Para 2-årig hona?
Kan man para sin hona som är 2 år nu i vinter? Har H-bevis till henne. Det står inget att hon har nått problem i släkten.
Så vad säger ni? :)

man kan, men det kan medföra en hel del risker att para en så pass gammal hona om hon inte är i toppkondition
och ang att det inte står om ngt problem i släkten…självklart står inget på H-beviset, sånt måste man fråga uppfödaren om, och det är inte alltid säkert att uppfödaren har koll om huvidare kaninen bär på några ärftliga defkter eller inte, eller bettfel som inte visat sej
You can't spell Bitchy without Itchy
okej. hon hopp tränas 1 gång i veckan och får vara ute i hagen väldigt mycket och såklart vara i sele.
Har hört med uppfödaren och hon säger att det är absolut inga fara :)
Jag parar mina HOPPhonor när dom är ungefär 1 år och 10 månader.. :) så om hon är i bra kondition kan du ta kull på henne. :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Personligen tycker jag hon är för gammal att para om det är första kullen. Risken för komplikationer är stor och både hon och ungarna kan dö. Risk finns att hon inte klarar få ut dem då de blir mer muskelsvaga med åldern.
Har hon haft kull innan är det inga större problem att använda en tvåårig kanin i Avel.
Detta är självklart min åsikt och du gör som du vill. 🙂
/Elisa
Ingen fara alls så länge hon är i bra kondition.
Som #5 skriver, det finns en risk med förlossningen men det är alltid en risk när man parar. Kaninen som är 1 år och är i toppkondition kan lika väl få komplikationer som en kanin som är 2 år.
Har själv en kanin som fick ungar i år när hon var 1 år och 11 månader, klarade det galant :)
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Hon tränar minst 1 gång i veckan i Kaninhoppning. Hon får också vara ute i en stor Hage. Och sen så får hon vara i sele nästan varje dag :)