Foder till äldre kanin?
Min dvärgvädursherre är i sommar sju år fyllda. Nu börjar också åldern märkas på honom.
Han har alltid legat hyfsat stadigt på 2,3-2,5 kg men har nu i år börjat tappa lite hull. Han är smalare över ryggen och kantigare över rumpan än han varit förut. Idag vägde jag honom till dryga 2 kg. Jag har funderat på om ett byte av foder skulle kunna hjälpa honom att hålla hullet bättre.
Han äter i nuläget 0,5 dl Stampe-pellets per dag, tidigare har han fått 0,25 dl men jag har ökat på givan lite. Till saken hör att han har en väldigt känslig mage och för mycket kraftfoder rubbar balansen helt så mycket mer än så vågar jag inte ge honom. I vintras fick han akut förstoppning flera gånger. Han bor också tillsammans med en 6 månaders hona så det bästa är om hon kan äta samma mat.
Så min fråga är: vad skulle ni rekommendera för foder till en gammal kanin? Vad ger ni själva era äldre?
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Mina äldre har fått samma. Ev liten ökning.
Eller har jag blandat i lite havre 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Havre har jag funderat på men var får man tag på det i mindre säckar än 30 kg?
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#2 Vet tyvärr inte det, alltid haft 25 kg säck, då vi hade höns innan.
Vissa ställen går med på att man köper lösvikt men tror det beror på affären tyvärr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.