Härstamningsbevis?
Hur vanligt är det att kaniner säljs med härstamningsbevis? Av vilka anledningar? Hur påverkar det mig som köpare vs att ha stamtavla? Om jag bara ska ha kelkaniner har jag väl egentligen inget behov av en stamtavla…?
Om du bara ska ha kelkaniner spelar stamtavla eller inte ingen roll.
Ett härstamningsbevis fyller funktionen att man ser vad som finns bakom kaniner, dvs föräldrar, mor och farföräldrar, deras raser, teckningar etc.
Om du vill ställa ut kaniner måste du dock ha stamtavla. Finns bara en klass det går att ställa ut i utan stamtavla - PET klass. Dock är det väldigt sällan sådana utställningar.
Får man ställa en fråga? För i så fall undrar jag var man köper härstamningsbevis eller om man gör ett själv? :D
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Ett Härstammningsbevis gör du själv, du kan bara skriva föräldrarna till din kanin på ett papper och kalla det ett härstammningsbevis, Klart! Där har du ett härstammningsbevis🙂
/ Angelica
Tack så jätte mycket! :D
Går det bra om jag lånar tråden lite? Om man säljer kaninungar till kel, måste då stamtavla eller härstammningsbevis följa med? För jag har sett dom som säljer utan, något fel på det? (:
Jag ska sälja en kull till kel och då kommer härstamningsbevis med eftersom att de kommer bli renrasiga, men jag hade nog inte gjort härstamningsbevis om de inte var renrasiga :)
Jag skulle göra härstamningsbevis även om kaninen inte var renrasig.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Men hur gör man? (Något jag aldrig fattat) (: Skriver man ut något papper eller vadå?
#8 Man skriver det på tlx Word och skriver ut det, eller skickar det på köparens Hotmail så kan dem skriva ut det om dom vill. 🙂
Härstamningsbevis gör man själv (fick jag reda på idag :P), men skulle också gärna veta om och var man kan skriva ut härstamningsbevis papper! :)
#10 Man brukar skriva ut det på papper.
Någon länk? Just det (: Hur funkar det? Måste man skriva föräldrarna till kaninungen eller dens"farmor och farfar & mormor och morfar" ?
#12 Det bestämer man själv ^^
Man skriver väl så mycket man kan, kan man bara mamman och pappan skriver man det, har man längre bak skriver man även det.
Finns inget rätt eller fel :)
Okej! Tack!
Ni ser på bilden högst upp står det "namn" ska man skriva mammans eller ungens namn där?
#15 Vilken bild? 😎
På själva härstamningen skriver du in mammans/pappans info, typ färg osv. Längst upp skriver du in kaninungens information.
Just den där härstamningen är till för kaniner som ställts ut, därav ''Poängen'' 🙂
Okej, kan man inte skriva poäng: 0
Eller poäng: inte utställd
#19 #20 Klart man kan, finns som sagt inget rätt eller fel, men du kanske kan ta bort den delen så slipper något förvirras 🙂
Okej! (:
Jag har en liten följdfråga :) Jag vet att när jag hade hamstrar, säg att jag köpt en hamster från djuraffären utan stamtavla. Så fanns möjlighet att registrera djuret och få en stamtavla ändå med endast djurets namn, färg osv. Alltså helt utan några andra uppgifter somså föräldradjuren. Kan man göra det i kaninvärlden? Om ja, kan man då ställa ut i de övriga klasserna förutom PET? Jag såg här att man kan ha stamtavla även på en "blandras", kan man då ställa ut? Hur går det till då, vad bedöms kanin på då, alltså om den är av två olika raser och "har lite av varje"? Jag är van vid hundvärlden, då är det ju renrasiga och stamtavlor från "start", födseln som gäller för att kunna delta på utställningar. Lite nyfiken bara :)
#23 Nej man kan inte ha stamtavla på blandras, utan bara på dem djur som är renrasiga och som har föräldrar med stamtavla (eller om det blir en lucka men då måste man veta stamtavla längre bak, som t.ex farmor/mormor/morfar/farfar.
Det är som i hundvärlden kan man säga 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svar! Då förstår jag och det verkar ju logiskt klokt så man kan ha rastypiska kaniner, vilket b.la lär vara viktigt för uppfödarna för att få aveln att gå framåt :)
Kanske lite sen nu då den här tråden är lite gammal men..
Måste man ha U-nummer för att ha härstamningsbevis? Det måste man väl inte? Det är väl ifall att man ska ha stamtavla på de?
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
#26 Nej det måste man inte ha. Härstamningsbevis kan vem som helst skriva 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#27 - Okej, då hänger jag med.. För jag har inte riktigt förstått om man måste ha U-nummer leler inte men nu förstår jag precis allt. :) Tack så mycket,
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits