En eller två?
Funderar på att skaffa (dvärg)kanin igen. Blir innekanin den här gången, har tidigare bara haft kaniner ute. Hade tänkt ha två, men har börjat fundera på vad som är bäst? Vissa säger att de ska vara minst 2 medan andra säger att de är ett ensamdjur. Så vad säger ni? Tanken är ju att de/n ska få vara lös mycket och vara med oss. Är lite rädd att jag ska ha svårt att hinna gosa osv med två, funderar om det är bättre att ha bara en att lägga uppmärksamheten på…? Eller är det sämre för ninen att vara själv? *velig*
Kaniner är koloni djur och inga flock djur så det går fin fint att ha dom ensamma :)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Kaniner är flockdjur men lever i kolonier vilket innebär att de har ett eget bo och sedan umgås med andra kaniner på ytan. Dvs kaniner kan leva ensamma men uppskattar ofta sällskap. Jag skulle rekommendera två som antingen bor i en stor bur tillsammans eller i en varsin bur bredvid varandra och att det då kan få skutta tillsammans när de har golvtid.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Har man ont om tid så är det oftast faktiskt bättre med flera djur av samma art då de roar varandra, istället för att sitta och vänta på ägarens uppmärksamhet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Håller med om att det är svårt! Jag har en hane inne, och han verkar trivas bra. Vi är hemma mycket, och är vi borta är det oftast dagtid då han ändå sover. Men varje gång jag ser bilder på kaniner som bor i ihop ser de ut att ha det så mysigt! Jag tror att om du skaffar en stor bur (min är en kompostgallerhage på 180x170cm vilket jag nästan tycker är för litet) så kan du ha två kaniner. Jag tror att du kommer ha tid att umgås med båda eftersom det är lättare när de är inne. Däremot blir det jobbigare för dig att ta ut dem på koppelpromenader och liknande.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#1 Kaniner är en slags flockdjur. Som #2 skrev.
------------
Lagen säger att de bör ha kompis men t.ex hanar kan man inte ha ihop.
Och alla kaniner trivs dessutom inte med kompis.
Men ska du ha, är det bästa i regel 1 kastrerad hane med hona eller 2 honor (helst som växt upp tillsammans), kräver dock stor bur, jag personligen hade inte valt att ha under 1,5-2kvm till 2 kaniner.
Jag pluggar själv på högskola och så, har 5 kaniner. Så beror på vad man prioriterar osv 🙂 De går: 2, 2 och 1. Och vad man känner själv att man hinner med.
#5 Man kan ju ta ut dem i koppel 1 och 1, gör jag med mina 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltid minst två!! Och vara kastrerade båda två, samt ha stor yta att röra sig på, har man tänkt att ha sin/sina kaniner instängda i en liten bur anser jag att man ska tänka om ang vilket djur man ska skaffa. Att fortfarande anse att kaniner kan leva sina liv i burar är alldeles galet och ger inget gott liv.
Stort utomhushägn, inte kompostgaller med några få kvm, utan rejält hägn eller frigående inne är det jag anser vara ett gott kaninliv, samt minst en vän. Två kaniner som ska lära känna varann behöver yta! De vill kunna dra sig undan från varandra och ha olika sovplatser när de vill det, och vara tillsammans när dom vill.
Såg nu att du tänkt ha dom lösa mycket :) Skönt att se :) Mina är lösa hela dygnet, på båda våningarna, dom är experter på att gå i trappen, sover under min säng, och gnager sällan på något. Se bara till att ge mycket färska grenar, det är dom gladast för att få knapra på :)
Och jo två :) Och återigen kastrera båda, och med två får du njuta av att se sampelet mellan dem, och då ser du hur stor glädje dom har av varandra, men återigen yta yta yta, och frihet.
Lycka till
#7 Nej man måste inte ha kaniner minst 2, men rekommenderas.
Dock inget krav men bra om man kan ha det. Men man är en bra kaninägare oavsett om man har en eller två ihop (vet att du inte har sagt motsatsen)
Och nej båda måste inte vara kastrerade 😉 Jag har 2 okastrerade honor ihop och en kastrerad hane med en okastrerad hona ihop. Fördelen dock med att kastrera även honan är att man slipper brunst och även att hon inte kan få livmodercancer. Men inget måste om man inte vill eller om det inte behövs 🙂
Så enbart rekommendationer 😉
Jag skrev inte heller måste, MEN det finns ju som sagt många fördelar. Och vissa honor kan bli tjuriga vid brunst vilket kan resultera i att det blir bråk eller att den ena kaninen blir lite nedtryckt, samt också det faktum att kaninerna är gjorda för att producera många avkommor och när det inte sker är jag ganska säker på att det påverkar kaninens mående. Med kastrering tas dessa virvlande hormoner bort och honan mår bättre. Nej man måste inte i alla fall, men ja jag rekommenderar det starkt.
Jag har själv endast omplaceringskaniner och tog i vintras hand om en då ettårig hona, mycket "revirig" och aggressiv, hon bet mig flera gånger om dagen, samt attackerade mig, nej jag tar eller håller inte mina kaniner :)
Efter 2 månader kastrerade jag henne och det tillsammans med en lugn och trygg miljö samt en vän har gjort att hon idag är en lugn och helt oaggressiv dam, alldeles kelig kommer hon kanske aldrig att bli, men en HELT annan kanin än den lilla rädda, aggressiva och instängda flicka jag hämtade.
Jag har även 2 kaninflickor (syskon) i kaningård ute, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag kastrerat dem också, idag är dom lite väl gamla tror jag för att genomgå ett sådant ingrepp, men jag ser ju brunstbeteendena och hur de ibland boar åt ungar som aldrig kommer samt brunstrider varandra…
Så mina starka rekommendationer är fortfarande minst 2 och kastrering av bägge könen :)
#10 Du skrev "alltid minst 2", och det med kastrering efter det, det tar jag som att det är ett måste när man läser dem meningarna. Men det är hur jag utläser det du skrev i alla fall.
Ja var ju just det jag skrev? Fördel med det är att man slipper brunsten. Och det är ju då de brukar bli tjuriga 😛 Om de blir det.
Ja det är bra att rekommendera 🙂
Tack för era svar! Men vet inte om jag blivit så mycket klokare, haha! ;) nädå, det lutar väl åt att det blir två, antagligen tjejer… Kommer inte ha plats med två burar, så blir en stor till dem. Ska man ha dubbla hus/hyllor åt dem ifall de vill ha en egen plats?
#12 Man måste ha sitthylla/hus som båda kan få plats på.
Men har man 2 kaniner, bör man ha minst 2 st, helst fler, så att de kan välja själva och komma undan varandra om de vill det 🙂
Om du ska ha en innebur, bör du välja den största som finns att köpa, just när man ska ha 2 kaniner ihop, (finns t.ex på teddytassen). Lycka till!
Du behöver inte ha dubbla hyllor utan det räcker med en som dom båda får plats på samtidigt! Men kan vara en bra ide att ha två matskålar och två ställen där du har hö så båda har lika stor chans att komma fram till maten! 🙂
Skulle hemskt gärna skaffa en kaninkompis till lilla Igor, men ibland har man helt enkelt inte plats!