Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 735 ggr
Alvirpo
0

Vilket Strö?

Hej! Hitintills har vi fått typ en sopsäck med någon form av spån av min vän som har häst då och då. Men nu när jag har 6 kaniner räcker inte de så vi måste köpa. Så har kollat lite i de butikerna nära mig. Och de jag hittat är:

Torvmix "stallströmix med hälften torv, häften spån"

Kutterspån "Spånet har en bra uppsugningsförmåga och håller stallboxen fräsch med en härlig doft"

Torvströ 

Halmströpellets "Det är ett helt naturligt strömedel. Halmen är hackad, mald och slutligen pelleterad.

*Förbluffande uppsugningsförmåg, suger upp 4,5 -5 gånger sin egen vikt

* Mycket mindre gödselvolym

* Ev. ströhalm som används stannar på plats i boxen

* Urin som sugs upp av halmströpellets vill klumpa sig

* Lättarbetat som strömedel, mindre arbete vid utgödsling

* Mycket prisvärt jämfört med andra strömedel"

Jag kopierade med lite produktinformation som stod på nätet, så att ni får veta lite vad det är.

Så vilken av dessa tror ni är bäst för kaniner?

VildaVittra
0

Bor kaninerna ute eller inne? Och odlar du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alvirpo
0

#1 De bor ute, de glömde jag att skriva!  Vi odlar lite Jordgubbar, Morot, Sallad och Potatis i varsin Pallkrage🙂

VildaVittra
0

Då skulle jag ta torv att ge till jordgubbarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alvirpo
0

Så Jordgubbar gillar torv och kaninskit, det visste jag inte! 🙂

Alvirpo
0
[RC1393]
0

Personligen föredrar jag spån, ser så ljust och mysigt ut, dessutom luktar det lite och dammar inte🙂 (kutterspån alltså)

Agda
0

Torv eller torvmix. Torv gör så att det inte blir stark kisslukt i buren. Plus att jag personligen tycker bättre om dens lukt och damm än rent spån, tycker spånlukten sticker i näsan och spåndammet är irriterande (torvdamm kan jag ha fullt i näsan, utan att känna så mycket - dock är det väldigt mörkt sedan när man snyter sig, men det dör man inte av😉). Sedan ääälskar mina kaniner torv, det ger ju dem en känsla av att få gräva i jorden (vilket ju är naturligt för dem). Ofta när det är nystädat gräver hanarna runt som tokar och rullar sig ibland.

Enda gångerna jag använder rent spån är i transportburar (annars blir det torvdamm i bilen), och till honor någon dag innan de ska få ungar. Har tyckt mig se att en del ungar varit bruna i näsborrarna när de legat i boet och där misstänker jag starkt torvet. Också känns det bättre att ha strö med större bitar om honan bestämmer sig för att bädda över ungarna rejält …🤪

Alvirpo
0

#7 Just nu lutar det åt Torvmix, eftersom jag har vanligt spån nu och tycker det funkar rätt bra. Men de jag tänker  lite på är liksom, blir det inte svårare att städa pluttar om underlaget också är brunt? Håller ju på och försöker få mina rumsrena.. 🙂

Trasdockaa
0

Eftersom det finns så många vetenskapliga studier som visar på att kaniner ofta får luftvägsproblem av spån använder jag det ej. Torv använder jag på sommaren då det låga pH i torven minskar bakterietillväxt. Under vintern har jag hampaströ och halm ovanpå.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Alvirpo
0

#9 Jaså? Då ska jag inte använda spån igen! Ska byta till Torv eller Torvmix så fort jag kan! 😃