Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 616 ggr
Malinolsn
0

Mängder klippgräs?

Vet självklart att klippt gräs är farligt för kaniner, men är även enstaka strån farligt? Är ju svårt att kratta upp minsta lilla strå innan kaninen får vara på gräsmattan. Däremot "gräsbollarna" som blir försvinner ju..

[00emi07]
0

Varför är klippt gräs farligt?

[Cocomo]
0

#1 Därför att det kan bli kvar bensin och annat från gräsklipparen som inte är bra för kaninen och sen har jag för mig att klippt gräs jäser också..

Tror inte det är farligt om dom skulle råka få i sig nått litet grässtrå! Jag brukar alltid lämna en plätt som vi inte klipper på gräsmattan för kaninerna så man slipper oroa sig för att dom ska få i sig massa konstigheter. 🙂

Mickis1994
1

Klipper man mer en handjagare (vet inte vad de heter egentligen) så är det alltså ok?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Cocomo]
1

#3 Jag har fått för mig att gräs som man har klippt jäser men det är inget som jag är helt 100% säker på så jag vet inte om det är ok om det är klippt med handjagare. Här är några gamla trådar som jag hittade där det står endel! 🙂

http://kanin.ifokus.se/discussions/4fdb407cd3b4fd477d00092b-nyklippt-gras

http://kanin.ifokus.se/discussions/4d713a37b9cb462233051a27-nyklippt-gras

Malinolsn
2

#3 Som #4 säger så börjar gräset jäsa så fort det bara ligger. När man river gräs till kaninen så ska man alltså inte heller lägga in en så stor portion att kaninen inte äter upp det och sparar det tills senare, för då jäser det också och blir giftigt. 

Här hemma är det inte vi som klipper (hyr lägenhet), så det blir svårt att lämna en plätt när hyresvärden vill ha det snyggt och stilrent. Förstår därför inte varför dom inte skaffar en uppsamlare istället 😛 Men men! 🙂

sofiass
0

Men om man torkar gräset då? (Med eldriven klippare) då borde det väl bli som hö? Eller?

Kom ihåg att du är bra Hjärta/Sofia

[Cocomo]
0

#6 Det borde ju funka tekniskt sett eftersom dom slår ju höet så det borde ju också jäsa innan det har torkat och det går ju bra att äta när det är torrt! 🙂har man olja i eldriven klippare? Eller är jag helt ute och cyklar?  🤔 Kanske om man sköljer av det och sen torkar det så riskerar man ju inget! 🙂

sofiass
0

Ja! Det bordens gå :) haha, nej eldriven klippare går på el, med sladd eller batteri ;)

Kom ihåg att du är bra Hjärta/Sofia

tlover
0

#8 oljan används för att smörja maskineriet så det kan hända att den ger ifrån sig lite ändå, även handjagare har lite olja (direkt på inte i en oljebehållare som på motordrivna maskiner, om inte man vill ha en extremt trög en) men dom har så få rörliga delar att det antagligen inte sprids så mkt.

l'm back

KaterinaPetrova
0

Mina kaniner jag stått på gräsmattan i urminnes tider och dom har överlevt. Här hemma klipps väl gräset 1 gång i veckan eller så.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta