Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 720 ggr
Papu
0

Bolådor?

Ni som har erfarenhet av avel: Vad tycker ni om bolådor? Jag har tidigare haft en med både tak och kant, men kaninerna har aldrig velat boa i den. Den är nog stor. Tänkte att jag kanske borde bygga en utan tak? Kan det fungera? Eller har ni några andra tips?? Det kommer förhoppningsvis rexungar i framtiden.. :)

tlover
0

Kant? jag förstår inte…

men alla kaniner är olika på det, vi har haft en hona som la kaninungarna ute i buren för boet ska man ju ha som toa 🤔 men hon drog så mkt ull att dom skadades inte alls av det.

vi har varit hos en kvinna också där i princip alla kaniner la ungarna under hyllan ist för i ett bo och hon har dom mest underbara kaninerna jag vet om.

så kaninerna dör ju inte på direkten om dom inte är i boet då mamman helt enkelt drar mer ull.

men kanske kaninen tycker att det är i "fel hörn" eller att boet är för stort/litet. Många av riktlinjerna från jordbruksverket tycker jag tex är för små (man måste ju tänka + strö i takhöjd tex)

l'm back

Papu
0

Jag gjorde en sån här: http://kanin.ifokus.se/articles/4d713fafb9cb462233055fe5-att-bygga-en-bolada Större än kraven från Jordbruksverket. Där är det en kant vid öppningen så att inte ungarna ska ramla ut. Jag ska göra en ny bolåda och vill gärna höra om ni har erfarenhet av vilken typ fungerar bäst. :-) Kanske ett fast hus? Alla ungarna har i för sig klarat sig hittills fast dom inte har blivit lagda i bolådan..

tlover
0

jaha, vi har helt annorlunda (en ingång i slutet av lådan så vi behöver ingen kant).

Eftersom vi har gotlandskaniner så är rekomendationen 30x40x30 så det är lite större än L80 men vi hade den ännu större.

Men man ska tänka på att har man strö blir det lägre takhöjd i verkligheten så takhöjden tex kan behöva vara större än vad man tror.

Vi har våra fasta i buren och man kan tabort ena sidan för att kontrollera dom och städa

jag tror våra var ungefär 1 m djup, 30 cm bred och 40 cm hög men jag är inte säker

Man kanske ser på bilden hur vi har gjort och varför vi inte behövde en kant

l'm back

Zabbio
0

Tamkaniner som lever ''vilt'' väljer en håla som de sen håller sig till. Experiment har visat att de stannar kvar i samma bo till och med efter upprepade översvämningar och om de har andra att välja på. Det kan ju vara en anledning till att många kaniner inte vill använda bolådor som sätts in precis när de ska föda och sen tas bort :)

Mina har visserligen bytt boplats en gång.. fast då hade jag flyttat bolådan en  bit.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Papu
0

Tack #3 och 4. Bra att du visade bild. Jag tror jag ska försöka fixa en fast bolåda. Vad borde jag ha för diameter på "ingången" om jag gör den rund? Vi talar alltså om medelstora kaniner. Under 4kg.