Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 610 ggr
[Cocomo]
1

Orolig för hullet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som dom flesta vet så har jag ju precis fått hem min älskade Charlie! Men något jag funderat på sen jag fick hem henne är hennes hull.. Jag misstänker att hon är en tjockis! När hon ligger ner så får hon en ordentlig krage runt halsen och det ser ut som att hon är på god väg att få en rejäl dubbelhaka.. Man känner varken revbenen eller ryggraden, revbenen känner man om man trycker ordentligt och verkligen letar efter dom och ryggraden känns inte alls även om man känner ordentligt.. Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att hon inte hade nån ryggrad! 🤔 Sen har hon en ordentlig ballongmage också och hon har kännts lite spänd över magen. Är det verkligen möjligt att hon kan vara överviktig redan, hon är ju bara 9veckor! Eller kan det vara något annat? Bör jag ta henne till veterinären och kolla upp det? Hon är liiite lös i magen men har trott att det berott på flytten. Uppfödaren har gett henne rabbfor och jag hade tänkt ge det också men eftersom hon känns så tjock så funderade jag på att försöka hitta nån annan pellets som inte har så högt fettinnehåll. Just nu får hon inte så jättemycket pellets om dagen, hon får en liten näve på morgon och en liten näve på kvällen när det behövs fyllas på. Hon sitter och småäter av pelletsen under dagen och äter bra av sitt hö också. Än så länge så är gurka det enda som hon fått förutom basmaten och då har hon fått en tunn skiva. Testade att ge knäcke också men det var icke gott så det hamnade i soperna. Nån som kan hjälpa mig? Är hon en tjockis eller kan det vara något annat som spökar?

HonHonDenDära
0

Hon ser inte tjock ut. Sluta ge henne rabbfor å se om det blir bättre?. Å ge henne Hö och grönsaker ibland. (Plus gräs o grenar)

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

[Cocomo]
0

Har bara haft henne i två dagar så håller på att försöka hitta ett annat foder att fasa in henne på så kan inte sluta ge henne rabbfor förrens jag hittat nått annat som är bättre. Nej på bilden ser hon inte tjock ut men man känner på henne att hon är väldigt rund och go.. Hö har hon fri tillgång på och hon har även en tjock gren som hon gnager på. 🙂

Katti
1

En kanin som är 9 veckor kan absolut inte vara överviktig och jag tycker inte att du ska byta foder i brådrasket! Det är jätteviktigt att hon får samma foder som hon har fått tidigare nu i samband med flytten, annars kan det bli stooora problem. Vad du däremot kan göra är att inte ge så mycket kraftfoder (pellets) utan låta henne äta mest hö. Det är det bästa för alla kaniner, i alla lägen!

Man kan garanterat känna både ryggraden och revbenen på henne, men det finns ingen anledning att hålla på och känna efter det nu!

Hon är väldigt fin! Vad är det för ras?

[Cocomo]
0

#3 Nej, jag tänkte nästan att en kanin som bara är 9veckor gammal inte kan ha hunnit bli överviktig men man blir ju lite hönsmamma.. Detta är ju min första kaninunge på nästan 10 år och jag har ju totalt glömt bort hur pricken såg ut när han var bebis! Känns ju som hundra år sedan! 😛Hon får fortfarande bara rabbfor eftersom hon totalratade den maten som jag hade tänkt ge henne, blandade bara i 3-4 bitar men hon vill absolut inte ens smaka dom så jag tog bort dom och tänkte försöka hitta nån annan sort!

Är det lagom som hon får nu eller ska jag ge henne mindre? Hon får ungefär en näve, ganska liten. Tror att det kan vara knappt 1/2 dl om dagen hon får men hon brukar inte äta upp allt. uppfödaren tyckte jag skulle ge 1dl om dagen men det kändes som att det var lite mycket. Hon äter inte så mycket pellets utan tuggar mest på höet och resten av buren + att hon får liite torkad klöver också för hon tycker det är gott.

Tack, hon är en rexkanin! 🙂