Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 814 ggr
[00emi07]
0

Problem,hjälp!

Hej! Som vissa av er kanske vet så bor min ena hona och kastrerade hane ihop. Dom funkar super ihop, tills nu ): Min hane har alltid varit väldigt snäll och tillgiven. Han har inga revir tankar och vi brukar mysa ihop. Problemet är att honan, Cupcake blir bara mer och mer aggressiv och revir tänkande. Så fort man kommer in i buren springer hon mot en och störtar mot handen och rivs med klorna och hur ska jag säga? Grymtar? Men, till själva problemet. Nu har hanen Pluto tagit efter beteendet och börjar var dag likna mer min hona. Han har också börjat springa mot mig när jag är i buren, och när jag tar fram handen så kommer han och Cupcake mot mig och grymtar och tar bak öronen. Jag vet även att Cupcake börjat små "mobba" Pluto lite. Hon säger även till honom, och tillrättavisar han. Och så drar hon fälls från honom. Jag och familjen funderar på att kastrera Cupcake, så hon kanske blir lugnare, eller? Men det kostar ganska mycket, och ta inte illa upp nu, men är det värt det? Blir det bättre? För jag kan värken hålla,nudda eller klappa min hona. Och Pluto, snart lika dant. Vad hade ni gjort, några av kompisarna tycker att Pluto borde få en mildare hona. Eller flytta ihop med min andra hona. Vad ska jag göra? (Jag vill inte ha klagomål, bara hjälp, om inte Pluto så är det jag som lider just nu) Tacksam för snabba svar!

farvendal
1

Min första spontana tanke är - hur stor är buren de bor i?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

fridaaocrazy
0

#1 Haha, samma tanke jag fick ;) Men de måste ha en stor bur, många hus/sitthyllor osv, och du kan ju göra som vana att alltid ha en liten morotsbit eller liknande så att kaninerna börjar se din hand som något positivt igen :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[00emi07]
0

Dom bor i en Hage, som är rovsäker då, har inte exakta mott men, tror det var Längd, 3,5-5m Bredd, 2-2,5 m Höjd, högsta punkt 2m lägsta punkt 120cm Sen är det två uteburar i hagen

[00emi07]
0

Det är så att Cupcake alltid varit ganska kaxig och aggressiv. Men, som jag sa, Plutiåo gör lika dant ):

fridaaocrazy
1

Du kan inte ha de separata ett tag? När du har fått båda lugna, klena och tillgivna så kan du sätta ihop dom igen och se hur det går kanske :)

[00emi07]
0

Ja, kanske det… Men det hjälper mig väl knappast med Cupcakes problem. I med att hon är så väldigt kaxig

fridaaocrazy
0

Om han t ex sover på ditt rum så vänjer hon sig vid din doft t ex :) Annars kan du ha henne och lägga in en andvänd tröja i hennes bur som du inte är rädd om :) Då vänjer hon sig också vid din doft, och tycker inte att du är lika skrämmande ;)

[00emi07]
0

Vilka bra tips? du ger! (: Problemet är det att vi precis tog ut min ena hona och hon kommer vara ute hela tiden, hela året. Pga att mamma är allergisk, pappa med ):

Elin_d
2

Låter lite som tonåren… om hon alltid är kaxig och aggressiv får du nog försöka "jobba" lite med henne och det beteendet! Du kanske ska sära dem, alltså ifall hon "små mobbar" honom! Om kaninen dessutom är aggressiv och kaxig är det ju inte direkt omöjligt att hon hoppar på han "riktigt" en dag… och det kan sluta illa ;)

Kastrering är ju en möjliget, men jag personligen gillar inte dethär med kastreringar! Om kaniner var tänkta att vara kastrerade skulle dam vara födda kastrerade! Jag har även varit med om en olycka på kastreringen, han somnade och vaknade aldrig igen. Trots att han var en hoppkanin i bra skick och kondition! Så för mig är kastrering en sista utväg, men det är min personliga åsikt!

OBS! Skulle det vara det bästa för kaninen skulle jag även kunna tänka mig att kastrera, men bara om jag har bra skäl!

fridaaocrazy
1

Ja, vill du ha fler så säg till hahah!! ^^ Vilken hona menar du? Eller har du bara en? X) Men lägg in en tröja i hennes bur, du behöver ju inte ha henne på ditt rum om det inte går :) Du kan ju alltid ge henne mat när du kommer, du behöver inte ge all mängd pellets på en gång, utan dela upp det på hälften och ge två gånger om dan istället så att du tränar henne på att vara lugn samtidigt som hon får lite gottis :) Och när hon springe emot din hand så överraska henne med att öppna handen och sträcka ut en liten morotsbit, som jag skrev innan. ;)

[00emi07]
0

Jag har ju två honor, en snäll Paris och den aggressiva Cupcake

[00emi07]
0

#9 nej, jag gillar inte heller det ): Det är en dålig idé att avliva henne va? :s eller? För hon är ju 9 månader nu i augusti, och hon har varit så hela livet, Cupcake alltså. Kaxig och stöddig. Men, det är det att jag inte vill att Pluto ska bo själv. Men då är det ända sättet om jag inte vill ha honom med Cupcake (den kaxiga) att jag avlivar henne :S Får nämligen inte ha mer än 5 kaniner, ska få en till jul Vad ska jag göra??? :S

Elin_d
0

#12 Hmm… du kan ju fråga Livetskaniner (på ifokus) om hon är intresserad av att rehabilitera henne! :)

[00emi07]
0

Va? Förslåt lite trög i bollen, förstod inte :P

fridaaocrazy
0

Livetskaniner finns det en användare här på iFokus som tar emot kaniner och tar bort deras dåliga ovanor och du får tillbaka en snäll och mysig kanin om jag har fattat det rätt ;)

[00emi07]
0

Okej, var finns hen???

[00emi07]
0

Hittade henne… (: Någon som har förslag? Detta kom jag och mamma fram till: Kastrera ~ Sälja ^ Avliva ~ Separera ~ ^= kan jag tänka mig ~= helst inte, men kanske Jag kanske kan sälja henne, om jag hittar the best home ever Men, det kommer bli svårt ):

Elin_d
1

#17 Att sälja en aggressiv kanin är ju inte direkt det lättaste, men om jag fattat rätt vill du göra dig av med henne? Alltså inte rehabilitera?

Plopp4
0
[00emi07]
0

På ett sätt vill jag det, men på ett sett absolut inte :S jag älskar ju henne, men det är svårt att ha en kanin man i stort sätt inte kan göra någonting med. Pust

tussen12
0

Jobba, jobba mycket med henne. Har hon ont? Skicka inte iväg problemet till någon annan, utan sätt dig i hagen och gör förtroende övningar :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[00emi07]
0

Okej

[00emi07]
0

Har nu delat upp dem, Pluto och Cupcake är tillsammans på dagen, men vid fem stängs Cupcake in i en utebur som står i hagen. Dom kan se varandra, men inte skada/irritera varandra. Sen på morgonen släpps de ihop osv… Cupcake är redan mer hanterad och mindre skygg. (: