Lästips angorakanin
Jag har börjat fundera på att skaffa angorakaniner. Men det är säkert tjugo år sedan jag hade kanin senast så jag skulle definitivt behöva läsa på och sätta mig in i båda allmän skötsel och skötsel för angora specifikt. Jag har skummat igenom lite ytlig information man hittar här och där på nätet. Så nu skulle jag behöva lite mer ingående information och skulle uppskatta alla tips? om bra böcker eller internet sidor där jag kan fördjupa mig.
En otroligt bra sida! http://kaninmagazinet.se/
De behöver klippas 3-4 gånger/år.
Man borsta inte angora, enbart lite vid utställning ev.
Hört att de lever i snitt inte riktigt lika länge som andra mindre/medelstora kaniner.
Finns angora och satinangora.
Vet tyvärr ingen bra bok om det, äger ingen 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack för tipset :)
#2 Jo så stor koll hade jag 🙂 Pälsen är en stor anledning till varför jag fick upp intresset av dem från början.
#3 Ja svärmor hade satinangora innan, härliga kaniner 🙂
Ett stort tips? är att köpa denna bok: http://dalboangora.se/bok/bok.html
Jag som haft angora i några år fann en del "nyttigheter" i den boken.
Ett annat tips? är att köpa en vuxen med bra ullkvalité, eller en unge vars båda föräldrar har bra ullkvalité. Min första hane (köpt som ungdjur) "kakade" pälsen ihop sig på väldigt fort, det är inte roligt med en sådan kanin som nybörjare med angora.
#2 va borstar man inte angora? jag trodde man måste göra det varje dag och klippa oftare än 3-4 gånger/år
intressant
Jag hade småfunderat lite på angora men trodde att man var tvungen att borsta dom varje dag. Jag har nämligen en reumatisk sjukdom som gör ull till ett måste men får är jag inte intresserad av.
l'm back
http://www.angoraforeningen.se/
Där finns lite allt möjligt, om inte annat konaktuppgifter till folk som vet mycket!
#6, Trodde också det innan, att man skulle borsta dem, men icke!
#6 därför att pälsen tovar ihop sig pga borstningen :) Jo 3-4 ggr/år klipper man. Sällan oftare :) Det kan börjar Tova sig lite när det är dags för klippning.
Tack för alla bra länkar. Läser så ögonen blöder 😉. Det blir deffinitivt ett par nya ulliga familjemedlemmar nästa vår.
Man borstar inte angoror eftersom det sliter på pälsen (= inte bra om man ska spinna av dem). Vanliga angoror ska klippas var tredje månad, satinangora behöver klippas mer sällan (vissa sådana kan även fälla av pälsen ibland).
#10 Det är delat om det där med satinangora.
Min svärmor har haft satinangora, och de skulle klippas var 3-4 månad, precis som vanlig angora.
Inte mer sällan än så, och det stämde mycket bra på dem svärmor hade (en duktig uppfödare med hon köpt ifrån) 🙂
#11: Vanlig angora ska man nog inte vänta så länge som 4 månader mellan klippningarna, stor risk då att de fått ganska mycket tovor. Har angoran tunn päls kanske man kan vänta så länge, men jag tror inte det finns så många angoror som har tunn päls.
Den satinangoran jag har nu (som inte ens är helt rasren, är vanlig angora i henne också) har jag klippt med 7 månaders mellanrum. Har också haft en rasren satinangora som klipptes med 7 månaders mellanrum😉 Den jag har nu fällde en gång emellan klippningarna, tror också att den andra gjorde det (men minns inte riktigt, det var några år sedan).
#12 Beror på kaninen, vissa måste vid 3 månader, andra går vid upp till 4 månaders mellanrum utan massa tovar osv 🙂
Ok för svärmor hade som sagt några satinangoror, och de var tvugna att klippas var 3-4 månad, man kunde inte vänta längre, och uppfödaren till dem sa likadant 🙂
Vet inte om det beror på Avel då eller vad det är som gör det?