Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1911 ggr
KajsaM
1

OT - Eran ekonomi

Hur gör ni för att inte gå back med era pengar? Hur får ni pengar? Berätta xD :)

myriis
0

Jadu..
Jag får ju 250 i månadspeng. När man har fem kaniner brukar det bara räcka till kaninerna, men nu har mamma börjat betala lite av mina kaningrejjor.
Sen får jag en hundralapp någon gång i månaden eftersom det är jag som ser efter syrrans hund heela tiden. Ser ju äevn efter andra hunden och valparna, men .. ;P
Sen klipper jag gräsmattan ibland, tvättar bilen eller städar. Det tjänar man ju en slant på.. ;)

Highlandertess
1

Jag för en budget för flera månader framöver. Så att pengarna inte bara "försvinner" och jag sedan undrar vad jag lagt dem på :-) Varje månad har jag en ruta för lite olika saker (regelbundna kostnader). T.ex. räkningar, djurtillbehör och mat, mat till mig själv, nöjen (måste unna sig något ju) etc.

Innan jag började föra budget så hade jag väldigt sällan pengar. Nu när jag ser var de går och vet vad regelbundna kostnader går på, då har jag t.o.m. pengar över ibland :-D

myriis
0

#2: Vad skönt det låter! Tror jag ska börja med en budget för mig också!

Tina-A
0

Jag får 1000kr i månaden och det räcker ibland, ibland inte ^^ Jobbar ju som danslärare men får bara betalt 1 gång per termin, precis innan jul och precis innan sommarlovet. Då brukar jag får 5000 extra att leka med :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

EmmaG
1

För enkelhetens skull kopierar jag mitt inlägg rakt av ifrån en liknande tråd på Gamman…

Eftersom jag är arbetslös & inte har nån a-kassa lever vi bägge helt & hållet på hans lön. Men det är ändå våra pengar. Vi pratar med varann inför nästan alla köp som inte rör mat. Och eftersom vi är 2st + djur som ska hållas på ca 14 tusen i mån efter skatt så är det ju såklart tvunget för att vi ska klara oss.

Och även när jag hade en egen lön (dock liten, bara några tusen i mån) så var det aldrig "detta är mina pengar & detta är dina pengar". Alla pengar som kommer in i vårt hus är just våra pengar. Och det funkar bra för oss =)

Eftersom vi har så tajt om pengar blir det ju inte heller mkt till sparande. Men alla mynt vi får lägger vi en spec burk. Inte mkt det rör sig om heller, men nu ligger det kanske 300 eller nåt som vi sen tar till semestern. Det är ju alltid nåt =)

Vi har oxå 3st konton. Ett som är mitt, hans & ett gemensamt.
Det är från hans konto vi handlar oftast. På mitt konto brukar jag oftast bara ha några hundra ifall jag går ut & handlar nåt utan honom.
Det gemensamma kontot har vi till räkningar & sparande.
Efter varje lön så betalar jag alla räkningar vi har, därefter ser jag hur mkt som finns kvar & för över så mkt jag tror det är möjligt till sparkontot. Sparkontot är mest en buffert ifall det skulle krisa sig med nåt.

Det är som sagt alltid jag som har hand om alla räkningar vi får. Det är jag som sätter mig vid internetbanken en dag i månaden & gråter en skvätt över alla pengar som försvinner *suck*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Chippers
0

Jag klarar mig genom mina 500;- i månadspeng. ALLA pengarna, vartenda krona, går till mat till alla mina ca 20 djur. Ibland så tjänar jag extra, genom att hjälpa till hemma, de lägger jag undan till djuren med om det skulle behövas. Även på sommrarna då jag passar djur tjänar jag lite som går till mat till alla mina underbara djur ..

