Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1338 ggr
VildaVittra
3

Upphöjd utebur

Jag har sett att flera skriver att uteburar ska vara upphöjda från marken med antingen 40 eller 50 cm. Jag har inte hittat någon föreskrift som anger höjden, så jag undrar var ni sett det?

Det här är den enda text jag hittat i L80 som nämner att buren ska vara upphöjd, men inga mått:

8 § Vintertid ska utomhusburar vara upphöjda från marken.

Är det en forumsmyt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Suskiv
2

Finns inga regler. Jag frågade SJV om det och det enda var att det måste vara en luftspalt mellan mark och burbotten och att man måste tänka på att skotta under om det är en låg bur. Vi har 5 cm mellan mark och golv på vår tvåfackare.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

VildaVittra
0

Ah, tack. Kunde bara klämma in två pallar, annars skulle den bli för hög och spärra fönstret (har 80 högt åt kaninerna och lägger hellre höjden där).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RC1393]
1

Anledningen jag rekommenderar 50cm är att annars får man inte under en skottkärra och på vintern står snön ganska högt upp på buren. Hos mig förlorar jag när det är som värst ca 20cm höjd på burbenen för att snön har packats som en hög under burarna, och det är ju skönt att kunna få in ett kärr under. Men som Suskiv säger, det finns inga höjdkrav😉

VildaVittra
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Det är runt 50 cm från marken till luckans nederkant, så det är inget problem…om jag nu skulle få för mig att knöla in en skottkärra i kaningården (använder ikeakassar istället).

[00emi07]
0

#4 jättefin bur, no problems! Som alla andra här säger finns det verken en regel eller lag om att burar ska vara upphöjda. Däremot är det bra om buren står på ben eller om den är upphöjd på någe vis då kyla tränger sig lättare in i buren om den står direkt på marken! (:

Melao
0

Jag vill gärna ha ca 50cm, eftersom regnet skvätter upp ganska långt.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

KaterinaPetrova
0

Mina är 1 m från marken :P

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

tlover
0

beroende på hur buren är placerad behöver man ju inte ha jättehögt.

våra är under ett skärmtak så dom behöver egentligen bara en luftficka (väldigt lite snö som kan dreva in och regn kommer inte in) däremot har vi den upp en bit för ryggen då det är städning.

så ajg tycker att det är väldigt mkt "beror på"

l'm back