Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1245 ggr
LeaHumlan
0

Mästers kaninfoder?

Vad tycker ni om mästers kaninfoder? Funderar på att byta :)

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

RebeccaG
0

Jag har det som "akutfoder", när det jag använder i första hand är slut eller inte kan levereras innan det jag har tar slut. Inte jättebra kanske, men helt OK för mina djurs behov, sen får alla kaniner hemma "olika" mat. Tex: hopparna får inte samma pellets som lejonen. Sen har vi ett väldigt bra egenodlat hö, så det passar ganska bra med näringsvärdena vi har. Har man dock ett dåligt hö, typ det du köper i djuraffären så skulle jag satsa på ett bättre pellets ;) Annars är det ganska billigt :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Djurlinnea]
0

Är det inte Mästers som innehåller mjölkpulver eller liknande?

RebeccaG
0

#2 Mjölkpulver? Har jag inte hört om innan :o

| Youtube

[Djurlinnea]
0

#3 Det var prat om det i fb-gruppen Allt om kaniner(svenskt forum) och jag tror jag har hört det förut.

[Djurlinnea]
0
LeaHumlan
0

Så inget att rekommendera alltså? Har hoppkorsningar, kan nu rekommendera något bra foder :)

www.minkaninblogg.blo.gg

[Djurlinnea]
0

Kaniner är inte gjorda för animaliska produkter (vitamin B12) eller skummjölkpulver. Jag skulle inte varken ge eller rekommendera det. 

Jag skulle nog rekommendera Edel eller Rabbfor. Själv ger jag Rabbfor blandat med Rabbit Royal för att få ner proteinvärdet och höja växttråden. 

Sen finns det cuni complete (eller vad det nu heter, i säkert olika varianter) och selektive (också den i olika varianter), dock har jag inte koll på dessa foder just. Det får någon annan uttala sig om.

RebeccaG
0

#7 Har använt mästers till våra lejon väldigt länge och har aldrig märkt något negativt utav det. Det finns ju såklart dem som har fått problem med fodret, men minst lika många som inte fått det. Håller som sagt på och byter till ett foder som har en högre fiberhalt, annars så skulle jag nog rekommendera Cuni Conplete :)

| Youtube

[Djurlinnea]
0

#8 Jag vet många som använder det utan problem. Men jag skulle inte ge det till mina pga. B12 och pulvret. :) Annars är det rätt bra värden på fodret.

RebeccaG
1

#9 Ja, det är kanske inte det mest naturliga man kan ge dem, men så länge det är i små mängder anser jag att det är ett helt ok pellets(speciellt när man kan köpa 25 kg för 250-300kr här. Inte lätt med bara studiebidraget :/)

| Youtube

[Djurlinnea]
1

#10 Nej, precis. :)

LeaHumlan
0

Har selective nu, men blir ganska dyrt, men tror jag ska fortsätta med det ändå, kaninerna älskar det! :)

www.minkaninblogg.blo.gg