Ringorm!???!!!! :'(
Jag fick ringorm för ett par dar sedan och är helt säker på att det kommer ifrån min kanin då jag inte varit i kontakt med något annat djur. Jag har märkt att han har fällt ganska mycket päls och det är ett symptom! Vad ska jag göra? :( Han når ju bra annars men jag vill ju kunna gosa med honom och han måste ju bli frisk! Kan man köpa någon salva eller liknande eller vad ska jag göra eftersom de inte syns så vet jag ju inte heller vart jag ska lägga salvan isf. Kan man ta honom till någon vetrinär eftersom jag inte har någon aning om hur man ska tvångsmata honom och de vill jag gärna inte göra! Finns det några droppar man kan lägga i vattnet eller i pelletsen? Får snart panik och vill att han ska må bra! Är verkligen jätte orolig! :'( :'( :'( Vet intr vad jag ska ta mig till! Snälla snälla snääällaaaa svara! Jag
Börja med att ta din kanin till veterinären snarast och få fastställt precis vad det är som gör att din kanin tappar päls.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ringorm kan inte behandlas med något som inte är receptbelagt. Man kan t.ex smörja med pevaryl men då försvinner bara själva "märket" eller vad man ska säga, men inte smittan.
Och nu är det ju fällningstider också, så kan ju vara fällning med.
Tvångsmata? Man behöver inte tvångsmata för att behandla ringorm. Däremot, OM det är ringorm, måste du sanera buren och andra ställen han varit på och tvätta dina kläder noga när du varit med honom, så att du inte sprider det vidare.
Så boka tid till veterinären och kolla, lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mamma har åkt till vetrinären, men de är inte så lätt när det är 5 mil till närmasta vetrinär och man har en kanin som får panik i transportbur och bil ;*
#2 Somsagt mamma åkte till en vetrinär för att rådge och allt verkar lugnt! Vetrinären tror att det är fällnings tider på gång och att jag inte fått det utav honom. Buren ska saneras och flyttas idag samt att jag ska försöka kolla extra noga på päls,ansikte och tassar ikväll :) Ska även byta till ett annat sorts hö då vetrinären trott att det kan vara det som spökar ;) Tackar verkligen för era svar och hoppas att allt går bra med honom, och mig haha :) <3
#3 Vad har du för hö nu då? 🙂
Ja fällningsperiod har många kaniner just nu verkar det som 😛
#4 Just nu har jag hö från mina grannar som driver en bondgård, enligt mig är det de absolut bästa öet man kan ha till sin kanin men vi får väl se hur jag gör med det! :) Ja haha fäller väl sommarpälsen och börjar sätta vinter pälsen kan jag tro! ;) :)
#5 Varför skulle ni byta hö tyckte veterinären? Hur kan h*n veta vad ni har för hö? Alltså kvalité osv?
Jag tror inte enbart höet påverkar pälsen och dessutom är det ju fällnignsperiod också nu.