Nysningar
Jag har två kaniner. En av dem började nysa extra för ca 2 månader sedan. Jag trodde att hon kanske var allergisk mot något men kunde konstatera att detta inte var orsaken. För några veckor sedan började även min andra kanin nysa och jag tog dem till veterinären.
Symtomen är endast nysningar. Liite rinnig näsa på den ena. Men det är flera nysattacker om dagen.
Tänder är kollade, lungor och hjärta är lyssnat på, allmänstatys och koll hos veterinär utan att något är fel.
Veterinären sade att jag skulle avvakta för att se om det gick över. Men det går inte över. Blir varken värre eller bättre.
Min oro är om detta kan vara pasturella (kan ej korrekt stavning). Jag har även marsvin där den ena insjuknade för några veckor sedan snabbt i något som liknade en förkylning. Detta marsvin avlivades. Ett annat marsvin är också sjuk och står på antibiotika utan att bli bättre. Kan detta smitta på något sätt mellan djuren? Kaninerna/marsvinen bor inte tillsammans men i samma rum.
Imorgon ska jag åter igen till veterinären för att ta ett prov på en av kaninerna och se vad för bakterie detta kan vara.
Har någon erfarenhet av nysningar, prover, pasturella, om det kan smitta mellan arterna eller något annat av det jag skrivit? All info tas tacksamt emot.
Hösnuva? Har vart med om hösnuva på vissa kaniner förr som nös extra mycket kring saker som dammar som sågspån, hö m.m. Kan komma och gå i perioder.

#1 Jag har tagit bort sågspån, halm, tagit bort allt jag kan hitta men dem fortsätter nysa. Men hö har jag aldrig helt tagit bort, däremot bytt hö sorter under denna tiden 3ggr.
Om det är höet. Vad gör man då? dem måste ju ha hö?
Jag har en hona som hade pasturella när hon var liten, men det gick över med två och en halv månaders medicin två gånger om dagen. Hon var nysig och lite snorig. Men hon hade även ofrivilliga rörelser som symptom då parasiten i hennes hjärna kom åt både det ena och det andra som fick henne att bete sig konstigt. Det smittar mellan kaniner så har den ena fått det är den andra garanterat smittad och då behöver båda gå igenom samma behandling av medicin. Så om du tror att det kan vara något sådant låt inte dina kaniner träffa några andra kanin kompisar tills du är säker på att det inte är just den sjukdomen.

#3 Tack! Dem har inga ofrivilliga rörelser men jag vill kolla ev pasturella på dem. Båda kommer behandlas om veterinären kommer fram till vad det är. Vi träffar nästan aldrig andra kaniner, men ska tänka på detta extra om vi skulle hamna i en sådan situation då kaniner träffas.
Jag visste inte att pasturella var en parasit som kunde sätta sig i hjärnan. Ny, bra information :)
#4 Jo men visst det är därför den tar så lång tid att behandla för att dom ska vara säker på att den inte kommer tillbaka. Men vissa kaniner går inte att behandla heller så då får de leva med sin sjukdom tyvärr. Men så länge det inte är allvarligare än nysningar så har du ju kommit på den tidigt och då är det lättare att behandla den hela vägen. :)
Nästan alla kaniner har pasteurella men blir inte sjuk av det, det är bara djur med lågt immunförsvar som blir sjuk av det.
Om du ska ta prover får du nog ta ett prov nu och ett senare för att se om det blir någon förändring i tillväxten.
Ett prov visar bara om den har haft bakterien inte om den har det just nu, sen så visar de flesta dessvärre positiv för det även om djuret övrigt är fullt friskt.
Japp det smittar och inte lite heller. Krävs bara lite sporer på kläderna så vips så smittas en och annan kanin. Men de blir inte ofta sjuka för det.
Ja men visst precis som #6 säger, det är en lantent sjukdom som det så fint kallas :)