Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1348 ggr
Emmetem
0

Uppfödning!

Hej där alla kaninälskare! 🙂

Nu är det så att hemma hos oss bestämde vi oss i maj för att starta kaninuppfödning av Mellerudskaniner och ev. i framtiden dvärgvädurar. Jag blev medlem i SKAF - men har inte riktigt förstått detta. För att kunna starta kaningård måste man ju uppfylla vissa kriterier.

Här är reglerna (kopierat direkt från SKAF:s hemsida.):

• Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
  • Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet
  • Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverket.

Jag vill gärna bedriva kaningård - fast jag vill inte hålla på med utställning då jag inte tycker det är roligt alls. För att bedriva kaningård - MÅSTE jag då bedriva utställningsverksamhet eller är det någonting jag kan hoppa över? Vad är det för skillnad på att bedriva kaninuppfödning och att bedriva kaningård? Vad är skillnaderna? Och jag ska även bli medlem i Föreningen Gotlandskaninen för Mellerudskaninernas skull. Kan man skapa uppfödning via den föreningen - eller gör man det via SKAF?

Vore tacksam för svar 🙂

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[_annaH]
0

Jag hade ringt och kollat med dom så får du exakt svar.

MarHai
1

Det där gäller bara om du vill registrera din kaningård, vill du inte det så är det bara att köra på som vanligt :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Emmetem
0

#1 Vem ska jag ringa? SKAF eller Föreningen Gotlandskaninen?

#2 Vad är det för skillnad på att ha registrerad kaningård och oregistrerad? För/Nackdelar? :)

MarHai
0

Det är väl lite mera status. Man ska ha gått kursen, då får man ett intyg på att du har gått den och blivit godkänd. Sen när gården är reggad får man ett intyg på det. Ditt kaningårdsnamn är även skyddat som reggat, dvs ingen annan kan ta det. Samt att man får skriva sitt kaningårdsnamn på stamtavlan.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

tlover
0

När det gäller lantraser ska man inte fara omkring på utställningar pga smittorisken (eller det rekommenderas starkt för genbanker att inte göra det) men vad jag förstår hör i alla fall gotlandskaniner (som vi har) inte SKAF utan det är annorlunda att hålla genbank.

Så SKAF blir väl snarare aktuellt när det gäller dvärgvädurskaniner

l'm back

Emmetem
0

#4 Jag har en vän som har en uppfödning av Mellerudskaniner. Och hon har sitt uppfödarnamn i genbanksintygen. Ska jag höra med henne då hur hon gjorde det, eller har ni en bra förklaring? 🙂

#5 Jag är även medlem i SKAF för deras informationsblad osv. Men hur ska man göra för att få ett gårdsnamn att skriva i genbanksintygen?

tlover
0

#6 vad jag har förstått hör man med genbanksansvarig om namnet är ledigt och sen börjar man använda det (vi har inget än men jag ska nog kontakta anders snart…. vilket jag tänkt i några månader nu)

l'm back

Emmetem
0

#7 Aha, okej :) Då får jag höra med honom också då.. Men har någon här något förslag på uppfödarnamn?
Har några jag funderar på.. Men vet inte riktigt :) Gärna något engelskt!

tlover
0

#8 dom flesta som har gotlandskaniner i alla fall har namn efter var dom bor, vi funderar på "mörtangårds" då vi bor på en gård som kallas mörtan (det är också namnet på vår blogg så)

l'm back

Emmetem
0

#9 Där jag bor just nu heter Mjölnerud. Men jag vet inte om jag kommer bo kvar där om några år - men jag kommer fortfarande bedriva uppfödning :) Därför vill jag helst inte ha det uppkallat efter där jag bor, för då tycker jag det blir fel. Funderar på att döpa det till "Edsleskogs kaninuppfödning." då den socknen jag bor i heter Edsleskog. :)

tlover
0

Edsleskog låter bätter i mina öron.

Det kan ju vara nått som stället kallas i folkmun också, "mörtan" eller "mörtliden" är inte namnet på byn/ensamgården men alla kallar den det (min pappa bodde här nästan hela min uppväxt och jag visste inte om att det hette nått annat på riktigt)

l'm back

Emmetem
0

#11 Det är just det att jag i framtiden vill kunna använda ett engelskt uppfödarnamn när jag föder upp en annan ras utöver Mellerudskanin (ev. dvärgvädur). Men då kanske jag borde starta en ny uppfödning när jag blir äldre?

tlover
0

#12 vissa svenska ortnamn blir ju ganska bra översatta… vissa blir defenitivt inte det däremot

l'm back

Katti
0

Det ska väl vara något på gotländska till gotlandskaninerna kan jag tycka 😂. Ladingens, Rindis eller så!

Och på lämplig dialekt till mellerudskaniner!

[neptunens]
0

Ladingens finns det dock redan en uppfödning som heter 🙂

Jag gillar Edelskogs! Lätt att komma ihåg och ger ett seriöst intryck.

Emmetem
0

Men om jag då bestämmer mig för att jag vill att uppfödningen ska heta Edsleskogs - vem ska jag kontakta då för att kunna få det i genbanksintyget på mina kommande kullar?

tlover
0

#16 kolla med genbanksansvarig för mellerudskaniner, h*n borde i alla fall veta även om det inte är genbanksansvarig som bestämmer det

l'm back

Emmetem
0

#17 Okej, då ska jag försöka kolla upp det imorgon! :)