Kastrera honkanin?
Hejsan! Jag undrar över erfarenheter kring kastrering av honkaniner. Min gostjej har hunnit bli 7 månader och tanken har börjat komma. Hennes kompis (hankanin) kastrerades vid 7 månaders ålder men ingreppet för hanar ärju mindre. Jag va jättenervös när han hade sin tid och vakade ordentligt över honom tills jag visste att han mådde bra igen. Har ni kastrerat era honor som ni inte ska ta kullar på? Jag är nervös över uppvaknandet men vill inte att hon ska få cancer eller andra problem som man får bort med ingreppet. Hon har ett absolut perfekt humör så gör d inte för att hon ska lugna ner sig utan för att isåfall inte riskera framtida medicinska problem. Råd/erfarenheter ngn? :-) Tack!
ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)
Jag hade kastrerad henne om du inte vill ha så problem med att hon är kaxig och sånt. Min ena hankande ska vi ev, kastrera. Då hon är väldigt stöddig och så.
Nej har inte kastrerat mina honor. Trots att jag inte avlar.
Men har en kastrerad hane.
Om jag kastrerar mina nu, är jag rädd att de inte kan gå ihop sen igen, att det inte fungerar sen, efter att de varit separerade. Vågar inte chansa på det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tass, följer gärna svaren då jag också har 2 st 7 månaders kaninhonor här hemma!
Hitta en kunnig "kaninsäker" vet så kommer det säkerligen gå bra.
Min erfarenhet är -sämre aptit ca 1-2 dagar efter ingrepp o vilar mkt. från dag 4 aptit för två o såret läkt o fint men de bör ej hoppa runt för mkt förän efter ca 9 dagar efter op. Individuellt förstås. Snittet blev ca 3 cm (stor dvv) 😉
Jag har en tjej här hemma som blir 1 år nästa månad och jag har funderat ett tag på att kastrera henne då hon under brunsten kissar och bajsar överallt. Förutom det är hon världens goaste, men kanske något tja..spattig.
Har alltså inga erfarenheter av att kastrera honor ännu. Ingreppet är ju dock större och kostar mer. Ringde faktiskt i fredags till Mälardalens Smådjursklinik och frågade vad de tog för att kastrera en hona och dem skulle ha 1400:- för det.
980 kr ska dem ha här för kastrering av honkanin, dit jag går.
jag har en kastrerad hona som blev kastrerad runt 9 månadert gamal först gjorde vi dock en hälso undersökning så allt var ok jag var super orloig men allt gick bra det svåra var dock sen att hålla henne still samt de första dagarna ge henne smärtlindrande och hon hade även dålig aptit in en två dagar men de löstes enkelt med lite alfa hö och critical care. Jag gjorde operationen på roslagstull du de är bland de mest kanin kunniga klinikerna som finns i sverige skulle aldrig vågat göra det hos en vanlig vetrinär då deinte får lära sig särskilt mycket om kaniner i sin utbildning.
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Jag kastrerade min hona när hon var ungefär ett år gammal, dels för att ta bort risken för livmodercancer och dels för att både jag, hon och hanen hon bor med skulle slippa brunster och skendräktigheter (som inte kom igång ordentligt förrän hon var ca 10 mån). Det gick väldigt smidigt, hon vaknade långsamt och var seg med att äta i ett dygn efter ingreppet men kom sedan snabbt igång igen. Jag kunde sätta ihop henne med hanen igen efter en knapp vecka, då såret läkt såpass att hon kunde flytta ut igen.
Det kostade 1300 på djurjukhuset här i Borås. Det var absolut värt det för mig då jag fått en mycket mer harmonisk och tillfreds kanin som inte lider nån risk för otäck livmodercancer.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Kastrerade min hona när hon var 10 månader, på Valla Djurklinik i Linköping. Gick på 1200:-, helt klart värt det. Hon slipper jobbig brunst och att vara sur och grinig. ;)
Enda jobbiga var att hon inte kom igång att äta ordentligt efter operationen, så jag fick stödmata lite med critical care. Så det är bra att ha hemma om du inte har det. Annars var det aldrig någon egentlig fara. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Mina honor ska kastreras då jag redan förlorat mina vänner JoJo och Snövit i livmodercancer som spridit sig i buken, bara det senaste året. Det är inte alla som förstår att det är just cancer som tar död på ens vänner, men vi både röntgade och scannade dem i CAT och båda gångerna visade dem detta :( Vetenskapen har visat att 80% av alla honor över 3 år har livmoderförändringar, vilket man verkligen inte vill på något sätt att ens kanin ska utsättas för. Mina ska kastreras nu i slutet på september, de ville undvika att göra det nu när det är så varmt på sommaren :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Tack alla för svaren! Verkar som ni tycker det är mest positivt med ingreppet!
ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)
#6 Går du till den i Ronneby? :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#12 Yes 🙂