(X) Köttraser
Har länge funderat på att föda upp lite kaniner för, tja mat/päls, hundmat osv. Kommer inte bli nu, men när jag fått eget boende och plats, så skulle det vara väldigt roligt :)
Ni som har kaniner för denna sortens bruk, vilken/vilka raser använder ni?
Jag har för tillfället 1 belgisk jätte och 2 gotlandskaniner som sällskap, skulle dessa raser funka att föda upp för detta bruk? (gillar dessa raser mkt) Har hört att blandraser är bäst, vilka blandningar? :)
Gotlandskaniner passar alldeles utmärkt, belgisk jätte är mer ben än kött så oekonomiska på det sättet.
Här har valet fallit på rasen Orange, då jag älskar färgen och planerar att ta tillvara på skinnen.
Den ras samt blandning med den som brukar anses som bäst är NZ, men jag anser att man ska välja den ras man trivs med.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Är helt oerfaren på detta, så det kanske är en dum fråga. Men är inte Gotlandskaninen en särskild lantras som det finns väldigt få kaniner av? Har läst något om genbank. Hur fungerar det om man slaktar? Är det bra att slakta om det finns så få kvar? Förlåt om det blev lite OT?
#2 har haft genbank med gottisar för flera år sen (sällskap) så då fanns det få kvar med de är påväg uppåt i rask takt :) sen får de oftast rätt stora kullar så det är inga problem. Är värre med mellerudskaniner tror jag, det finns inte så jättemånga. men gotlandskanin är ju en produktionsras från början har jag för mig, även om jag inte hade dom till det :)
#2 Ja det är bra att slakta.
Man tar bort de individer som inte är typiska, som tex kräver kraftfoder (vilket en gottis inte ska behöva) samt bygger upp en mer varierad stam och då kan man inte spara alla ungarna från varje kull.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 och #4 Aha okej! Kul att lära sig något nytt!
Vi har gotlandskanin i genbank och slaktar "överflödet", vi har 8,75 i kullsnitt så efter några sålda kaninungar blir marknaden "mättad" på kaninungar från "mamma A" och "pappa B".
Som tur är så går "mättnaden" i marknaden ganska snart över har vi märkt (vi har bara slaktat 3 kaninungar hitills vissa slaktar mer andra mindre men nån unge/kull bör säljas för rasens fortlevnad om inte man märker att mamman el pappan inte ska avlas på)
l'm back
Min granne andvänder stor silver, new zealand red, belgisk jätte och större vädurar. :) Alla är korsningar, och eftersom att hanen är stor silver så får alla ungarna så fin färg :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag ska ha rexar och lära mig hur man fixar pälsen till pläd :3
//Joanna