Svårt att välja...
Det är så att jag har en kull kaninungar just nu, två av dem åker om en-två veckor medans jag hade tänkt att behålla den sista som minne av hans numera döda mor. Saken är den att en person har visat sig vara intresserad av honom och kanske vill köpa honom. Han var tänkt att bli pappa till våren tillsammans med min renrasiga kaninhona med stamtavla (hanen är 6% löwen och resten hermelin och har ej stamtavla). Han var också tänkt att bli hoppkanin. Det jag då funderar på är hon det vore bättre att låta honom gå så att jag kan köpa en "fin" hermelinhane och därmed få "fina" ungar med stamtavla. Dock har jag fäst mig väldigt vid honom så vet inte om jag skulle kunna göra mig av med honom i vilket fall som helst. Men vill gärna höra lite goda råd och era tankar kring detta. Min tanke är också att han är byggd för hoppning (enligt mig) då han har lite längre ben än de flesta andra hermeliner. Är det då istället värt att satsa på att han ska bli en hoppkanin och att ungarna då är mer lämpade för hoppning än för utställning? Jag skriver kanske lite förvirrat men är själv lite förvirrad just nu. Mina två drömmar länge har ju varit att föda upp en kanin från grunden och ha kvar den och låta den växa upp hos mig och avla vidare på den och den andra drömmen att avla fram fina rasrena kaniner med stamtavla i färgen vit bö. Samtidigt nu har jag insett hur roligt det vore om hanen blev bra på hoppning och jag kunde tävla inom det istället. Svårt att välja men jag tror att jag tycker om Filur (som hanen heter) för mycket för att kunna sälja honom, men jag är i valet och kvalet…
Jag skulle sälja honom och satsa på att föda upp renrasigt med stamtavla istället.🙂Det föds upp oerhört många blandiskaniner redan personligen har jag lite svårt att förstå meningen med det. Bara han får det bra spelar det ju ingen roll var han bor han är ett minne ändå.
Kanske vore det en idé att sälja honom, men att komma överens med köparen om att du får låna honom till ev. Avel om du skulle vilja det?
Har själv en kull just nu, en unge är kvar och den är mest lik en hermelin. Trots kullens föräldrar var hermelin och hermelin/lejonhuvad kanin så fick de flesta längre päls. Vill gärna behålla honom just för att han är min favorit i kullen plus att detta är min första överlevande kull. Men jag har bestämt mig för att sälja honom ändå. Ska istället till våren skaffa mig en hermelinhane till min hona + eventuellt en till hona. Så tycker du sa satsa på ren Avel istället, du kommer ju isåfall få fler kullar framöver och jag tror att man alltid kommer finna "favoriter". Och sparar ungar från varje kull utan "syfte" så sitter man snart där med massa kaniner som tar upp värdefull plats… Och till slut bestämmer sig att sälja dom ändå. Så tänker jag.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska.