Grönt till kanin
Hur mycket grönt är det bra att ge en kanin, om den inte får något hö över huvudtaget?
Min chef har 4 kaniner som bor ute året om, och de får grönt varje dag, såsom maskrosblad, och någon pinne från björk (tror jag) att tugga på ibland, men de får endast hö på vintern. Är detta bra för kaninerna eller är det något jag ska försöka göra något åt??
Hö på sommaren rekommenderar jag också.
Ska man inte ge hö på sommaren utan mycket gräs, så måste det vara riktigt grovt gräs osv. Jag hade inte vågat chansa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så länge de alltid har tillgång till stråfoder (som gräs) så är det lugnt.
Däremot kan de få brister om det bara är gräs och inte en stor variation med örter och ogräs också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det är mest maskrosblad eftersom det är det enda vi får ge de (det är de anställda som matar kaninerna, inte ägaren) men vi brukar slänga med gräs också eftersom det blir väldigt lite med maskrosblad. De får inte lika mycket varje dag och oftast en gång om dagen, ca en halv varukorg (icas) och ibland lite mer. Men oftast en gång om dagen och jag tycker det är väldigt lite för 4 kaniner, och jag är rädd att de inte får vad de behöver.
Vad är det för ras? För är det ex lantraser så har de inte samma behov som sällskapsraserna.
Om en halv korg är tillräckligt kan man ju se på två saker, om kaninerna är vid god form och om maten är slut på eftermiddagen (om dom får på morgonen).
Men att det bara ska vara maskrosblad är helt fel, det är som sagt viktigt med variation, hos alla djurarter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag har ingen aning om vad det är för ras, men vad jag vet är att när de får mat så är den slut inom 10 minuter, varenda gång de får mat. Jag har inte hellet kunnat kännt på kaninerna ännu eftersom jag inte klurat ut hur man får upp buren de byggt, det är bara massa nät hit och dit.
Det låter som om de skulle ha hö eller i varje fall halm också (om de är i ok hull). Får de något annat foder?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

De har ju halm men det är ju strö så det är inget de äter. Annars får de som sagt endast grönt på sommaren och på vintern får de hö och då och då krafft (havre) som tillägg.