Jätte ihop med dvärg?
Hej! Jag har bara en snabb fråga såhär på kvällskvisten! :) Är det någon som har en åsikt eller kunskap angående om man kan ha en frasse/ bj ihop med en dvärgkanin? Utan att den stora kaninen dominerar den lilla & försöker visa vem som bestämmer? Försöker hitta en kompis till mitt lejon och är sugen på att köpa en jätte! Så mysiga! :) (min dvärgkanin är väldigt liten) Tack för svar
Honestly that never happened, Lying is your favorite passion.
GG WP
Oavsett storlek på kaninerna så finns det ju alltid risk att de bråkar. Och rent logiskt borde då jätten få ett övertag, så jag personligen hade inte blandat kaniner av så stor storleksskillnad.
Nej, det skulle jag tyvärr inte rekomendera… Har själv flera Jättekaniner, föder upp både Belgiska jättar och Tyska jättescheckar och i framtiden även franska vädurer. Jag har själv några dvärgkaniner hemma, men jag kan ärligt talat säga att jag alldrig skulle våga att ens prova stoppa ihop den med jättarna, Jätten kan hur lätt som helst råka skada den mindre kaninen, sen vet man aldrig vad de kan "få för sig" dessa jättar, riktigt busiga kan de vara och påhittiga, o sen kan man inte ens garantera att kaninerna kommer att gå ihop med varandra, det skulle väll vara hemskt att hitta din lilla älskling skadad?, det kan bli ett blodbad om du har otur, så nej jag törs inte garantera att det är en så bra ide. Men om du så gärna vill ha en jättekanin, varför inte skaffa en till bur så kan de istället bo bredvid varandra men inte med varandra så att säga, så slipper du tragedier som kan uppkomma. Eller så skaffar du dig en annan kaninras som kanske inte är just lika stor om du hittar någon annan i din smak :)
Förstår att du blir sugen på en jättekanin, de är helt underbara!
Lycka till och hoppas du har fått svar på dina frågor! :)
Mina två kaniner bor ihopa, dom är jätteblandis och den ena liten (: Funkar kanon!
#3: Roligt att de funkar, är jätteblandisen stor?
Men det är som sagt väldigt olika från individ till indivd, men roligt för dig 00emi07 :) Berätta gärna hur du gjorde för att de att bo ihop? eller bodde de ihop sedan tidigare?
Att de funkar ihop är en sak, skaderisk en annan. Tycker det känns lite onödigt för den lilla kaninens skull att chansa =/
Jag hade inte vågat chansa. Inte dvärgkanin med en jättekanin. Hade däremot kunnat ha en medelstor kanin med en jätte.
Eller en dvärgkanin med en medelstor🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som #6 säger, men du kan ju såklart köpa en jätte blandras, som t ex stor silver blandis. Alla kaniner kan vara mysiga, detta beror ju på individer.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Hade inte haft de då den stora kan skada de lilla så inte en värd risk att ta, Sen enligt min erfarenhet så är dem små som är de ettriga och ger sig på de stora än tvärt om, men oavsett så blir de bråk då de stora självklart bråkar tillbaka och tvärtom.
#7 Varför just blandis? Varför inte köpa då t.ex en stora silver och en belgisk jätte t.ex? 🙂
Om man köper en stor silver -mellan ras blandis så blir de ju mindre, och hon får ändå det här mysiga temperamentet från jätten. #9
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#10 Nej det är inte säkert, den kan bli stor som en stora silver med, det vet man aldrig med blandningar 🙂
Stora silver har mysigt temperament 😛
Det jag gjorde för att få dem ihop var en liten "steg för steg" grej! Steg 1. När kaninerna träffas för första gången, ha båda i transportburar/inneburar låt dom träffas några gånger i veckan, upprepa i två veckor. Steg 2. Släpp den ena kaninen lös i en hage/ditt rum medans den andra är i transportburen, byte ska ske. Tecken på agressivt beteende är när den ena, "nöffar" och försöker välta transportburen. Upprepa detta! Steg 3. Ha dem lösa tillsammans, på en neutral mark, upprepa detta i så många veckor du vill, när du och dina ninisar är redo, flytta ihop dem tillsammans! Det var så jag gjorde! Men kom ihåg att du inte måste göra detta!!! (: Cupcake var pytteliten när hon och min andra kanin Pluto träffades för första gången, och då var Pluto väldigt stor hänfört med henne, nu har hon dock börjat växa i kapp med sin storebror (Pluto) dom älskar verkligen varandra!