Grönsaker till djuren bjuder dock mina föräldrar på.

ninaochica
1

jag får bara ynka 80 kr i månadspeng ju.. så det e absoluut för lite!

så jag brukar städa badrummen (2st) en gg varje vecka o få 50kr för det, sen gör jag en massa annat osse, städar annat o så, så får jag lite till, men min ekonomi e knapp!

huldisen
0

400 kronor får jag och jag brukar knappt 100 kronor på hulda varje måndad efter som hon har allt hon behöver . utom när jag köper mat och så då blir det mer pengar ^^

Prizma_o_Kristall
0

#6 Det låter precis som mig det:) Jag får ungefär lika mkt som du och allt det går till djuren:) Men så är det när man älskar djur:)

Kramar//Carro

L8sson
0

hmm jag vet ej vart jag får pengarna ifrån jag har ingen månads peng och jag jobbar inte men jag har ju små jobb ibland typ hundvakt eller barnvakt eller liknande XD eller så sparar jag pengar från jul och födelsedagar XD

Noa-Nisse
0

jag har EXTREMT DÅLIG ekonomi just nu!! det är ofattbart.. jag använde upp alla pengarna i Bulgarien utan att tänka ett skit på att jag skulle kanske leva här hemma också…

men men,, jag plockar jordgubbar varje dag så snart kommer väl pengarna in och så ska jag jobba lite på posten också!.

annars får jag 1000 kr i månaden + månadspeng 300 kr.. men på sommarlovet får man ju inte de 1000 kr… typiskt faktiskt…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Martina-b
0

jag får 50 i månads peng oc så säljer jag aftonbladet på lördag och söndag morgona pch på det känar jag ca 1600 så jag får int ca 2100 KR imånaden!!!

Jojsan
0

får 350 kr i månadspeng och det går till kaninerna (inte allt).. Men just nu ligger jag i back.. skyldig mamma å pappa pengar för en kaninbur som vi byggt.. ska kanske vara hundvakt så då kanske jag tjänar ngt extra ;) sen hjälper jag till hemma och i trädgården och för det får jag lite.. :P

Proanders
0

Tja, förr så brukade jag köpa en gammal skrotbil för 500:-, och dra den till skoten, där fick man 1700:- för den. Men det är slut med det nu….statens pengar är slut för det ändamålet!!

Nu så….får man göra nåt extrajobb…fixa någons kraschade dator, eller nåt el-jobb….eller bygga kaninburar till nån..Flört

KajsaM
0

Jag får 300 kr på minutenkoret, och sedan får jag lite pengar då och då. Nu på sommaren går det mycket pengar ^^ Hampus är inte så dyr :) Ibland klarar jag mig och ibland inte ^^,

__iE
0

Får ju studiebidraget, man får äl den nu imon med väl ? Ananrs är jag jätte pank! ^^

Har ju ingen kanin o köpa ngt till, utan bara en massa saker till mig själv 0:) Just nu har jag 12 kr :O :| xD men har sen andra pengar jag fått vid julafton för ngr ås sen som sparas till bättre tider ;]

[Quellii]
0

Jaa, jag betalar ju här hemma för mig så att jag får väl över kring 400kr i månaden :P Och jaa ^^ Det räcker väl till kaninerna än så länge ;) Kommer också att börja extrajobba efter sommarn så att jag har lite större fickpeng ;)

annaforsgren
0

jag får mitt barnbidrag, men de försvinner snabbt hihi..

jag får egentligen 900 men mamma drar av pengar till spån, hö,mat,halm så det blir bara 750 i månaden.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tina-A
0

#16: Nä, man får inte i juli :P

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nicolina
0

Jag får 500:- i månadspeng, sen sparar jag pengar som jag får på födelsedagar o julafton. Så de pengarna går ju till allt möjligt nödvändigt och icke nödvändigt!

Pengarna som kommer från hamsteruppfödningen, dvs. sålda ungar lägger jag i ett speciellt kuvert som bara är "djurens-pengar" vilket medför att jag aldrig är pank när det gäller dem iaf!

Mysterious
0

Gaah,Jag får 200kr från barnbidraget och sen hjälper jag mamma på jobbet och där får jag ibland 180 kr i månaden ibland 300kr.Det blir olika beror på hur mkt det är att göra…Så sammanlagt får jag 300/350 kr som minst och 500kr som högst.Sen får jag pengar från mormor någon gång,500kr elr 1000kr…Sen nu på sommaren ska jag åka till polen och där bor jh hela min släkt typ så jag får några tysen från pappa och kanske någon tusenlapp från mormor.100kr från farmor och andra :) så bli det på julen oxå om vi åker dit…:)

