Planer - Kaninstall
Jag har fått pappas garage och där ska vi snart sätta igång och bygga mitt efterlängtade kaninstall !
En vääldigt dålig ritning, men den visar iallfall hur facken ska vara "placerade".
Det blir alltså tre på höjden, vilket jag tycker blir alldeles lagom, burarna kommer vara en bit ovanför golvet så jag kan förvara matsäckar, höbalar m.m där under.
Men ja då blir det såhär:
efter ena långväggen blir det 12 st fack : 125 x 60 x 50 = 0,75 kvm / bur
efter andra långväggen blir det 9 st fack : 133 x 60 x 50 = ca 0,8 kvm / bur
Sen velar jag lite, om jag ska använda dom sista 101 cm på andra långväggen till en till trefackare och göra ett "skötbord" på kortsidan längst in eller göra skötbordet där och skita i en trefackare.. hmmm..
Kommer också ha 7 st uteburar som jag har nu och sen ska det byggas ännu fler rashagar ! :)
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
det verkar bli ett bra kaninstall, om du inte ska göra ett skötbord kanske du kan anväda ett vanligt bord eller dyl. att sköta kaninerna (?)
vill gärna se bilder sedan på ditt kaninstall :)
HAHAHAHAHAHA…..
Jag hade föredragit ett skötbord istället för ännu fler burar du då redan planerar att ha så många :) har du uppfödning skulle jag ha gjort betydligt bredare burar åt honor med kull. Ett par st som är 75-80 cm i bredd och 130-150 i längd. Sen känns burarna större och luftigare om de är högre i höjd - om det finns plats för det. :) och istället för att exakt alla ska vara "mellanstora" skulle jag haft ett par mindre och göra några större istället. För de mindre kan då användas till reservburar åt ungdjur som väntar på att få flytta. :) Jag tror att du kommer känna att du skulle ha byggt större burar än så. Så känner jag iaf. Efter varje bygge vill jag bara ha större och större :) nu har jag exempelvis 100x110x70cm och det känns rymligt :) särskilt till honor med kull när de är kullar på över 4 st ungar. Nu har jag antagit att du har dvärgraser
jag skulle nog dragit på typ 10-20 cm i höjd, för 50 blir väldigt litet när det ska in strö också
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Åh vad roligt! Vill se efter-bilder sen!
#2 Japp det är dvärgraser :)
Blir nog högre höjd, har också tänkt på det, dom ska ju ha utrymme över när dom sitter på sitthyllan ! :) Bilder kommer under bygget och slutresultatet såklart! :) måste bara vänta på att pappa har flyttat ut och så innan vi sätter igång ;)
Nu har jag gjort en mer "utförlig ritning". kan komma att skilja några cm när det byggs, kan även bli ändringar om jag kommer på någon ny idé. Den är gjord i pain så ni får ursäkta, den är inte så jätte bra, men hoppas ni förstår ! :)
Hur blev det?