Varför äter hon tidningspapper
Hejsan!
Jag har en hona på 10 månader. I hennes bur lägger jag ett lager tidningspapper och sedan spån. Ibland river hon i pappret och det är ju helt ok, men jag har sett henne äta av det också. Verkligen tugga och svälja.
Mår en sådanhär kanin bra?
Varför äter hon papper när hon har hö och pellets?
Tacksam för svar!

Det är jätte farligt! Trycket (det svarta) är inte alls bra. Tycker inte du skall ha tidningar i hennes bur isåfall. Ha något annat då eller ge henne många gnagarleksaker och grenar i buren och se om det hjälper <3

Någon som kan hjälpa mig?

Det enda du kan göra är väl att ta bort pappret, har oxå tidningspapper men min kanin äter det inte bara drar bort bitar. Men ska köpa Toa-lätt nu och lägga i buren i stället, som sagt tryck svartan är ju inte bra.
Jag hade en bit av ett gammalt lakan ett tag XD blev rätt äckligt, men man kan ju tvätta. Annars kan du ta en gammal vaxduk och lägga under. Vaxduken suger ju inte upp, men det gör ju spånet. Du kan sen bara bära bort vaxduken när du ska städa.
Min kanin älskar papper, hon brukar försöka äta upp mina räkningar :S Så man får se upp ordentligt, får gömma allt som har med papper o göra ;P Vet inte varför hon gör det dock, om det bara e gott eller.. :S :P

Det är ju inte så bra om kaninen äter tryck svarta …
Varför har du tidningspapper i buren? Som flera ovan sagt är det inte bra med det svarta.
Hon äter nog det för hon inte har något annat att göra. Ge henne mer sysselsättning; grenar, höboll, göm grönsaker lite överallt i buren så hon får leta, osv ..

Det känns som det borde finnas en anledning till att de äter papper, men det kanske det inte gör.
Vaxduk var ju ett bra tips?, får åka och köpa en bit snart!
Tack!

Hokus pokus * och så trollade vi bort pappret. Man ska inte ha papper i buren inte så rekomenderas.
Jag hade också papper förut, sen såg jag att dom satt och tuggade i sig det. Då bytte jag till gamla handdukar (blev ganska äckligt! =P ) Men jag ska nog också prova en vaxduk, det var ett bra tips?! :)
Vanliga dagstidningar är inte giftiga. Nu innehåller de bara färg som kommer från växtriket. Dagstidningar innehåller däremot mkt fibrer, därför kan man ge det i små mängder till kossor. :)
#11 haha, där lärde man sig nåt nytt ;P
Jag har tidningspapper i Trampes bur , med spån på , Men han bryr sig inte , äter det inte ,. Han har sin mat och sit hö att äta och det är nog för han ;D
hehe -v-

Inte så bra om du har "tidnings"papper

min kanin älskar papper, men han har inte blivit sjuk eller dött för det.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Man ska inte ha tidningspapper i buren bläcket är giftigt
#16, inte längre, förr var det det.

Bläcket/trycket är inte giftigt för kaniner längre. Det var det förr men är inte det längre. Det är inte farligt i små mängder (men självklart ska man inte mata kaninen med det!) men är inte bra för deras magar i stora mängder.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Bläcket är inte giftigt längre
- Mvh Emma
Är det inte ?

Mimmi blev skrämd av en hund för några timmar sedan och verkar vara förlamad i bakbenen. Veterinären sa att vi skulle vänta till imorgon. Hon dör nog inatt.
Jag känner mig nere just nu, men tack för era tips?, skall prova vaxduk om jag köper en ny. Får se vad som händer..
#21 Nej, stackare. :( Hoppas hon överlever.

#21: Sorgligt, håller tummarna :') <3
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#21 Håller tummarna och hoppas hon klarar natten. Om hon blev så dålig så hon avlider, får vi hoppas hon inte plågas eller något. <3

Håller tummarna att ninen överlever natten <3

Hon verkar inte ha ont, men hon kan fortfarande inte röra bakenen så nu skall jag säga hej då innan min sambo åker med henne till veterinären….