Utfodra med havre?
Kan man ge havre till kaninerna? Asså tillsammans med pellets? :)
Ja det kan man. Om det behövs.
Bruka ge det till kaniner som behöver öka i vikt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ser egentligen ingen anledning att göra det, så länge det inte är under en kortare period, så som ovan skriver om att tillfälligt öka upp kaninen i vikt. Men jag skulle då hellre byta till ett annat pellets, som fortfarande är bra.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Jag måste ju säga att havre är så mycket bättre för kaniner än vad pellets är för det är så mycket mer naturligare för kaninen.
#3 Beror på vilken pellets. Finns bra pellets, mindre bra pellets och dåligt pellets 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Nej inte direkt. I naturen lever kaniner på energisnål mat, havre är energirik och även fettrik, vilket är tvärtemot kaninens naturliga vanor. Ett bra pellets är sammanpressade örter och gräs, med lite fett och mycket fiber= naturlig föda för kaniner🙂 Finns inte många kaniner som käkar havre i det vilda, eller spannmål överhuvudtaget.
Är din kanin underviktig så kan du blanda i lite havregryn i pelletsen, men annars ska du inte göra det då den blir för tjock. Tjocka kaniner är aldrig bra och precis som #5 säger är det ju faktiskt inte direkt så naturligt sm du säger ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Vi har gotlandskaniner och vi ger havre ibland (och ingen pellets), tex på slutet av graviditeten, under amning (vi får stora kullar), under uppväxt och liknande.
Vuxna "ogravida" kaniner får inte havre utan bara hö, kvistar m.m.
Men man får ju hålla koll på kaninen, tex har vi en hona som så lätt blir tjock att det skulle nog nästan vara dumt att ge henne havre även under graviditet tex, möjligen några få korn som godis.
På ett sätt kan man kanske säga att havre är mer naturligt då kaniner gick inte från det vilda till att bli sällskapsdjur direkt utan dom var ju lantdjur där emellan och på den tiden fanns ju inte pellets (även om jag tvivlar på att man gav en specifik giva som man ger nu det var vad jag förstår snarare spill från det hästen åt tex, för hästen fick ju den bästa maten.
l'm back