Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1062 ggr
Cilia.Teddytöserna
3

Dom bryr sig inte.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag så var jag hos veterinären, min ena hona har fått ett stort sår på hornhinnan. Jag åkte in och fick ögondroppar och smärt stillnade. Jag betalade 1200 för vet och medicinen. Min mamma tycker jag är duktig som bryr mig så pass att jag lägger så mycket pengar på mina kaniner, men grejen är att min pappa tycker inte samma sak. Det jag fick höra är att jag är galen som läggar så pass mycket pengar på ett djur som är värt 100 kr. Jag har förklarat att mina kaniner betyder mer än 100 kr. Jag älskar mina kaniner och jag lägger ut pengar på dom, speciellt om dom är sjuka. Min farmor säger samma, hon sa att det läker av sig själv, kaniner klarar sånt. Va!? hon hade ett stort sår på hornhinnan, det skulle inte läkt sig själv. Jag blir så ledsen, varför kan dom inte förstå att mina kaniner är som hundar. Dom kan lägga ut dom pengarna på en hund eller en katt men inte en kanin? vad är skillnaden? en kanin kan bli precis lika gammal som en hund. Vad ska jag göra för att dom ska förstå?😭

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Calcifer
1

Ibland kan man inte få människor att förstå. Min katt som avlivades pga mentala problem var min bästa vän. Jag älskade (älskar) honom mer än allt i världen. Vissa förstår andra inte. Det bästa du kan göra är att fortsätta älska dina kaniner och påminna dig om att det är din kärlek som är viktig. Om inte alla förstår eller stöttar är det okej, för du vet hur mycket de betyder och du vet hur lyckliga de gör dig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
1

Människor fungerar olika.
Vissa lägger mycket pengar på sina djur, andra på sina bilar, andra på huset t.ex. Så man får nog acceptera det, att alla tycker olika.

Härligt att din mamma är så engagerad.
Det var min mamma med när jag bodde hemma, ja nu med om jag ringer och ev frågar något. Pappa är inte så mycket för kaniner mm med hjälpte oss ändå 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cilia.Teddytöserna
0

#1 tack för det fina svaret, jag tycker bara att min pappa iallfal skulle förstå han hade ju hur många djur som hälst när han va liten😛

fridaaocrazy
0

Mina föräldrar är lika dana… Fast jag har ju marsvin och inte kaniner men det är samma sak. "Han är gammal, han för snart, lägg inte pengar på ett då litet djur, hur skulle de annars klara sig i naturen då" osv :( Nä, man ska tydligen bara lägga sina pengar på sina hund eller katt, men inte på marsvinet. "Han dör nog snart alla fall" tack för den du mamma!! Tur att min pappa älskar djur och är nästan lika engagerad som jag :) Han hänger gärna med på kurser med hunden och borstar gärna katten och bytar gärna på buren till marsvinet :) Fast det är kanske därför jag fått 9 djur av honom :P Mamma säger mest "hur ska du orka detta, hinna med skolan, din hund stannar inte dr jag säger att han ska stanna!" Osv :P Nä, det är inte mycket hon gillar med mina djur, hon hade nog velat sluta själv hemma med en katt eller så xD

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

marirose
2

Tyvärr så har smådjur mindre värde än hund och katt i mångas ögon men för mig är alla lika värda. Mina barn kommer aldrig behöva höra dem orden 🙂

Kanin tokiga ( katt med men kan ej ha pga av allergi) familjen här med 7 st och för 1 år sen sa jag att vi inte skulle ha några men barnen vann och nu äger jag 3 själv 🙂

farvendal
2

Bry dig inte om dem och försök att sluta övertala dem om hur underbara djur kaniner är. Jag vet att det är svårt men jag har lärt mig att det oftast inte tjänar något till att försöka få vissa att förstå, man blir mest bara irriterad. Lägg den energin på dina djur istället :) Folk ser olika på saker och ting.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Cocomo]
0

Mina föräldrar var precis likadana, dock ville dom inte lägga pengar på några djur alls. Varken smådjuren, katten, hunden eller ens hästen.
Dom tycker att djur inte är värda att lägga pengar på, man kan lika gärna köpa ett nytt liksom.. Vissa människor har tyvärr den inställningen och det kan man nog inte ändra på. Dom inser inte att en kanin kan betyda lika mycket för en precis som en människa kan betyda för en och det kan man inte bara ersätta genom att köpa en ny. Det bästa man kan göra är att inte lägga energi på såna personer, låt dom ha sitt synsätt och sen har du ditt synsätt. Sålänge du vet att du älskar dina djur och gör allt du kan för dom så spelar det ingen roll vad andra tycker! 🌺

Cilia.Teddytöserna
1

#7 om bara alla skulle se på djur som så som alla här på KIF, vad underbar världen skulle vara. Nej man kan ju inte ändra på folk :P :(

[vanilla skye]
1

Snällt av dig att se till att ditt djur fick den vård den behöver, även om det försvann lite pengar ur plånboken och du ska inte bry dig ett dugg om vad andra tycker och tänker, du bryr dig om dina djur och ser till att de mår bra, det kallar jag en bra djurägare! 

