Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1481 ggr
[Rabbitte]
2

Bottenströ eller matta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det så att vi influeras av våra Amerikanska vänner genom b.la. YouTube och forum där de har filtar och heltäckningsmattor eller hur är det egentligen? Är mest av nyfikenhet jag frågar🙂

Jag tycker själv det är mysigt att ha fleecefilt och konstgräs i kaninernas hem/burar. Och självklart har jag det inte för att jag tycker att det är mysigt utan jag märker att kaninerna tycker om mer att vara på golvet i buren då de har fleece (som vi använder); de ligger där, rullar, leker och gör sina små upptåg. Har vi halm i buren ligger eller leker de mest på sina sitthyllor och hus. 

Jordbruksverket säger klart och tydligt när jag mailat dem i frågan att kaniner ska ha gott om strö eller dylikt de kan gräva i. 
Jag tänker inte ifrågasätta dem, men tänker ändå; om en kanin är utanför sin bur 2-3 timmar om dagen och då både utomhus och inomhus samt har goda möjligheter till att gräva både där och i buren genom t.ex. en kartong med hö, halm, sönderrivna pappkassar och kartong i eller en låda med högre kanter på i vilken de har halm att gräva och leka i - är detta okej då?

Hur ställer ni andra er till detta och hur har ni gjort hos era kaniner?

Marie.hd
2

Som jag fattar det som så trivs dina kaniner bättre med filten än med ströet och det är ju det som är det viktigaste tycker jag. Det är ju bara att låta dom vara ute så dom får gräva och sen går de kanske att göra så att du har halva buren med filt o halva med strö eller något :)

[Cocomo]
1

Jag funderade länge och väl på om jag skulle ha spån eller fleece till Charlie, valde spån dels för att jag är rädd att hon ska få trycksår under tassarna med enbart fleece (hon är rex) och dels för att jag sett nu hur kul hon tycker det är att få gräva runt i spånet. Jag tror det bästa, utifrån vad jag sett på alla mina kaniner är att ha både och! Spån eller halm i en låda eller halva burbotten och sen fleece eller liknande på halva då man märker att dom tycker om att ligga på något mjukare men man ser också hur mycket dom uppskattar att ha något att gräva runt i. :) Än så länge så springer Charlie runt massor i spånet och gräver och poppar. Enda gångerna hon är på sitthyllan är när hon ska äta eller dricka. Sover gör hon gärna under hyllan i spånet eller vid hennes höhäck! 🙂Men funderar på att köpa nån liten hundkorg till henne så hon får något mjukt att ligga i också och hon skulle vilja! 🙂

[Rabbitte]
0

#2 Ja både och känns bäst tycker jag med i det långa loppet, men blir ändå tveksam då vår lilla rex, Ellie, som snart är 8 månader redan börjat få trycksår trots bra material i botten av buren. 

Börjar fundera på om det här med bottenmaterial i buren är upp till ägaren beroende på kaninen och dess situation, men jag vet faktiskt inte. Lite funderingar så här sent på kvällen så ursäkta svammlet😛

StillaSinnet
0

Jag har spån i botten och halm över, men mattor på sitthyllorna.

(Den fina fleecefilen i botten på bilen i #0 kan jag köpa ;) Vi har en sådan som alla i familjen slåss om och behöver fler men jag hittar dem inte längre)

Jag har en fårskinnsfäll som min kanin gärna myser och gräver i

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Rabbitte]
1

#4 Rusta har dem för 129 kr i flera färger😉

[ingvarisbjorn]
0

Vi har ganska nyligen bytt från att ha toalätt-strö i hela buren till att ha matta och en rymlig toa/grävlåda med toalätt-strö. Vi bytte eftersom Mange har problem med nysningar, och hon verkar helnöjd med mattan, ligger ofta och vältrar sig på den osv :) Jag anser att detta lever upp till Jordbruksverkets regler, eftersom hon ju alltid har rikligt med strö att gräva i, bara inte utspritt i hela buren. Mange är frigående dagtid och har hittills inte visat tecken på trycksår, trots att hon tillbringar så mycket tid direkt på golvet. Men det kanske inte är lika vanligt hos normalpälsade som hos rexar?

Ninwe
0

Jag har fleecfilt i min innekanins bur. Han har en stor kattoa med strö i som han gräver i ibland. Innan hade han spån, men då satt han mest på huset. Nu har han dessutom en bädd som han sitter i nästan hela tiden. Han ska troligen få en ny och större bur senare i höst, och då kommer det nog finnas möjlighet för en kartong eller liknande att kunna gräva i. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)