Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1489 ggr
[Alexandralanstrom]
1

släppa lös?

hejsan!

jag undrar ifall att jag bara kunde släppa ut min kanin på dagen och sen sitta ner och titta efter honom? molle älskar katter, så om han ser en katt sticker han efter. tycker ni jag ska prova eller bara ha han i koppel?

vill ju inte han smiter :(

sofiass
3

Släppa lös helt? Alltså utan stängsel elr något? Om han inte är väldigt tam, så sticker han nog och inte kommer tillbaka på ett tag. Och det är ganska stor risk att räv, rovfåglar, hund m.m tar honom.

Kom ihåg att du är bra Hjärta/Sofia

IdaL
2

Det hade jag aldrig vågat om du nu vet att han sticker. Sätt då istället upp stängsel!

ninen DH
1

Du kan köpa konpostgaller och sätta upp för om han inte är välldigt tam och mycket lätt att ta upp hade jag absolut inte gjort det, jag tycker verkligen att du borde iallafall prova sele:)

[Alexandralanstrom]
0

ja, asså att jag sitter och håller koll på han! :)  men det är bara från ett håll han sticker! han är inte jättetam, då han blev livrädd av en hund när han va liten :( okej då får jag nog ha han i sele! ;)

[Alexandralanstrom]
0

#2 men det är ju bara på katter? och det är bara vi som har katter i sammhälet? :)

Fridaaaa
2

#4 Ja ha honom i sele eller i Hage istället. Låter säkrare för hans del, speciellt när han inte är så tam 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexandralanstrom]
0

#6 hur fick du din kanin så tam? 🙂

Fridaaaa
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jag har flera kaniner. Men t.ex Viola har alltid varit framåt och social. Jag har umgåtts mycket med dem osv.
Vissa vågar jag har lösa, andra inte. Viola & Flizan skulle jag våga men inte de andra 3 🙂 Kaniner är alltid kaniner, så man får känna efter själv, känna efter vad som fungerar just för sin egna kanin 🙂

tilde&twix
0

Min kompanjon som jag har uppfödningen tillsammans med har ju vår gemensamma kanin hemma hos sig. Och där springer Molle lös på gräsmattan när vi är där. Dom han inga stängsel men han kommer när vi kallar på honom.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Mickis1994
0

Har haft en hane som jag kunde ha lös. Han fick alltid vara lös när jag städade burarna, ibland när vi matade dom eller så släppte jag han lös i lekparken precis vid tomten så hängde vi där tillsammans 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

juliafrojd
0

Jag har en hane med en olaglig bur till, dock bara tillfällig då han är lös dagarna pch är allså bara i den på nätterna. Och kommer när jag klappar händerna. :)

ew
0

Jag har en som springer lös jämt, hon hoppar in i sin bur när hon vill å äter å dricker. Går aldrig från gården. Har hagar till alla mina kaniner och det händer att dom rymmer speciellt dom yngre men dom håller sig alltid på gården dom med och oftast är dom runt burarna, känner sig nog trygga där.

tlover
0

man ska tänka på att hagar osv är ju inte bara för att man lättare ska kunna fånga kaninen då den ska tillbaka in utan också för att skydda kaninen från div olika rovdjur tex katt

l'm back

[Alexandralanstrom]
0

okej tack alla! men bor brevid 3 åkrar och en skog bakom mitt hus. han har börjat smita upp i skogen nu! varje gång han rymmer är han uppe i skogen! och jag får inte tag på honom! vad ska jag göra? jag har provat att sätta galler där han sticker men han välter gallret eller springer runt! hur ska jag göra? hjääääälp

Beebii
0

Ja för det första inte släppa honom lös något mer då han är en liten rymmare! ;-) för det andra, om du ska fånga in honom använd en håv! Vi har en vanlig fjärilshåv men det är kanske bättre med typ en fiskehåv! Då kommer du åt utan att komma så nära. Annars får ni nog vara flera och valla in honom igen! Kaniner är ruskigt snabba och luriga så man får försöka förutse varåt han kommer springa! Kanske kan ni öva på att ha han lös inomhus först och träna inkallnings kommando på honom med hjälp av lite morots godis?! Lycka till! :-)

[00emi07]
0

Min moster hade en kanin som hon släppte lös, Perdita sprang iväg några dagar, sen kom hon tillbaka igen! Hon var som tur kastrerad!🥵

[Alexandralanstrom]
0

#15 han är en utekanin men får prova på altanen! :) hur lär man en kanin " innkalning" ? 🙂

morotsgodisar är nog det sista jag ska ge han, han hatar det och biter mig i handen, löst asså som * ta bort skiten* 😛

[Alexandralanstrom]
0

#16 kan man bara släppa en kanin så? 🙂

Fridaaaa
1

#18 Nej det är inte lämpligt att göra det 🙂
Öva inkallning i sele i så fall. Inte säkert att du kan släppa honom alls. Så kör sele och bra Hage nu ett tag och öva inkallning mm

Beebii
0

Ja du får försöka komma på något han gillar, äppelkvist kanske ;-) Vet inte riktigt, har inte gjort det själv än men kommer ta hem en kanin snart som jag tänkt träna upp! Någon här borde ju ha tips??! :)

[Alexandralanstrom]
0

Okej tack alla ☺

majsblomman
1

Gör ett hägn åt honom, ju större desto bättre, burliv/liten yta är inget liv för en kanin. Jag hade tidigare en hanne som gick lös på tomten om dagarna, jag hade alltid altandörren öppen så han kom och gick som han ville, kvällar och nätter var han inne (boode naturligtvis lös inne också), oftast kom han självmant annars fick jag ropa, och ibland fösa in honom :) Han finns tyvärr inte längre och till mina nya har jag ett ca 120kvm hägn i anslutning till altan och altandörr så dom går ut och in som dom vill.

En annan sak, kastrera din kanin och ge honom en vän! Alla kaniner vill ha minst en vän, för bästa resultat kastrera även din hona, det mår alla bäst av. Anledningen till att kaniner ibland "inte kommer överrens" handlar till största del om att de har för liten yta att röra sig på, kaniner vill kunna välja själv när de vill vara tillsammans och inte, men dom har stor glädje av varann.

[00emi07]
0

Du berättade i en annan tråd att han var lite "aggresiv" som jag kallar könsmogen (: Så nej, släpp inte ut honom, bara om han har din tillit och att han är väldigt tam. Tips: Jag har ju min ena kastrearde hane lös. Det jag började att göra var att ha honom i en lååååååång lina. Då kunde jag se om han sprang iväg. Och så fort han gjorde det kunde jag enkelt springa efter linan och hålla fast honom. Det jag gjorde var att jag sa -neej, Pluto! Så fort han närmade sig häcken, och ville ut. Nu har han lärt sig att han bara rör sig i trädgården, och han vågar inte närma sig häcken. Har dessutom lärt honom kommandot "kom" så han kommer om jag säger "kom" Vilket underlättar! (: Det var ett tips?!

[Alexandralanstrom]
0

men min kanin är väldigt trög så han lär ju inte fatta! 😉men hur lär man en kanin kom? har satt ihop typ 5 koppel så det blir långt :) men aa ;) han smiter hela tiden! och när jag får tag på han knorrar han och biter mig i fingret!

[00emi07]
0

Oj, konstigt? Hmmm…. Han har inte ont någon stans? Det du kan göra är att locka honom med något han gillar

[Alexandralanstrom]
0

Han kommer inte endå, tror inte att han litar på mig. Hur ska jag göra så han börjar lita på mig? :(