kaniner behöver du ju i sådana fall inte byta strö så ofta förutom i toaletter 🙂

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

EmelieSofia
0

Jo det är klart. Har ju hört så mycket dumt om kutterspån med. Om  jag har mattor och filtar är det enklare och renare för mig att gå in och sätta mig hos dem.

Emmetem
3

#2 Jo det är ju sant. Dock föredrar jag själv kutterspån då det är mjukt att gå på för de små kanintassarna. Annars måste man ha rätt många lager med filtar för att kaninerna inte ska få problem med det hårda underlaget :)

EmelieSofia
0

Men, om man bygger en låda,  eller använder botten av en innebur och fyller den full med torvmix eller liknande. Det måste ju duga fint!

fridaaocrazy
1

Du kan ju ha mattor och filtar, sen kan du ha en eller två högar med spån/halm så att de kan gräva :) + hus och inredning osv ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Emmetem
2

#4 Det är ju inte bara för att de ska få gräva som de ska ha mjukt underlag. Det är ju för att de kan få andra problem. Bland annat om en kanin har för hårt underlag så kan de få trycksår på baktassarna. Även kallat pododetmatit 🙂 Man kan ju inte ha filtar och mattor till kaninen bara för att matte ska kunna gå in och sätta sig på de utan att bli smutsig eller full av spån.

Här har du en länk som du bör läsa:
http://www.veterinaren.nu/kanin/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-kanin

Det är en väldigt bra 'artikel' enligt mig som beskriver bra.

sfut
1

Jag skulle haft torv, mest för att jag älskar det som underlag och kaninerna är också väldigt glada i det :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[00emi07]
0

kasnke du inte behöver något underlag? ananars kan du kanske ta lättströ? 

köper det på: 

www.granngarden.se

kaningodis
0

Håller med #12!

Torv är mer naturligt  för dem. Mina kaniner älskar att gräva och rulla sig i det…härligt att se! :)

Kaniner är små grävmaskiner så det är viktigt att det finns möjlighet till att gräva (därav ej så praktiskt att ha enbart en matta).

Kastanjegårdens Kaniner

AkaiTsuki
0

Torvmix :D Torv blandat med spån

//Joanna