Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2211 ggr
TheAlmab
0

Mask i magen?

Hej! vi skulle göra en liten kontroll idag om våra små hanar blivit könsmogna än och på en av dem så satt det två små vita maskar ganska nära (ni vet vad) kan det va så att han fått mask i magen? :(

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

RebeccaG
1

Är det tjocka(1-2mm tjocka) maskar som rör sig i våg-rörelser(vit/gula äckel) eller är det vit/gula tråd tunna maskar på ca 0,5mm i tjocklek?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

TheAlmab
0

jadu o.o dom var vita och inte jättestora. Liknar sånna som katter får.

RebeccaG
1

Såg den ut såhär? http://www.vidilab.se/wp-content/uploads/2012/04/Fluglarver.jpg I sånna fall måste du in till veterinären omgående! Eller såg dem ut såhär? http://www.kaninkanin.com/skotsel%20lo/Sjukdomar/mask.jpg Om dem ser ut som på sista länken så rådfråga din veterinär om avmaskning så borde det försvinna :) (Våra katter har aldrig haft mask i magen så är inte så inläst på deras maskar)

| Youtube

TheAlmab
0

Det är varken den första eller andra tror jag. Den såg mer ut som sånna jättesmå man kan hitta i hallon och andra bär. Ska försöka hitta en bild.

Elina.
2

Det är inte alls ovanligt att kaniner får mask. Du kan avmaska med axilur som finns receptfritt på apoteket

TheAlmab
0

ok, några bra tips? på hur man kan ge kaninen? tillsammans med morgon pelletsen eller att man lindar in den i nå blad eller kanske gömmer den i nått hallon? om det visar sig att den inte har mask? :O jag är inte 100% säker men det satt två vita (inte genomskinliga vad jag såg) små maskar vid rumpan på den ungefär. Som såna maskar vår katt får ibland. Skulle det va farligt att ge kaninen mot mask om den inte har det?

RebeccaG
0

#6 Doseringsspruta

Avmaskar du kaninen utan att han har mask så gör det inget, inte farligt alls🙂

| Youtube

TheAlmab
0

Ska åka till stan nu nån gång i veckan hoppas jag så ska jag se till o köpa det.

Elsa
0

Det är inte farligt om du ger det även om det inte är mask som tidigare sagts, men kaninen kan bli immun mot medlet. Samma som om vi tar för många starka mediciner kan vi bli immun.

sfut
0

#9 Det är inte kaninen blir immun utan det är masken. Så för alla kaniners skull ska man inte avmaska i onödan. 

Det är inte otroligt att din kanin har mask. De flesta utekaniner har det, särskilt unga djur även om det sällan märks på dem. Harar och vildkaniner för smittan vidare och ute kan smittan finnas kvar i marken i alla fall ett år. Det är alltså väldigt svårt att bli av med masken när den väl finns där. Det man kan göra är att avmaska när man märker att masken är där, som nu när du sett maskar i rumpan på honom. Det är som sagt axilur som gäller. Flytande är ofta lättare att ge än piller även om båda funkar. 0,5 ml/kg eller 1/4 tablett/kg kanin i fem dagar, 14 dagars uppehåll och sedan 5 dagar igen.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se