Hoppas lille ninen kryar på sig där hemma <3

Cilia.Teddytöserna
0

#9 tack! Jo det hoppas jag med!

[Cocomo]
0

#8 Nej, tyvärr kan man ju inte ändra på folk även om man hade velat ibland! :P Ja, tänk om alla kunde ha samma synsätt på djur som folket här inne på iFokus! 🙂 Inga katter som blir övergivna och hemlösa, inga kaniner som blir utslängda i skogen, inga hundar som tvingas att slåss för att överleva, inga flockdjur som måste leva ensamma för att folk inte vet bättre, människor skulle tycka det är lika självklart att ta sin hamster till veterinär när den är sjuk som att dom själva åker till läkaren när dom är sjuka.. Listan kan göras lång och drömma kan man ju alltid göra!

Minirut
0

Hör det samma ooofta! Det är tydligen helt sjukt att jag väljer att spendera mina fredagskvällar med att hålla på med mina djur. Tydligen har jag inget liv. Tydligen har jag förlorat hela den bästa tiden i mitt liv pga att jag aldrig valt att festa på helgerna. Jag borde skaffa en pojkvän istället för djuren osv. Och när man sedan inte vill avliva ett djur direkt något fel uppstår så är man helt tappad bakom flötet?!?!?

Jag ser djur som mina enda riktiga vänner. Djuren finns alltid där, de visar aldrig några sura miner utan uppskattar alltid en. Djur är precis så som alla människor borde vara. Men det är tyvärr väldigt få som inser detta :(

Inners inne vet man dock själv att det man gör för sina djur är rätt. Och det är huvudsaken!

http://pillasddv.weebly.com/

Saaara
0

Men ibland kan dina föräldrar ha rätt när de säger att det läker av sej själv :-) Min kanin skadade också hornhinnan pga att en en annan kanin rev han. Det blev värre och värre men nu helt plötsligt vänder det! Så det blir bättre och bättre helt otroligt nog. Kan dock säga att det är ju bara bra att åka in till veterinären iag så du gjorde ju helt rätt!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Mi-rand-a]
0

Förstår inte varför de är så viktigt att få andra att förstå, ingen i min familj/min släkt förstår varför jag har kaniner, min pappa tycker de är äckliga och min fammo ser de bara som mat, den enda som tycker om dem är min mamma men ändå inte så som jag, men inte rör de mig  i ryggen, jag förstår inte alla saker de tycker om m.m

Underbarn
1

Jag är tyvärr en av dom som tycker det är väldigt tråkigt att lägga ut över 1000 kr på veterinärvård på kaninerna. Men är det nödvändigt så görs det. Jag har betalat mkt vård under dessa 10 år med kaniner… Men tycker det är hemskt tråkigt att betala vård till min häst också. Han blev sjuk nu och jag har fått betala snart 15000 i veterinär och medicin. Som tur är har jag försäkring på han men jag fick ändå stå för 6000 kr ur egen ficka. Men det känns mer värt för en häst än en kanin. Sen är det såklart det varierar!? En bil värd 5000 vill man inte laga för 10000. Där emot en bil värd 50000 lagar man för 10000. Min häst har inköpspris 25000 och att betala 15000 i veterinär är som att betala 300 kr för en kanin värd 400 kr. Ungefär?

natha-mjau
1

smådjur är ju inte så värda mycket i dagens samhälle tyvärr :/
När min förra kanin Maja var sjuk tyckte alla jag var helt dum i huvudet som la ut flera tusen på "en kanin", men hon var allt för mig och kosta vad det kosta vill. Tyvärr gick hon inte att rädda ändå.
Men jag vet iallafall att jag gjorde allt jag kunde. Tror de flesta i min familj förstod vad mycket kaniner betydde för mig när de såg hur mycket pengar jag la ut och vad jag kämpade.

Strunta i vad andra tycker, du vet vad kaniner betyder för dig och hur långt du är villig att gå.

Tycker det är synd att man inte ger smådjur den veterinärsvård de behöver för att överleva utan väljer avlivning istället för att det blir billigare, då ska man inte ha djur.

fossingen
0

Tur så värderar mina föräldrar mina djur högt och har ställt upp massor.