Underlag i transportbur
Hejsan, nu var det ett tag sedan jag skrev nått här på KIF.
Men jag skall samåka med en annan uppfödare ifrån Gotland till Karlmarutställningen i September och planerar då att ta med och ställa 2-3 kaniner.
Kaninerna kommer under resan upp dit åka ifrån Gotland till Nynäshamn och sedan stanna i transportburarna över natten till lördag när utställningen där.
Och jag behöver veta vilket underlag som är bäst i buren för att undvika gula tassar? Speciellt på Vissla eftersom hon är vitrödögd.
Skulle spån kunna fungera? Fast det blir ju mycket i deras päls (långhåriga).
Hälsningar Amanda och kaninerna
Spån blir jobbigt om du har en vanlig transportbur med öppning på sidan. Om buren är ett hemmabygge och öppnas uppifrån så kan spån funka :)
//Joanna
2# det är sådana man öppnar ovanifrån.
tänk på at står kaninerna på tidning så blir tassarna gröna av trycksvärtan.
Med tanke på att du ska försöka hålla dem rena hade jag nog kört enbart på hö.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Hö eller halm skulle jag säga. Och kanske en tidning i botten för att suga upp lite. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Skulle nog ha en handduk med halm ovanpå
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Det är ju halm som gör vita tassar gula
//Joanna
#7 Har jag aldrig märkt. Men isåfall kanske man kan ta hö istället, om det nu inte ger samma effekt :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag pendlar ganska ofta med min kanin och det jag har i min transport bur är handdukar så att det suger upp bra om han skulle kissa (fast det gör han väldigt sällen) & sen är det även mjukt att stå på :)
Honestly that never happened, Lying is your favorite passion.
GG WP
Handdukar kanske? Kaninen för inga märke, det är mjukt och kaninen glider inte runt :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Tidning och handduk över ;)
Eftersom kaninen ska spendera natten i transportburen tycker jag varken tidningspapper eller handduk. Vissa gillar ju att äta på dessa för att få uppmärksamhet :/ Om kaninen inte äter på sånt är det ju posetivt fast jag skulle valt spån. Lätt att bara plocka bort kiss och bajs
//Joanna
Men ska han verkligen bo i en liten transport bur hela natten?? Är det inte bättre att ta med sig kompostgaller så att han kan röra sig? :o
Honestly that never happened, Lying is your favorite passion.
GG WP
#13 Nästan alla utställare som åker långt för att ställa ut övernattar på hotell eller vandrarhem. Och där finns ingen plats där man kan ha kaninerna, tänk tillexempel på dem som ställer ut över tjugo kaniner! Därför låter många kaninerna övernatta i transportburarna, så vida man inte lyckas hitta en gård eller liknande där man hyser in kaninerna över natten, men det finns inte någonstans i närheten där vi kommer bo.
Kompostgaller är inte heller ett alternativ, vart ska man ha dem? Det finns ju ingen plats och de bör helst inte vara utomhus på marken eftersom dom lortar ner tassarna.
Ni får absolut inte få dålig uppfattning om mig nu, men jag känenr hundratals utställare som gör lika dant.
Btw, tack för alla svar. Kommer köra på spån :)
#1 Aldrig tidning, trycksvärta på tassarna är skitsvårt att få bort!
Skulle inte våga ta spån, rätt vad det är så har du kanske en gul lejonhuvad dvärgvädur ;) Kanske Toa-Lätt kan funka?
Toalätt? eller blir de gråa om tassarna då?
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
16# Hahaha! Fast man lär ju ändå behöva borsta upp dem på plats.
Blir inte toa-lätt lite hårt för deras tassar då?