Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1109 ggr
Alexxiis
0

Skaffa Kanin!

Hej! Om något eller några år tror jag att jag ska skaffa en Kanin! Så då jag i stort sett inte kan något om dom (har dock haft/har hamstrar) så skulle jag behöva lite svar på frågor! 

Vilket kön är "tamast"
Vad behöver göras dagligen?

Vad ska man ha för bur? (bor i hus och ifall det skulle behövas har jag stor trädgård)

Vilken ras? är lättskött? (vet ni vad rasen på bilden heter?)

*bilden borttagen av Sajtvärd pga upphovsrättslagen*

Och sedan alla andra nybörjar frågor om man säger så ;)

Tack för svar! ;)

Alexxiis
0

Förstår förresten att det kan vara lite jobbigt att skriva precis allt! Så skriv gärna lite om du inte orkar skriva allt :)

[Anamalar]
0

Rasen på bilden är förmoderligen dvärgvädur (skulle också kunna vara fransk eller tysk vädur ). Jag skulle nog säga att dvärgraserna är mer lättskötta än t.ex. jättarna eftersom de kräver mindre utrymme. Annan skötsel är ganska så lik vilken kanin du än har men mer utrymme betyder ofta mer städning. Långhåriga kaniner kräver ofta pälsvård, vilket är ett arbetsmoment extra.

Kön spelar oftast inte så stor roll utan det beror mer på individ. Måste jag dock säga ett kön skulle jag säga hane då de flesta hanar jag har träffat har varit mer keliga än de flesta honom jag har träffat. (men som sagt stämmer det bara ibland.)

Varje dag behöver man ge kaninen mat och vatten och också fylla på hö om det är slut eftersom kaniner ska ha fri tillgång till hö. 1-2 gånger i veckan behöver buren städas, beroende på storlek på bur. Sedan ska man såklart umgås med kaninen varje dag, gärna ta ut den i sele. En kanins klor bör klippas mellan 2-4 gånger per år beroende på hur bra den själv sliter ner dem. Gräver kaninen mycket krävs det inte kloklippning lika ofta som till en kanin som inte gräver.

Jag skulle rekommendera att ha kaninen utomhus i en så stor bur som möjligt. Då får kaninen mycket utrymme till att vara kanin och den får mycket Motion utan att du behöver gå ut med den i sele jätteofta. Ska kaninen vara ute på vintern krävs också ett hus med halm i.

Hoppas att du fick lite bra svar :)

fridaaocrazy
0

Enligt min erfaren het är också hanar tamare men som #2 säger så beror det helt på individen. Fylla på vatten, hö och ge lite pellets och kanske en grönsak, men de flesta ger kaninen t ex en morotsbit, bara när de har varit extra duktiga. Du kan kolla runt och se om du hittar en STOR gallerbur, men det bästa alternativet är att köpa en större utebur på blocket eller bygga en själv hur man nu vill ha den. Vanliga raser som Sällskapskanin är t ex dvärgväduren och holländare om man vill ha en aktivare kanin. Hermelin kaniner andvänds också som sällskap och vill kan tänka dig lite pälsverk så kan du också ha en lejonkanin. Kaninen på bilden skulle jag gissa är en viltgul dvärgvädur.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Alexxiis
0

Tack för svaren #2 #3 har ni era kaniner utomhus? :)

[Mi-rand-a]
0

De beror helt på indivit egentligen men honor blir brunstiga vilket gör dem "aggressiva" eller rädda under några veckor så på så sätt tycker jag hanar.

ras spelar ingen roll, alla är lika lättskötta men ju mindre ras desto mindre plats och mindre mat m.m 

Om du vill ha en tam kanin så ska du ha den inne, de blir mycket sällskapliga och man lär verkligen känna sin kanin än om de bor ute.

