Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 444 ggr
Hell
0

Stressad och stampar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har precis flyttat från en 3:a till en 2:a, vilket har gjort att kaninerna inte längre har ett eget rum. De är en kastrerad hane och en kastrerad hona som bor tillsammans.

Flytten har gjort att de istället får bo mitt i lägenheten, det har funkat jättebra hittills men jag är lite orolig för honan, Räkan, som vid två tillfällen har betett sig väldigt stressat. När vi tittade på tv en kväll började hon utan förvarning att stampa, springa runt i buren och ligga och flämta. Sänkte ljudet (men det hade ju aldrig varit något problem förut?) och pratade lugnande med henne. Idag har hon gjort samma sak ibland, stampar flera gånger på raken och springer runt i buren. Hon är uppenbart stressad och jag kan inte hitta orsaken till vad som utlöser det.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att hon ska känna sig lugnare, de "måste" stå där de står nu för vi har inte plats med buren någon annanstans i lägenheten. Men tänker om det går att vänja henne vid att vara mitt i smeten istället för lite avskiljt som de är vana vid?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

marirose
1

Ta en filt eller nåt och häng över en del av buren så det blir lite mörkt och ett kryp in. En av mina kaniner var känslig när jag flyttade buren och behövde ett litet mörk kryp in, efter ett tag vande hon sig och accepterade sin nya plats :)

Hell
0

Har funderat på att täcka över ena sidan på buren, det kanske kan hjälpa? Vill sätta upp vaxduk på baksidan för att förhindra att dom sprätter ut bottenmaterialet, men kommer inte riktigt på någon bra lösning.

Igår hade vi fest och då var det inget problem alls. :s

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr