Panik!
Min ena råtta bet min kanin i örsnibben, igenom gallret!! Vet inte hur de gick till, men det blev ett hack i örat på Berit iaf, o det blöder, vad ska jag göra, hur stoppar jag blodet ? Det är inget stort sår, men blöder mkt =/

Stoppa blodet med en bomullstuss eller kompress. Så fort det slutar blöda tvättar du såret och ser hur djupt/stort det är!
Ta en kall handduk, håll den mot örat. Om det blir infetktion, ring vet. Hoppas dte går bra
Försöker hålla bomullstussar mot, men hon blir jättearg, hon har sånt hetsigt humör =/ Går liksom inte =/ Provade o ge henne ett salladsblad nyss, hon beter sig som vanligt o dök på salladen, så hon verkar inte ha ont iaf!
Har lyckats stoppa blodet nu, hon verkar vara som vanligt, är det bara å vänta o se eller ? Vad skulle jag kunna rengöra såret med ? Om jag nu måste göra det, tex imorron, då jag ser hur det är med henne o så..
Åh fy fan va obehagligt det var :(

Vatten eller någon form utav sårtvätt om du har det.
Ok .. e det bäst att tvätta det nu eller ska jag vänta ett tag, eller till imorron ? Tänkte ifall det börjar blöda på nytt om man tvättar nu .. :S Har aldrig vart me om att min kanin gjort sig illa på minsta lilla sätt, därför jag beter mig som en hönsmamma ;P

Jag skulle nog tvättat ikväll lite och mer imorgon :)

Tvätta det när det har slutat blöda.

Kolla hur djupt såret är också. Är det väldigt djupt kanske du måste åka till veterinär för att sy.
Alltså, det är ju precis på snibben där örat är väldigt tunt.. där är det ett hack in, kanske.. 1,5 cm in.. knappt. Tror att råttan fick tag i en blodåder =/ Fy fan så arg jag är på råttan ska ni veta! :(
Har du en bild?
#11, nej tyvärr.. kan ta en imorron kanske.. men jag tror att det var en sån där grej som ser värre ut än vad det var. Hoppas det :) Hon beter sig precis som vanligt, hon lider inte, det har slutat blöda o så .. e väl som när vi människor får ett sår nånstans.. det läskiga var ju bara att det verkligen rann blod =/ men jag ska ta kort på det imorron om jag kan, ser lite läskigt ut .. tror ni örat läker ihop eller blir det ett hack där?
Sen ha inte henne ute på några dagar (om du brukar det) eftersom flugor älskar lägga sina larver i nya sår. Håller du det rent hela tiden så e de nog inga problem men börjar det se misstänksamt ut så behövs ju antibiotika.
#12 Okej :)
#13, ok.. :) Hon brukar inte va ute särskilt mkt nu(dom har rivit upp hela gräsmattan utanför), så hon kommer bara vara inne. Får försöka så gott det går att rengöra så det inte blir infekterat..
Nu måste jag sätta upp nåt slags finmaskigt nät runt buren, så råttorna kan vara lösa också .. nåt förslag ?

Taci, det går nog bra, ska du se. Ha tålamod så.
Tack för alla svar =) Jag var nästan hysterisk igår haha ^^ Såg ju verkligen så illa ut, det var blod på väggen o allt :S Kan visa en bild på hur det såg ut, det blev visst två märken, ett från överkäken å ett från underkäken på råttan. Har idag tvättat såret iaf, hon har inte ont eller så. Nu måste jag som sagt bara fundera på nåt bra nät.
Här är det ena såret.
Jag tycker att det ser ut att läka fint :)
Hälsningar Vemsan