Färgutfall
Vad kan dölja sig för färger bakom chincilla och svart med vita stickelhår? Vilket färgutfall skulle en sådan korsning kunna få?

Jo jag förstår. Jag försökte sätta mig in i färggenetiken, men det är sjukt mycket mer variabler på kaniner än katter o hundar!
Pappan är svensk päls, som bara får vara svart med vita stickelhår så vad som finns "under" är omöjligt att säga. Mamman gotland, chinchilla där jag inte vet färgen på föräldrarna.
Jag funderar också på om man skulle välja en hane baserat på färg (naturligtvis kommer färgen ganska långt ner på min önskelista på egenskaper hos en bra hane), Vilken färg? är mest sannorlik att ge största (bredaste) möjliga färgutfall hos ungarna i teorin?
Ungarna blir viltgrå. Om honan bär på enfärgat kan det också bli svart.
För att få största möjliga färgutfall bör du använda en hane som bär på så många vikande gener som möjligt.
Svenska pälsar är godkända i endast en variant, därmed borde dom inte bära på dolda färganlag.
Vill inte stjäla tråden, men #3 du verkar vara duktig på färger :) Hur skulle färgerna bli om hanen var zobelsiames japantecknad och honan blå eller svart? :) (jag kan inte se vilket av det hon är då hon har svart rygg, grå "tjol" och brun solblekt)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

#3 tolkar jag dig rätt då att dessa korsningsungar inte "kan" bli svarta med stickelhår? Planerar att skaffa en gotlandshane, men vill då ha en färg som "garanterar" att min hona inte kan lämna svart eller svart strickelhår..
#5 Det kan dyka upp stickelhår, troligen i mindre skala isåfall.
När du inte vet stammen på din hona är det svårt att säga vad du ska använda för hane. Men är det svart du vill undvika så köp in en hane som är viltfärgad, allra helst en med dubbla viltanlag, för då kan du inte få fram svart.
För att garantera att du inte får genotypiskt svarta ungar kan du köpa in en viltfärgad hane som har dubbla viltanlag (den kan också vara tecknad, exempelvis brokad), zobel, ryss eller vit rödögd.
Dock ska man ta i beaktande att en enfärgad chinchilla fenotypiskt ser svart ut. Eftersom du inte vet om din hona har anlag för enfärgat så kan det vara bra att helt och hållet undvika enfärgade hanar.
#4: Då är kaninen svart. Kjolen på svarta blir automatiskt grå. Eftersom man inte vet mer stam än så kan man inte säga annat än att det blir svarta ungar.

#6 Tack för råden! Hon har full stam, jag "kan" den bara inte då hon är inköpt som vuxen (nyligen).
Hm, zobel eller ryss kulle ju inte vara fel om jag hittade det på en trevlig hane. Jag har inte bråttom, så det hinner väll dyka upp :)