Stökig kanin
Jag har två kaninhonor som bor i box i stallet. Detta är kankske inget stort problem, men kanske någon har råd för hur jag ska få det bättre. Jag köpte dem som vuxna nu i sommar (bodde var för sig i fack) och blev varnad för att den ena "var en riktig gris". Jag trodde att kanske skulle hon bli lite renligare när utrymmet blev så mycket större och hon kunde gå undan från skiten på ett annat sätt, men så har det verkligen inte blivit. Det är bajs i mat- och vattenskålen, bolådor, ja överallt. Pinkar verkar de göra mest i ett hörn men annars så ja. Finns det något sätt man kan uppmuntra dem till att bli lite renligare? Skulle underlätta skötselmässigt samt naturligtvis att det skulle vara trevligare för dem att inte få bajs i maten och bädden. De har spånströ nu, men ska byta till torv snart då jag flyttar in dem i en ny box.
Lägg envist alla bajspluttar i deras toalett så att de till slut förknippar bajs med toaletten, ha gärna hö vid toaletten då de gärna äter när de bajsar, ge dem gottis, klappa och beröm dem när de bajsar på toan, sätt dem ofta på toan o.s.v. :)