Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 948 ggr
[vanilla skye]
0

Ompara kanin?

Hej, för ett par dagar sedan så fick min hona träffa våran hane, hanen parade sig med honan och de föll ihop, endast 1 gång.

Blev osäker nu om det blev en lyckad PARNING om de bara föll ihop endast snabbt 1 gång? eller ska jag låta de vara tillsammans igen nu?

Har hört talas om omparningar ca 1 vecka efter första parningsförsöket, men osäkert om det kan vara rätt att göra så? har hört någonstans att de kan få 2 kullar? några som blir lite äldre och några yngre? kan de vara så? Någon som provat den metoden, Vill ju att parningen ska lyckas :)

[Cocomo]
1

Vänta och se om du ser några tecken på dräktighet innan du parar om skulle jag nog föreslå.. Tvivlar på att honan kan bli dräktig igen när hon redan är dräktig om det var så du menade?! 😛

Fridaaaa
1

Vänta 4 veckor och se om det blir ungar, annars para om ca 35 dagar efter parningen, så ni är 100% säkra att det inte blev något.
Inte para om nu, inte bra om det blir dubbelparning

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
0

Är det ett par dagar sedan så kan du para igen, många parar tre dagar i rad eller så. Men är det längre emellan så vänta och se.

Jag hade problem med att få mina honor dräktiga och började följa rutinen att släppa ihop dem med hannen efter 2-3 veckor för att  se om det tagit. Blev rekommenderad att göra så. De hade jättetrevligt varje gång de fick dejta ;) men inga ungar. Så slutade jag med det och plötsligt kom ungarna… Det verkar som att de aborterat varje gång de fick träffa  hanen, även om jag aldrig hört att det skulle hända. Så jag föll ju helt klart på eget grepp där. Kan tillägga att nu får de gå hela dräktighetstiden innan de får dejta igen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[_annaH]
0

Jag hade väntat tills ungarna är beräknade och sedan väntat yttligare en vecka innan jag para om. 

Första gången Elvis fick gå i Avel så föll han en gång. Sedan kom det 7 bebisar. Så ibland räcker det, och när de ramlar bakåt eller åt sidan så brukar de va på fötter ganska snabbt efter.