Alexxiis
0

#5 okej! Tack! Vad är bra bur mått? ☺

fridaaocrazy
0

Min senaste nin dog i början av sommaren, och den bodde på mitt rum. :) Men nästa kanin ska nog få ha utebur som den kan bo i på sommaren eller på dagen när det är fint väder, och då få lös på mitt rum på vintern/ natten :) Ska kaninen bo utomhus på vintern så behöver den ett hus fyllt med halm för att kunna hålla värmen. För att få sin kanin rumsren så kan du se om kaninen bara gör sina behov i ett hörn av buren, då kan du sätta toalådan där, gör kaninen dock sina behov lite var som i buren så kan du lägga alla pluttar i lådan, så förstår kaninen att den ska göra sina behov där. Vissa ägare gör HELA kaninburen som toalett, men då går kaninen såklart lös i hela rummet och sitt hus utanför buren. Varje gång du ser att kaninen ska göra sina behov på golvet/i buren så sätt ner den i toalådan. :) Många kaniner pluttar när de äter, så du kan ha höhäcken ovanför toalådan :) Har du också pelletsen i buren så minskar du risken för att den ska plutta utanför buren ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Alexxiis
0

#7 okej! tack :)

[Anamalar]
0

#4 Ja, mina kaniner bor ute. Vi har gjort två platsbyggda burar i lekstugan och sedan en avdelad Hage i anslutning till  burarna som de har tillgång till året runt. :) Det märks att de trivs med mycket yta och de älskar att leka i snön på vintern :D

Alexxiis
0

#9 å vad roligt! :)

FlutterShy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanar är/blir tamare eftersom de är mer jämna i temperamentet än vad en hona skulle vara som brunstar, då blir de oftast lite surare under brunst. Ungefär som när en människa får PMS. ;) Så om du ska ha en kanin till kel så skulle jag säga att hane är det bästa valet. Sedan så är ju även kaniner individer och kanske hanen är hel vild och gillar inte att gosa medans honan är lugn och vill bara gosa. Men min erfarenhet är att hanar är mysigare/tamare.

Buren kan du välja själv vad som passar, en gallerbur inomhus eller en utomhusbur. Sedan kan man ju alltid bygga en själv. Så kaniner klarar ju att vara utomhus året runt, t.o.m den kalla vintern.

Vilken ras? som är lättast skulle jag säga en av de mer lugnare raserna, t.ex Dvärgvädur eftersom de anses vara lugnast, ej mycket päls att sköta om som t.ex ett lejon. Sedan är det många som även är positiva mot Teddyväduren, är lugna precis som en Dvärgvädur bara det att de har en hel del fluff så att säga att sköta om och kamma.

Bild på min Lejonhuvade Dvärgvädur. ;)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Alexxiis
0

#11 okej tack! Ja blir det en kanin blir det nog en dvärgvädur hane! :)

Summerdogs
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker honor är "tamast". Men det är beror som sagt på olika individer och hur du hanterar dom. 
Själv var rasen som jag började med hermelin och jag gillar det betydligt bättre en dvärgvädur :) 

En bild på min systers hermelin hane Snowball

Alexxiis
0

#13 okej! Då finns det alltså ganska blandade åsikter om kön! :) Okej! tack! :)

Fridaaaa
1

Jag har 5 honor och en kastrerad hane just nu, haft flera hanar, tangenten sitter inte i könet. Ha honor kan bli tjuriga vidbrunst men har inget med tamhet att göra :) så min erfarenhet är att det inte hänger på könet. Men vill man kastrera är ju hane billigare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexxiis
0

#15 okej tack! Men om man inte kastrerar hanen då? ;) och om man gör det hur mycket brukar det ligga på?

Fridaaaa
1

#16 Jag gav 650 kr för kastrering av våran, här omkring ligger det på 499-750 kr tror jag det är för en hane, men skiljer sig beroende på vart man bor.

Jag har haft okastrerade hanar, denna är min första kastrerade. Alla har varit tama, goa, sociala 🙂 Hanar kan dock skvätta om de är okastrerade, mina bodde ute, hade en av dem inne under en vinter men han skvätte inget.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexxiis
1

okej! :) tack! #17