Jag är sådan, så jag skulle aldrig sätta ihop, sära, sätta ihop, sära.
Utan jag har kört att de får lukta på varandra i hagar bredvid varandra, och även i burar på vissa,släppt ihop på neutral mark sen några timmar.
Har sett frasse o hermelin bo ihop. Dock var hermelinen så elak med frassen så de kunde inte bo ihop.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Det kan gå bra, det kan gå åt skogen, det beror på individerna. Jag har sett dvärgharar gå med bj och två okastrerade hanar som går ihop, men det är inte säkert att det funkar! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#15 2 okastrerade hanar ska man dock aldrig testa att ha ihop.
Jag tror till & med attman inte får ha det alltså när de är könsmogna
#16 Min "kompis" har två okastrerade hanar ihop. Hon köpte två kullsyskon (honor) som visade sig vara hanar. De är nästan ett år nu och hon lyssnar inte på mig. Jag tänker inte tjafsa. Bryr hon sig inte så tänker inte jag lägga mig i det. Vi träffas typ aldrig längre.
Hälsningar,
#17 Ok trist att hon inte lyssnar! 😕 Hoppas innerligt att de aldrig kommer att börja slåss 😮
#18 Nej, de verkar vara väldigt bra kompisar! Hon lyssnar inte på mig när det gäller något. Hon hade en hamster innan. Redan första gången jag såg den så påpekade jag att den hade som en påse på ena sidan, och att hon borde kolla upp det. (Det gjorde hon inte) ett år senare ringde hon och grät för att hamstern hade dött. Hon sa att "han hade ju en påse på sidan, så mamma tror att det var en tumör". Nehe, det menar du inte?! :D Sen skaffade hon tre kaniner, den ena dog efter nån vecka och de andra har typ fri tillgång till gnagarblandning och de får väldigt sällan hö. Nu på sommaren får de varken pellets (gnagarblandning) eller hö utan bara grönsaker. De säger att de får massa gräs, men jag kan då inte påstå att där är något gräs. Jag gav också mina gnagarblandning innan, så förmodligen lärde hon ju sig det av mig. Men sen hittade jag ju kif och då lärde jag mig mera. Men hon lyssnar inte på mig. Jag var visat henne kaninmagazinet och då skrev hon ut några sidor om föda. Men det verkar inte ha gjort någon skillnad. :-(
Hälsningar,
Jag kan ju tillägga att hennes kaniner konstigt nog inte är överviktiga. Och de har en ganska stor bur. Dock med vassa kanter och en del av den är gjord av enbart kompostgaller - inte rovdjurssäkert.
Hälsningar,
Nu ska jag inte själa tråden mer! :-)
Hälsningar,
Jag har haft frasse och hermelin ihop, så visst går det. Det beror på kemi. Och visst kan en jätte skada en liten, men dvärgar är ofta snabba och flexibla och hinner undan jättarna som brukar vara rätt sega faktiskt., om man nu jämför. Så på det viset sett så är det större risk att någon skadas om kaninerna är jämnstora.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tack så mycket för alla svar! :d Okej, men jag kör på den säkra sidan.. Får vänta med en jätte tills jag flyttat hemifrån då jag har plats för båda om dom inte skulle gå ihop alls (jag va nog lite oklar i mitt första inlägg men min tanke var aldrig att dom skulle dela bur utan att dom skulle gå tillsammans utan för buren när dom har sina vardagliga "utebistelser") :) Men jag väntar några år med det, så får jätten gå fri dit jag flyttar! :-) Verkligen jätte kul för er som det har funkat för & att det är så många som har kommenterat! :d & till #19 så är det faktiskt sjukt att det finns så många människor som inte bör ha djur men som har det ändå.. :(
Honestly that never happened, Lying is your favorite passion.
GG WP