Alfre där rätt så dyr för han bajsar typ överallt utom toalätten då får jag juh byta i buren rätt ofta…sen hö,köper jag en större påse som kostar 40 och den räcker en hel månad så … Ekonomin går rätt så bra…Den här månaden fick jag iaf väldigt lite för det finns inte så mkt att göra på jobbet…350kr fick jag,och jag har redan köpt toa-lätt en påse för 30 kr och det räcker bara en gång för buren är så stor och påsen är bara 10liter.Imorgon får jag gå och köpa en till för den som jag köpte idag räckte inte…

Gud vad långt svar det blev…Sorry ^^

[Niike]
0

Min ekonomi är det inga problem med. Jag får 400 i månaden på mitt minutenkort, och så klipper jag gräset ca 1 gång i veckan hela sommarlovet och för det vet jag inte vad jag får, men då får jag alla pengarna på en gång efter sommaren:) Och så gör jag lite andra småsaker som jag får pengar för: städar pappas bil, tar bort maskrosor från gräsmattan, dödar liljebaggar som äter upp mammas liljor mm… xD Snart ska jag också klyva ved åt pappa och det kommer jag få en slant för;)

När jag hittar några kläder jag vill ha (är ganska kräsen) så köper oftast mamma & pappa dem till mig. Ibland får jag betala lite av det men det är inte ofta.

När det gäller djuren betalar mamma och pappa; halm, spån, hö, mat, grönsaker/frukt och skålar. Selar, koppel, godis och sånt får jag betala. Så man kan säga att jag inte lägger några pengar alls i månaden på mina kaniner:) För selar och det handlar jag ju inte varje månad precis:P Marsvin har jag också och där betalar mina päron mat, spån, hö, grönsaker/frukt och skålar/flaska. Resten betalar jag, och det är inte speciellt mycket heller..:)

Jag har kommit fram till, att det jag lägger mina pengar på är godis. :P Jag är värsta godisgrisen, sist köpte jag godis för 48 kr och tänkte att jag skulle spara lite till nästa helg istället för att käka upp allt på en gång. Men det kan ni ju gissa er till hur det gick med det… ;) Men jag har bestämt mej för att minska ner  på godiset ordentligt! Får se hur det går, he he:D

Mysofi
0

Får 40 kr i veckan (Verkar vara bara jag som får veckopeng här, mobbad XD) och sen om jag har pengakriis så kanske jag putsar lite fönster eller är barnvakt eller något sånt. Och så brukar jag ha godis, chips, popcorn och ostkroksförbud också… Just nu har jag väl sådär med pengar. Jag klarar mig, men en hundralapp till skulle inte skada!!

__iE
0

#19, men det är juni nu ;) :O men min klassis som är ett par år äldre sa att man fick hela, de slog ihop junis o agustis så man får hela nu, för vi gick ju halva juni o kmr gå halva agusti .. *hoppas hon har rätt* Säg att det är så ? *ler nervöst* ^^

amand
0

Jag får inte månadspeng, får pengar när jag behöver istället. Men snart (idag antagligen) så ska jag få eget bankkort som mamma kommer sätta in ca 400 kr på i månaden.
Mina pengar går för det mesta till shopping (kläder) och nöjen (Liseberg).
Alla djuren betalar mamma och pappa för det mesta.
För att tjäna mer pengar brukar jag hjälpa till med olika saker. Städa syrrans rum (fick 200 kr!!!), passa min kusins hamster när hon är bortrest (ca 100-200 kr), städa mammas bil m.m.

Stravaganza
0

Jag har inte vecko- eller månadspeng. Jag brukar bara fråga mamma eller pappa så får jag pengar.

Twix*
0

Jag har det väl relativt "gött" som slipper oroa mig för hö och strö för jag bor och är född på en bondgård så vi har massor med hö/spån och halm och burarna bygger jag och min mamma och kompostgaller köper hon också men koppel/pellets/selar och sånt köper jag🙂så det funkar jätte bra frågan är hur "jätte bra" det blir när jag flyttar hemifrån….Men det är då det nu får jag väl bara njuta så läge det varar

Dors1
0

Jag får mitt barnbidrag, runt 600-800, för mamma behåller resten t viktiga saker som mat. Men jag betalar aldrig mina kaninsaker, som hö, spån. Dock min kaninmat ibland då den är dyr. Kläder o så brukar jah köpa om nt mamma e med då, för då betalar hon, haha. Annars får jag pengar när jag behöver :)

[Rabbitte]
0

Jag har bidrag (inte låndelen) från CSN och då jag är äldre än de som normalt går gymnasiet får jag lite mer än dem. Jag har arbetat hela sommaren och kommer troligtvis få lite extra jobbdagar under hösten.

