Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 816 ggr
djurtok
0

Sälja alla iallafall?

Hej jag vet att det är olagligt att födda upp kaniner bara för att sälja, men om man fick tex 3 ungar och tänkt behålla en själv , men 3 st är redo att tinga, får man lov att göra det då, alltså sälja alla? Jag undrar också, om man ska ha en uppfödning, Så ska man ju gå en kurs om jag fattat det rätt, Var hittar man Sådna kurser (eller va det heter) ? I Skåne? Och hur gamal måste man vara?

För evigt med Gaia

Gronstedt
3

Varför skulle det vara olagligt?

Itchy
1

varför skulle det vara olagligt att föda upp kaniner för att sälja ??

det finns inga lagar omm att man måste behålla en unge, man får avgöra själv om man ska sälja eller behålla

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridaaaa
2

#2 Man måste ha tillstånd om man ska föda upp enbart för försäljning.

I vissa fall behöver du tillstånd

Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år.

Från jordbruksverket: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

-----

Men jag tror det är så, att tar man en kull, i syfte att man ska behålla en unge, och sedan en unge inte passar till det som man tänkt osv, så tror jag inte det räknas som verksamhet ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

djurtok
1

Nej mena att det är väl olagligt att föda upp kaniner bara för att sälja , så trodde jag att de gällde hela tiden men det kanske det inte gör?

För evigt med Gaia

djurtok
1

#3 Aha okej då förstår jag :)

För evigt med Gaia

Itchy
3

#3 tillstånd är en sak, men det gör det inte olagligt att föda upp kaniner till försäljning på hobbynivå

Fridaaaa
2

#6 Jag vet vad tillstånd är.
Ja man får det på hobbynivå, upp till visst antal kaniner/kullar har jag läst, men hittar tyvärr inte om det.
Man får dock inte föda upp t.ex 6-7 kullar/år enbart för att ha för att sälja. 
Läs vad jag skriv i slutet på #3.

Itchy
0

#7 sorry missade helt det du skrev i slutet
(har inte sovit ännu)

har för mej att överstiger man en inkomst på 10,000:- per år så måste man ha tillstånd & skatta på sin hobbyverksamhet

bustjejen
0

Man får väl inte göra en affärsverksamhet av det utan tillstånd. Men självklart får man sälja kaninungar, om man får en eller ett par kullar.

Fridaaaa
0

#8 Ja jag är inte insatt i det, men kan mycket väl vara så. Finns en del regler, och annat som man inte vet om osv 🙂

[_annaH]
0

#7 Du får ta hur många kullar du vill per år, så länge det är på hobbynivå.

Fridaaaa
2

#11 Inte enbart för att sälja. Du får ta hur många du vill för t.ex att få fram för utställning osv. Men man får inte ta hur många man vill enbart för att sälja, alltså för att tjäna pengar. Då blir det verksamhet.
Och antalet kullar jag skrev var ett exempel (som det står).
Reglerna kring allting tycker jag personligen är ganska luddiga, och finns många delade meningar kring det, vad som gäller och itne gäller. Men detta har jag fått förklarat i alla fll.

[_annaH]
1

#12 Jo, det får man. Men blir det en verksamhet dvs du är arbetslös och får inte någon inkomst alls. Sålänge man får en inkomst så räknas det som hobby. Har själv pratat med dom på jbv.

Fridaaaa
1

#13 Ok konstigt att de säger/förklarar olika.
Dock inte första gången, inte konstigt att det skapar förvirringar…
När de är otydliga med info.

Har du ringt eller mailat dem? Om du mailat, har du mailet kvar så man kan se svaret? Tror dig, men hade velat se svaret från dem, om det går 🙂 Så man får en klarhet hur det ligger till 😛

[_annaH]
0

#14 Ja ibland undrar man :/.. Jag ska kolla om jag har kvar mailen, satt o rensa mailen för ett par månader sen men tror jag spara dom.

Har lust o ringa dit idag och kolla, bara för att se ifall de säger ngt annat :)

Fridaaaa
0

#15 Okej, ja gör det 😛 Bra att få en klarhet hur det verkligen ligger till. De borde se över tycker jag, och skriva allting mer i klartext tycker jag 🙂 För verkar bli mycket missförstånd osv 🙂

För vet 2 st som ringde och frågade om samma sak, men fick 2 olika besked

djurtok
0

Putt

För evigt med Gaia

natha-mjau
1

Man får inte ta kullar enbart för att sälja och tjäna pengar på det.
Visst går det bra med ett par, men annars måste man spara en unge ur varje kull.
Det blir ju en verksamhet, som du måste ha tillstånd för, hembesök av jordbruksverket samt skatta.
Så Frida har rätt.
Har också kollat upp det där :)

Avelskurser hittar du oftast via SKAF, men tror man måste vara medlem då?
Är du under 18 år måste du ha dina föräldrars godkännande och dem måste vara delaktiga.
Läs på mycket, vad du ska göra om alla inte blir sålda. De måste separeras vid senast 12 veckor. Vad ska du göra om honan har svårt att föda, honan dör, det blir en missbildad unge etc…

djurtok
0

Hej Tack för svaret! :) Okej är 13 år så isåfall får de väl komma med då ;) Är redan medlem där ;) Jag har redan tänkt ut det långt i förväg (kan ju hända oväntade saker iaf) , har tänkt ta kul till sommaren nästa år då ;) Om ingen blir såld är det inga problem, vi bor oå en stor gård, har 2 syskon som också är kanin intresserade och kan hjälpa tull med tiden :) Och Om en unge inte blir såld skulle det ont heller göra mycket eftersom jag hade tänkt åka oå utställningar, Men sen e det klart hade jg 'fått ihop' 10 kaniner där hemma hade jag slutat ta kull tills det jämnar ut sig och väntat ett tag, har tänkt ta Max 2 kullar på år så inte jätte mycket ;)

För evigt med Gaia

Ljusta
0

Jag har också pratat med dem och man får ta hur många kullar som helst utan att spara någon så länge man håller det på hobbynivå och inte yrkesmässigt. Blir det mer än så, dvs när det blir yrkesmässigt så behöver man tillstånd, utbildning osv. Man får även upplåta, förvara eller utfodra sex eller fler kaniner per år så länge det inte handlar om att det är yrkesmässigt. Skillnaden mellan att vara yrkesmässig och på hobbynivå är när det blir en betydande del av ens inkomst. Så det är nog fritt fram för de allra flesta att fortsätta att avla och sälja på hobbynivå :)

Ljustadalens kaningård

djurtok
0

#20 Okek ;) Vet någon var de ska ha kurs i det (SKAF)?? I Skåne :) Hittade inte på hemsidan..

För evigt med Gaia