Min kaningård
Hej!
Ska snart skicka in en blankett om ansökan till uppfödarnummer. Så här tänkt jag att jag skulle göra en liten tråd om min ny blivna uppfödning.
HUR BÖRJADE ALLT?
Jo, för åtta år sedan köpte vi en viltgrå dvärgvädurs hona i närheten av där vi bodde. Hon var ca.5 år när vi fick henne och efter att ha haft henne i ca tre år så blev hon sjuk och försvann tyvärr. Efter ca. 4mån så köpte vi en svart dvärgvädurs hona. Hon var också även ganska så gammal när vi köpte henne. Våren 2007 flyttade vi och hon fick självklart följa med. Hon bodde i en stor inhägnad tills hon vart gammal och gick bort p.g.a. att hon vart gammal. Sommaren 2008 köpte vi en belgisk jätte unge (hona) och en korsnings hona. Dom fick tillsammans bo i den stora inhägnaden som gick jätte bra. Några månader senare låg belgiska jätte honan ihjäl biten . Vi vart väldigt oroliga och undrade vadet kan ha varit som gjort detta. Eftersom andra honan inte hade några skador över huvudtaget så vi antog att det inte kunde ha varit hon. ( Dessutom var korsnings honan blandning mellan hermelin och lejonhuvad dvärgvädur. Så hon kan inte ha orsakat så stora skador om det skulle varit hon.) Efter vi kollat om jätte honan var i liv ( som hon tyvärr inte var😭)kollade vi så klart om hermelin korsnings honan levde. Det gjorde hon, men var helt skräck slagen och rädd. Hon fick bo inomhus i ett dygn, så vi hann ficka så det inte var lika lätt för rovdjur att komma åt dom. Vi satt även en fågel skrämma bredvid hagen ifall att. Efter ca. en månad köpte vi en dvärgvädurs hane som skulle vara sällskap till henne. Han var väldigt trevlig och snäll precis som dom andra kaninerna vi haft, men han har en speciell plats i hjärtat. Han satt i en bor bredvid honan. När han var ca. ett år hade vi bestämt oss för att para dom. Det vart sju små ninisar som snabbt fick ett hem. tillsammans fick dom tre små kullar, och alla ungar fick lika snabbt som första kullen. Vi bestämde oss för att avla fram duktiga hoppkaniner. I två år födde vi upp kaniner till hoppning. Men vi kände att det inte riktigt var våra grej. Vi ville fortsätta avla men hoppningen var inte det vi riktigt ville satsa på. Det blev ett litet uppehåll i ca. 8månader. Sen fick vi höra om en utställning av kaniner, det lät intressant så vi åkte dit och kollade. Då fick jag se en blå dvärgvädur sitta på utställnings bordet inför bedömning. Jag tyckte det var en helt otroligt fin färg! När jag kom hem satt jag mig vid datorn och började läsa mycket om olika färger och tecken… Jag hade bestämt mig för att börja föda upp blåa dvärgvädurer. Jag köpte två riktigt fina avelshanar från Göteborg. Sen köpte jag även en hona som även hon är mycket hon. Så nu har jag ställt ut kaninerna en gång hitills. Men ska på en utställning i Borlänge den 8/9 :) . Ska försöka få tag på två till honor, att avla på.
(Vill bara meddela att hermelin korsnings honan är 5 år nu och hur frisk och pigg som helst! Tyvärr gick hanen bort i våras pga att han fick någon sjukdom i huvudet så han var vi tvungna att avliva. :( )
HUR BOR KANINERNA?
Kaniner bor på somrarna i Fack burar som inte är vinter isolerade. Dom är svala och sköna på somrarna men ändå satt dom är vindtäta och satt det inte regnar in. Sen får dom bo i våran bod där vi har isolerat och gjort fackburar där inne också.
Hoppas ni kommer gilla denna tråd! :D
Bilder på det mesta kommer :)
Hälsningar Nellie