Vi har ett kaninkonto vi lägger undan på varje månad; ifall någon av kaninerna blir sjuka så har vi en buffert, men också till mat, bladgrönsaker, hö, halm och allt annat.

Trots att vi båda har jobb och jag har bidraget går det sällan runt, vi snålar mycket på oss själva och känns smått otryggt när man får lägga tillbaka yoghurten i hyllan i affären för att pengarna inte räcker till, men ska inte klaga. Om 3 år är jag färdigutbildad och hoppas få jobb och därmed underlätta vår ekonomi🙂

Summerdogs
0

Har sommarjobbat nu så har 8'000 :- extra i plånboken.. Men mamma brukar betala alla kanin grejer annars

Finnsan
3

Antar att denna tråd inte var till dem som jobbar heltid och har lön? :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

ninor
0

Fram till i juni hade jag både studiebidrag, studielån och lön (jobbade deltid) så det var inga problem alls trots egen bostad och liknande.

Nu under sommaren lever jag enbart på sparade pengar, och min sista lön får jag om några dagar då jag har sagt upp mig från jobbet och flyttat hem igen.

Så från och med i höst kommer jag bra ha studielån och studiebidrag, men det är inga stora omkostnader för två kaniner. Och skulle jag be pappa så skulle han handla kaninsaker också, men det är ju mina djur så jag vill betala för dem. Trots att min käre far ibland verkar tro att Sir Elliot är hans…..

Fridaaaa
1

CSN har jag: Bidrag plus lån (man överlever inte på bara bidraget, inte ens om man bor hemma kan jag lugnt säga).
Sedan får min sambo från fk och ev från lite jobb då och då (svårt med jobb suck), så vi får planera noga varje månad, se till så att allting som ska betalas, betalas först sedan planera utefter vad som är kvar, men brukar gå bra när man gör så 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nalle-]
0

Lön + studiebidrag från CSN (distans på universitetet) :) Har ingen kanin för tillfället, men när jag haft det har det inte direkt rört sig om stora kostnader. Större delen av inkomsten just nu går till valpen.

farvendal
0

Får studiebidrag från CSN på typ 2700 kr, tar ej lån. Min enda inkomst, sedan har jag sparpengar från tiden då jag jobbade. Klarar mig om jag snålar lite.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

#35 Hade jag aldrig klarat mig på, inte ens om jag bott hemma och snålat 😛 Eller du läser inte på högskola? Tänker, böckerna är ju dyra, och svårt att få tag begagnat ibland eller låna 😛
Imponerad 🙂

farvendal
0

#36 Jodå jag läser på högskola :) Eller yrkeshögskola rättaresagt

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

#37 Antar att du bor hemma då? Eftersom du klarar dig på så lite? 😛 Eller har du sambo som jobbar? Kanonbra att slippa lånen! Önskar jag kunde slippa det hehe

(förlåt om jag 'är nyfiken, är bara impad hehe)

farvendal
0

#38 Nej bor i en etta med rätt billig hyra. Men när jag jobbade bodde jag hemma en stor del av tiden och kunde därmed spara undan en del pengar. Men de sparpengarna räcker ju inte hur länge som helst därav lär jag leva snålt ändå för att det ska räcka ^^ Men är färdigutbildad i slutet av året så då får man förhoppningsvis jobba 😃 Ganska kort utbildning dessutom, hade jag gått en riktig högskoleutbildning på 3-5 år hade jag inte klarat mig utan lån..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
1

#39 Aha okej! 🙂 Toppenbra då ju 🙂
Nej mitt är på 3½ år. Tur med så pass kort utbildning 😉

Victorica
0

Jag ha studiebidrag då jag pluggar på universitet. Klarar mig bra på det då jag snålar endel och bor hemma. Böckerna går på ca 4000 per termin, och sedan går 1125 till tågkort.

