Din drömsituation
Jag sitter här som inte allt för ovanligt och dagdrömmer om hur jag skulle vilja min kaninsituation skulle se ut. Därför blev jag lite nyfiken på hur eran er ut!
Här kommer några frågor som kanske kan hjälpa dig att besvara frågan.
Bara att drömma på!
Hur ser er dröm kaninsituation ut?
Hur många kaniner har du?
Raser, färger?
Tar du kullar/avlar? Hur långa per år?
Hoppning, utställning, kel m.m.?
Hur bor dina kaniner?
Ja allt som du kommer på!
Att jag har fler kaniner. Som bor bra och mår bra. Tar kelkullar ibland för att få ultimata kelkaniner, vilket jag har saknat. Har aldrig haft en dvärgvädur tyvärr, men i min drömsituation har jag flera stycken!
Att jag har 6 kaniner. Fyra till utöver mina två. Antingen en till hoppare och tre kelkaniner/dvärgvädurar eller fyra kelkaniner/dvärgvädurar.
Raser, färger?
Eventuellt en hoppkanin, någon vädurskorsning, kastrerad hane såklart.
Annars dvärgvädurar satin, satinrex eller normalpälsade. Vill gärna ha en i kanel och en som är japantecknad. Sedan är vitörat väldigt gulligt.
I min drömsituation tar jag inga hoppkullar. Men däremot skulle jag kunna tänka mig ta kelkullar på dvärgvädurar (troligen icke godkände då jag vill ha vitörat och kanel) i syfte att behålla en unge själv om jag får det jag är ute efter. Så antalet kullar beroende på vad jag får i kullen jag tar. :)
Hoppning med hoppkaninerna och aveln är inriktad på kel.
Hur bor dina kaniner?
I stora fina fack. Mina två nuvarnda hoppkaniner bor i den buren de har nu (205*60) och de andra bor i en fyrfackare. Facken är 130*60*60 och har en sitthylla på ena kortsidan och en inbyggd höhäck. Burarna är gulmålade utanpå och även golven och en bit uppåt väggarna.
Sedan har jag flera utav den hagen jag har idag. Det är en Trixie Hage med tak som är ca 175*115cm som jag är jättenöjd med. Tror det är ungefär rätt mått. :D
Långtidsplanen är att få fram dvärgvädurar i färgen sachsengold. :D
Ett avelspar med Orange, 4 st angorahonor och en hane av köttras. Sedan även ett avelspar av en dvärgras.
2 som är beställda.
Raser, färger?
Båda av rasen orange.
Kommer börja i vår och ta 2-3 kullar per hona och år.
Produktion och avelsparen till kel.
Hur bor dina kaniner?
Så här planerar jag att göra något liknande när ungarna ska växa till sig: http://www.ikeahackers.net/2013/04/a-gorm-villa-for-hen.html
Och så här ska första avelsparet bo (dock med ett tak som är fastsatt).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åh vilken rolig tråd! Jag råkar ha funderat en del på det här och drömmen lär väl ändras tusen gånger men så här ser den ut nu.
Hur ser min dröm kaninsituation ut?
Drömmen är att ha två kelisar som är frigående inomhus. En blå holländare och en av valfri ras, kan vara en omplacering eller liknande.
Ovanpå det är att ha en stor grupp, kanske 4-8 individer med hoppkaniner som bor i en stor box med utegård. Dessa skulle såklart hanteras och tränas men inte vara kelkaniner direkt. Blandat med kastrerade hanar och honor, dessa ev också kastrerade.
två plus 4-8 individer.
Raser, färger?
som sagt, en blå holländare, en gud-vet-vad och ett gäng hoppkorsningar i blandade färger. Helst en av varje.
Jag kanske tar en kull då och då om jag har en trevlig kanin som jag vill ha ungar efter men jag har ingen uppfödning
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#4 nej, jag tror det hade varit lyckat :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Ganska likt som vi har nu fast lite enklare att få kaninungar såld, bättre burar tills dom blir såld + fler avelsdjur. 6 avelsdjur istället för 4, att burarna som planeras till "kaninrummet" och betesburar och Hage blir färdigt
Just nu har vi 19 st men bara 4 st avelskaniner och en pensionerad resten är kaninungar.
Raser, färger?
Gotlandskanin så färg spelar ingen roll förutom att vi undviker brokiga så att vi kan para avelsdjuren utan att behöva tänka på dubbelbrokiga
Jag håller på med bevarande arbete, hitills har det varit 1 kull/hona per år men jag har hört att 2 kullar/hona är bättre så när vi har kapacitet till det så testar vi det.
Bevarandearbete håller vi på med och vill håla på med
Hur bor dina kaniner?
Vi har en 4:fackare där varje bur är 2 kvm men som kan halveras då man tex har många osålda kaniner så att det blir 8 burar á 1 kvm.
vi har även en nödbur som är en 2 fackare á 0,8 kvm men eftersom den är alldeles för liten för gotlandskaniner är den bara nöd/karantän bur.
Vi har även en trekantsbur (den första vi byggde innan man visste bättre) med golvyta på ca 3 kvm men den står och ruttnar upp just nu kan väl användas i nöd nöd fall.
Tanken är att vi ska bygga burar som har en innedel i lagårn vilket är tänkt att skydda kaninerna mor både fyr och två benta rovdjur och förenkla matning m.m.
l'm back
Hur ser er dröm kaninsituation ut? Två sociala, friska, underbara kaniner som fungerar bra tillsammans. Fast allra bäst vore det om min kanin Gandalf som dog nyligen skulle skutta fram och allt hade varit en dröm. Hur många kaniner har du? 2, en kastrerad hane och en hona Raser, färger? En dvärgvädur och en holländare tänker jag mig. Dvv eftersom det är det jag har haft och han hade ett underbart temperament. Holländare eftersom det även vore roligt att testa någon annan ras och de verkar ha ett väldigt bra rykte. Hoppning, utställning, kel m.m.? Kel, men vill även klickerträna dem och eventuellt köra lite agility och hoppning, men enbart för aktivering. Hur bor dina kaniner? Frigående inomhus. Kommer dock bli några kaninlösa år innan det här kan inträffa :/
chanmaek.deviantart.com
2-3 avelskaniner förutom de jag redan har
Raser, färger?
Dvärgvädur, japantecknad (helst g/s).
2-3 kullar per år
Kul hade de varit att få ställa ut 3-4ggr per år och hopptävla åtminstone en gång i månaden, men det verkar ju långt borta med tanke på var vi bor och hur mina föräldrar är.
**
Hur bor dina kaniner?**
Hanarna bor i stora fackburar, honorna bor också i stora fack när de har kull och annars bor de tillsammans i en/flera kärringhagar.