Luktfritt med ToaLätt?
Jag försöker just nu övertala min man att vi ska skaffa en liten familjekanin, men han vägrar med motiveringen att han tycker att det blir att lukta illa från buren.
Vad tycker ni som använder ToaLätt - luktar det mindre av det än av spån?
Och är det så att det luktar mer av hanars kiss? Blir det skillnad om man kastrerar dem i så fall?

Tycker toa-lätt stinker.
Kutterspån luktar knappt ngt hos mig iaf. :-) Jag byter ca 2-3 ggr per vecka.
Jag tror hanar markerar revir mer, vet dock inte om dom slutar om de blir kastrerade..
Jo, jag tycker också det luktar lite mysko om ToaLätt, även om det är alldeles rent. Nytt spån luktar jättegott…
Men hur luktar ToaLätt efter några dagar i buren?
Jag har spån över hela buren sen trä-pellets, (om de är toa-lätt vet jag ej:P) i själva toaletten och det luktar inte alls. Har det bredvid min säng där jag ju tillbringar hela nätterna och störs inte alls av det! Så det är ett bra argument du kan ha:)!
Jag använder Toa Lätt till min hamster och ska använda det till Kittie också sen. Jag tycker att Toa Lätt luktar mindre än av vanligt spån, fast av nått skäl så kissar Musse bara i hamstervadden x) så det stinker i alla fall..
Hälsningar Vemsan
använder kristallsand (kattsand) som inte luktar alls! hur bra som helst
#5 Låter intressant - köper du den i djuraffär? Vad kostar den och hur länge räcker en förpackning?
#5 Okej! Men sand är väl farligt för kaniner ifall det skulle fasta i pälsen och sen om den slickar i sig det? Aja jag har hört talas om det i alla fall!
Hälsningar Vemsan
Tycker Toa-Lätt luktar sååå mycket mindre än spån :) I stort sett luktfritt tycker jag. Gillar inte spån så mycket för jag tycker det sprätter och kan fastna i pälsen och så.. Nej, jag gillar bäst Toa-Lätt!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag använder ocskå kristallkattsand. Finns 7liters påsar på Ica maxi och coop som kostar ca 99kr det räcker nog drygt en månad skulle jag tro. Byter i toaletten varje eller ibland varannan dag och det luktar ingenting skulle jag vilja påstå…jag känner då inget. I resten av buren har hon en ventapad och den luktar förståss inte heller :P
#7 har haft den här sanden till 2 kaniner, min Lilo (korthårig) som jag har nu och min förra kanin som var lejonhuvad och det har aldrig fastnat i pälsen eller nån annanstans på dem…jag har aldrig erfarat att det skulle vara farligt iaf?

toa lätt tycker jag är bättre

Om man har en toa till kaninen och använder Toa-lätt, om kaninen bara kissar och bajsar i den, så kan man byta i den varje dag - då hinner det inte börja lukta nånting ;)
Och jag tycker inte att det luktar mer av hanars kiss än honors :)
Har inte ToaLätt, men något liknande till marsvinen. Och det är så stor skillnad, för de bajsar och kissar lite överallt i buren. Förut hade jag kutterspån, det luktade kiss med en gång. Nu har jag träpellets, och det luktar nästan inget alls.

Har Toa-Lätt i toan med tycker spån luktar mindre. Fast ändå har jag Toa-Lätt för det är lättere att rengöra eller hur jag ska säga :)
Jag tycker toalätt luktar mer än spån :\

Toa-lätt håller sig ofta mycket fräschare och mer luktfritt längre än spån som lättare tar åt sig lukt och blir sunkigare fortare - tycker jag!
Annars så kan jag rekomendera om din kanin lär sig att gå på Toa, att ha hö som underlag i hela buren. För mig luktar det ingenting bara jag städar och byter hans toa varje dag och han bor i mitt rum men stängd dörr på nätterna. Det spätts inte heller ut en massa så som spån gör, mer spån på golvet än i buren iaf hos mig när jag hade det, Toa-lätt spätts också uts en del men inte lika mycket. Och hö luktar ju såååå gott också = )

Toa-lätt luktar mer men kutterspån fastnar i min kanins päls, tyvärr.
Hade också kattsand i en "toa-bur" sidanom vanliga buren när jag hade min första innekanin för över 20 år sen. Det var en begagnad fågelbur som stod med långsidan mot den öppna kortsidan på hennes bur. Det funkade perfekt och hon var helt rumsren och gick alltid lös när vi var hemma.
Kutterspån är inte bra! Det innehåller terpentin, som är cancerframkallande mm. Men man kan ha aspflis, alspån eller toa-lätt istället.

jag köpte nåt liknande toalätt på granngården i en stor säck, de ser lika ut men hette nåt annat, nu har min kanin haft det i buren i en vecka och jag ska till att byta men än luktar det då inget.