Veronica

farvendal
0

#41 är det 1125 per månad eller termin för tågkortet? är du pendlare? :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

djurtok
0

Nästa år kommer jag till att få betala för mina kaniner (foder) Just nu Betalar mamma för foder och jag allt annat, Nästa år betalar jag fodret också, men det gör inte så mycket, kommer inte behöva köpa det ofta och dessutom så är set billigt och bra, 25 kg för 180kr ;)

För evigt med Gaia

KaterinaPetrova
1

Har studiebidrag på 1050 varje månad (dock inte nu under sommaren). Med det köper jag saker till mig själv, oftast tar det slut innan jag fått det på konot, haha! Överlever inte utan nya kläder och nöjen. Vardagen med vännerna är för mig minst lika viktigt. Mina kaniner har det bra trots jag är ute och sover borta rätt ofta. Mat, hö och annat köper mina föräldrar till mig. Är det något extra så som selar eller en ny kanin köper jag det själv. Min mamma hjälper till med att mata när jag inte kan. :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
0

#41 Här varierar det lite från kurs till kurs och termin till termin vad det kostar 😛

Victorica
0

#42 Det är vad det kostar per månad, det är min största utgift, och bränner endel😕

#45 Det gör det för mig med, men de allra flesta kurser ligger på den kostnaden. Hade nyss en kurs med gratis pdf-bok som litteratur, så ibland kommer man undan😉

Veronica

Fridaaaa
0

#46 Fusk hihi Jag kommer dock ganska billigt undan just denna kursen som börjar den 2 september, hittade en del begagnat 😃

CorneliaAndersson
0

Jag jobbar i stallet varje helg! (Y)

Tar andras jourer och tjänar upp till 500 varje helg (utom den som är min egen jour).. Ett bra sätt att lägga undan lite pengar till kanin-sparandet, men även till lite kläder o,s,v.  :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

tilde&twix
0

Hö får vi gratis, mat betalar mamma & allt annat står jag och min syster för. Till exempel nya matskålar, leksaker och liknande.

Sedan när det gäller uppfödningen så står Cecilia för mesta delen av maten, sedan fixar jag då hö och så. Hon betalar det mesta för ungarna när det är hennes kaniner som tar kullar, och när mina kaniner får ungar är det jag som lägger ut extra. Alla pengar som vi tjänar på ungarna lägger vi i en kassa som sedan återanvänds i uppfödningen. Till exempel om en kanin skulle bli sjuk, transporter & vet. besök. Även när vi ska bygga burar och underhålla lekstugan. 

Så vi går inte direkt i vinst och inte direkt i förlust.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Elsa
0

Bor i en trea med dvärghamster, dvärgkanin + massor med fiskar och min sambo.

Han har varit arbetslös i några månader men nu jobbar han i Norge måndag till torsdag varje vecka, och eftersom han tjänar dubbelt så mycket än vad jag gör här hemma så är det väldigt positivt. Jobbigt att vara ifrån varandra dock 😭, tur jag har djuren. Hade några jobbiga månader då han var arbetslös och jag jobbar endast som vikare så har inget fast jobb. (jag studerar på universitet till lärare) får 2700 i studiestöd, tog lån för 3 månader.. hoppas jag slipper nu detta läsår!

Mamma har alltid hjälpt mig med mina djur, om något krisar osv. När jag köpte mina djur hade jag redan ett akvarium till hamstern, och bur till kaninen, sånt spar man ju in på snabbt. Dom är inte så dyra heller tycker jag, kanske kostar 200 kr i månaden? Är spånet som är dyrast då jag gärna överdriver och lägger många cm till de båda. Mat är inte speciellt dyrt :)

farvendal
0

#46, I know that feeling, mitt tågkort kostade strax över tusenlappen det med 😓 Tur man har skaffat praktik på hemorten nu 😃

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Victorica
0

#47  Ibland ska man ha tur, har faktiskt inte sett över literaturlistan än. Men jag har ibland köpt fel bok, eller onödiga böcker om jag följt den listan, så jag väntar tills efter kursstart, och sedan är det bara att plugga ikapp.

#51 Låter skönt, det är definitivt inte kul att lägga ut så mycket på att åka till skolan då man inte har så mycket bidrag från första början. Att jobba på hemorten låter grymt skönt!😃

Veronica