Döv kaninunge?
Jag behöver alla hjälp jag kan få just nu!
Jag är orolig för att jag köpt en döv kaninunge! Jag har planer för klickerträning och hoppning senare med honom. Men så för nåra dagar sedan la jag märke till att ha inte reagerar på ljud. Man kan slänga igen yterdörren och han sitter i sin Hage fem meter ifrån och märker ingenting! Borde jag kolla upp det hos veterinären?
Kolla med veterinären 🙂
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Om han redan är döv, antagligen född döv eftersom han är kaninunge och det inte kommit plötsligt. Men tycker du kan höra med uppfödaren/djuraffären om de vet någonting om släkt och dövhet osv.
Om du ska till veterinären eller inte tycker jag du kan ringa och fråga veterinären, se vad dom tycker.
Du kan ändå klickerträna, fast utan klicker och kanske med en lampa som blinkar till. Ex solcellslampa man har på nyckelknippan :)
//Joanna
Ja, det borde du nog göra… Men ring först, och se om du får tips? på hur man vet om den är döv eller ej. Det kan ju vara att sen bara är van vid sådana ljud.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Tack för alla svar! Jag ska avvakta lite. Men reagerar han inte på ljud senare häller så får jag nog kolla upp det 😕
Om ni har kört "Röööda roooosor" kan du pröva ljudtonerna, det kanske är vissa decibell som han kan höra :)
//Joanna
#5 vad är det? Hur gör man?
#6 Det är något som man lär sig på musiklektioner. Först börjar man med låg ton "Rö" "Öh" "ö" "Da" "RO" "oh" "o""OS" "OOOR"
Med din röst från låg ton till mörk ton. Från pipig röst till mörk manlig röst ungefär. Detta är väldigt svårt att beskriva genom text
//Joanna
#7 Jag förstår! Men hur skulle det hjälpa om jag ska testa om min kanin är döv eller inte?
Annars kan du göra en enkel sak, skramla med någonting som låter, t ex en bjällra eller liknande. Hr du ingen bjällra så kan du vissla eller knäppa med fingrarna, och närma dig kaninen sakta samtidigt som du gör ljud. Det kan kanske också vara att kaninen hör lite ljud, men inte för svaga ljud. :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#8 För att den låga ljudet har inte samma decibel som det höga ljudet
//Joanna
Har ni sett om han alls vecklar öronen dit ljuden kommer ifrån? eller bara försöker lyssna med dem överhuvudtaget, eller är dom bara "platta" ?
Han vecklar inte öronen, men han tittar efter en hela tiden så om jag går runt hagen så tittar han efter mig. Jag vet inte riktigt 😐Jag kan försöka filma så får ni se 😉
Du kan köpa en sån där liten handmassagepryl och sätta ner i golvet, när han gör rätt så startar du den och då känner han säkert vibrationen även om han inte hör den. :)
http://biltema.se/sv/Hem/Hygien/Elektriska-apparater/Mini-massage-14756/
Detta är dock svårare att göra utomhus. :/
#10 Decibel är volym, hertz eller hz är frekvens (ljust/mörkt) :)
Ts: Kaniner ser ju så gott som 360 grader :) Han kanske ser att dörren är på väg att stängas och är så van att han inte reagerar? Har du testat att klicka in honom? Om du gör något nytt, högt ljud så han inte ser, typ skramlar med en plåtburk med spik bakom ryggen, reagerar han då?
Jag provade att slå en gaffel mot en kastrull bakom ryggen på honom, och han rykte till varje gång jag slog så det är nog lugnt! tack till alla som har svarat! Ni har vart till hjälp 🙂
Vad skönt 🙂