Bantning?
Hej, jag undrar nu om man kan banta kaniner?
Jag har hört att morötter och hö ska hjälpa men sedan har jag sett att morötter är livshotande för kaniner då de blir feta utav det?
Så min fråga är: Hur ska man "banta" sin kanin på bästa och hälsosammaste vis?
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
morötter innehåller mycket socker och är onödiga för kaniner, de få gånger våra kaniner får morötter så får dom skalen (vi äter upp själva roten) så dom innehåller mer fibrer och vitaminer men det är nästan bara godis för en kanin.
Kan man öka mängden kaninen rör på sig är det bra och sakta trappa ner på pellets (eller vad den nu får i kraftfoderväg) för kaniner är det samma som med människor att det gärna ska gå långsamt i viktnedgången.
Det är inte alla kaniner som behöver pellets eller liknande heller det är också nått att tänka på men man ska se till att dom har bra hö i obegränsad mängd för hö kan dom inte bli fet på. (men ska man ta bort pelletsen ska man göra det sakta)
l'm back
Fri tillgång på hö som vanligt och dra ner på pellets om kaninen får det och sen motionera.. :) Ut och gå i sele eller släpp ut kaninen inomhus eller i en Hage så den får röra på sig! 🙂 Visst att morötter innehåller fruktsocker men skulle väll inte vilja hålla med om att det skulle vara livsfarligt.. Allt handlar om att ge i måttliga mängder. 🙂Tänk på att för snabb viktminskning är inte bra utan det ska ta lite tid. Tror man brukar säga ca 1-2% av kroppsvikten i veckan.
Bantar du med morötter får du motsatt effekt skulle jag tro. Morötter är inte så nyttigt som vissa säger. Ger du din kanin pellets så dra ner på mängden, samt ge en Bra pelletssort, vilken sort har du? Ger du din kanin mycket äpple, päron och morötter så dra ner på det med. Samt Motion såklart.. det är viktigt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Okej, tack så mycket för svaren. :)
Hon får nästan aldrig pellets, det är ifall att vi har tränat ett hårt pass. Hon är ute i sin Hage i minst 3 timmar varje dag och det är i en Hage utan gräs då vi inte har en sådan gräsmatta längre.
Jag har alltid försökt att sätta ihop ett träningschema med jag vet aldrig vad jag ska ha i det så om ni har några tips? skulle deet vara jätte bra! 🙂
Hur gammal är din kanin? Lite äldre kaniner lägger ju på sig lättare:) Har du någon bild på den? :)
Du kanske kan träna hoppning med den?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Träna bara hoppning max 1-2gånger/vecka, inte mer.
Ser inte tjock ut på bilderna i alla fall.
Selepromenader i backar några gånger/vecka är bra, mycket i Hage och andra promenader 🙂
Hö, vatten och grönsaker är bra att ge.
Morötter är mer godis, mina får det kanske 1-2gånger/vecka, och då inte så stora mängder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns ju kaniner som lägger på sig superlätt också, vissa lägger ju på sig bara av att beta, i alla fall bland gotlandskaniner.
l'm back
#9 då kanske det är jag som inbillar mig då vi har en 8 veckors unge här hemma som är väldigt liten? Kanske är därför? 😉
Okej, just nu har vi inte hoppat på ungefär 1 vecka eller så.
Röd paprika brukar hon få. ^^
#10 Den här kaninen har ganska lätt för att göra det. Hon har också haft en svacka där hon gick upp jättesnabbt och sedan hade hon bara gått ner jättesnabbt fast hon hade samma foderstat mm.. 🤔
#11 har hon gått ner snabbt på samma foder (och motion) kan det ju vara parasiter el dyl
l'm back
#12 ja, vi tror att hon hade det! Hon är ju frisk nu.