Kull? (X) Avlivning?
Hejsan!
Jo nu under några dagar har jag börjat misstänka att min hon är gravid. Dels för att hon redan för en vecka sedan började bli lite grinigare än vanligt samt gräver i buren, trodde det var skendräcktighet men jag såg att hon har börjat få tuttar. Hennes mage är nu större så där är nog bebisar på G igen… 🥵
Men nu är min tanke…. Hur har detta gått till? Min hane har aldrig smitit utan sitter i sin bur på andra sidan av tomten samt i en rymningssäker bur… Hennes ungar flyttade vid 9 veckor så jag börjar fundera på om någon har släppt in en hane och sedan åkt?🤔 Hur kan man göra så? Och vad är hon parad med för någon då? Ska jag behålla ungarna eller? Är inte heller säker på hur jag ska göra mig av med dem om jag behåller dem eller hur jag bär mig åt om jag inte vill ha dem…Jag tänkte mest på om man lägger dem utanför boet för jag har inte hjärta nog att ta bort dem på något annat sätt. Dock känns det som en plågsam död.
Och så blir jag orolig om jag ska bli bestulen, om någon bara har utnyttjat min hona för att dem ville ha ungar, tänk om dem kommer tillbaka och stjäl mina ungar då? 😕 Vet inte vart jag ska ta vägen…
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Oj, låter väldigt underligt
Det är när honan tror den är dräcktigt dvs. den tror att den ska bli mamma vilket den inte kommer bli… Men eftersom att min hona nu har fått tuttar samt att hennes mage blir större så är hon alltså inte skendräcktig.
#3 Oki.. två av mina har nyss varit det, och jag upplevde att iaf den enas tuttar blev större, kan ju iofs varit för att hon plockade sig, de känns ju mer då.. Och mer grinig blev hon också.. Men det var bara en tanke jag fick.. :) låter ju väldigt obehagligt om någon varit in till din kanin.. :/
Varför skulle någon göra så🤔? tycker bara att det låter väldigt konstigt, är du säker på att hon inte är skendräktig?? 😇
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Kikade var du bodde och jag tror på teorin om en förrymd sommargästskanin som parat henne genom gallret.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hon bor i en fackbur så det lär bli svårt… Hon bor på övervåningen… Jag tycker också det är otroligt konstigt och man blir lite mörkrädd
Men i vilket fall som helst, så kanske du kan sätta ett hänglås på burarna, eller fixa så att det går?
Dels så kan man ju typ knipsa av dom, men då har du fått bevis.
Bara en liten tanke som ploppade upp.
#8 tack det ska jag nog kunna fixa
Hon har inte varit ute i en beteshage alls nu i sommar?
En sak som skrämmer bort en del objudna gäster är strålkastare med rörelsevakt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 tack för tipset! Jo klart hon har vart i Hage! Grannarna har sett en hare i området så nu blir jag lite oroligt att min mini hermelin som bär på dvärggen ska ploppa ut gigantiska harbebisar? Men hon har minknät i hagen…. Hur har hanen kommit åt henne? Han måste väl ligga över henne på ryggen har svårt att tänka mig hur han har gjort det på ett annat sätt mellan nätet.
Lägger du dem utanför boet så fryser de ihjäl, vilket är djurplågeri!
11# Kaniner och harar kanin inte få ungar ihop eftersom de är olika arter och även har olika antal kromosoner.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Ta dom till veterinären är nog bästa alternativet om du inte kan avliva själv på humant vis.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Harar och kaniner är olika arter, så det är inte möjligt ;) Dck kan vildkaniner och harar se rätt lika ut även i vuxen ålder, så där kan ha hoppat in en vildkanin som sedan hoppat ut igen. Då blir det fins hoppkaniner i alla fall xD
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Be någon annan göra det. Annars är det inte svårt att göra själv faktiskt. Slå nacken mot en kant och den är borta på sekunden :-) Fast det är väl ganska svårt att klara det känslomässigt faktiskt men små nyfödda kaninungar är lättare att ha ihjäl ändå än dom som börjar få päls och ögon. Jag har själv varit i en sånhär situation och man får tänka att om man inte vill ha hand om ungarna så finns det inget mer val än att ta bort dom. Har man aldrig gjort det förut är det enligt mej väldigt starkt att göra det! Wish you luck :)
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Så vitt jag vet så kan honan bli större och magen och få uppsvällda tuttar även vid skendräktighet. Vänta du och se :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Troligast är ju att hon är skendräktig?, honor kan som sagt bli svullen om magen och få svällda tuttar då med. Låter lite långsökt att någon gått in till din tomt, parat henne med en hane och satt tillbaka henne i buren igen. Men man slutar ju aldrig förundras över mänskligheten så man vet ju aldrig. Hoppas det inte blir ungar…
Ljustadalens kaningård
Det kan mycket väl vara skendräktighet :)
Ungar kan bli könsmogna redan vid 9 veckor. Alla mina 9 veckors hanar har lagt fram kulorna… fast det är förståss minst sagt ovanligt att de lyckas para sig så tidigt. Känner dock till ett fall med en 14 veckors hona som blivit dräktig med ett kullsyskon. (hon klarade det finfint, btw, och alla ungarna var friska och fina trots inaveln)
Hon kan ju ha blivit betäckt i hagen också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har hört att kaniner kan "lagra" sperman som blir över eller vad det är. Och sedan när honorna blir brunstiga igen så betäcker de sig med den här sperman. Kanske inte är så men har hört att de kan göra så. :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Japp, det finns inget jag kan göra nu iaf…. Bara vänta och se!