Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 563 ggr
[00emi07]
0

Intervall mellan kullar

När ens hona fått en kull, när kan man ta sin nästa kull på henne igen? Tack! :D

Fridaaaa
1

Skulle säga att det beror på honan. Hur snabbt hon har återhämtat sig osv. Men jag personligen hade väntat minst 5 månader innan jag hade parat igen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mickis1994
0

Dels beroende på hur många ungar det är i kullen men 3 till 6 månader skulle jag säga.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[00emi07]
0

Ja, så typ ett halvår? :D

RebeccaG
5

#3 tycker inte man ska ha så bråttom att para om honan. Att ta kull sliter på honan + att jag anser att det inte är särskilt snällt mot en hona att avlas hårt på. Jag tar en kull per år på mina honor, tycker det räcker mer än väl + att marknaden som sagt är övermättad som den är, 1 kull per år och hona räcker enligt mig, men det är såklart upp till en själv. Tänk bara på att det kan vara svårt att få sålt ungarna under vinterhalvåret, så ha ett antal tomma burar hemma - ifall din hona skulle få ex 7 hanar i kullen som inte blir sålda & dem kan ju inte gå ihop så länge ;)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

VildaVittra
0

#4 Undrar om det skiljer mellan raser, för hos gottisarna ska man ju ta minst två men helst tre kullar per år. Då får kaninhonan flera och friska ungar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RebeccaG
1

#5 Min ena lejonhona är inne på sin andra kull nu på 2 år och ser att hon nu 2,5 månader efter kullen föddes, fortfarande är ganska sliten, även ifall hon håller på att återhämta sig. Visserligen är hon lite mindre i storlek, men skulle aldrig ta 2 kullar per år på henne. Vet att jag har planerat en kull på henne nästa år, sen blir det nog inga fler efter henne. Då blir hon ca3,5-4 vid fjärde kullen och tycker det känd onödigt när jag ändå har 2 fina honor efter henne, sen vill jag att hon ska kunna njuta lite av våren/sommaren utan att behöva ha kull varje år :) Ja, det kan hända. Lejon är ju inte precis gjorda för att 'producera' kaninungar :P inte på samma sätt som produktionsraser är iallafall :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[00emi07]
0

Aha, så man kan ta en kull per år? (:

Fridaaaa
2

#7 Ja det kan man 🙂 Men hade tagit max 3-4 kullar på en hona och inte över 4-5 års ålder.

[00emi07]
0

Okej! Jag trodde det typ var så att man inte kunde ta en kull och sen vänta i ca 6mån. Trodde att det typ var lika dant som att man ska ta en kaninhonas första kull innan 1 års ålder. Om ni förstår vad Jag menar? (:

Fridaaaa
1

#9 Nej man måste inte ta den innan 1 års ålder, mellan 7-18 månaders ålder är ganska lagom, vissa tar vid upp till 2 års ålder men brukar vara hoppninger (tävlingskaniner då) som man gör det på 🙂