Temperament på Löwen?
Jag funderar på att köpa en eller två Löwenkaniner åt mina barn (8 och 4 år) men undrar lite över temperamentet på dessa? Jag vill gärna ha åsikter, gärna från uppfödare. Jag vet att dvv anses vara en lugn o fin ras, men jag vill ha en ras som är mindre.
Så funderar jag på detta med Hane eller Hona?. Är lite blödig av mig så jag vill helst ha två, så har de sällskap av varandra. Men så har jag förstått att honor kan vara griniga av sig, medan hanar har mera stabilt humör. Kan man ta två hanar ur samma kull, kastrera på ett ganska tidigt stadium och sedan tro att det går bra? Eller blir det en chansning?
Så en sak till - finns det någon Löwenuppfödare i södra Dalarna?

Tyvär har jag ingen erfarenhet av Löwen, men annars en liten ras är hermelin :)

Två hanar skall du inte ha tillsammans! Kan gå om du kastrerar båda. Rekomenderar två honor isåfall. Två systrar brukar fungera bra tillsammans och en hona+en kastrerad hane
Rasen heter inte Löwen utan den heter Lejonhuvad :)
Ska du ha 2 kaniner tillsammans bör det vara en kastrerad hane och en hona, det brukar fundera bäst. 2 systrar kan också funka men kastrerad hane + hona brukar vara det säkraste kortet.
Lejonhuvad ska vara en lugn och fin ras. Kaniner blir ju lite vad man gör dom till men dom ska vara lugnare än både Hermelin och Dvärghare har jag hört.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har en lejonhuvad, men ja köpte honom av en tjej när han var 9 månader och var inte så tam då. Så se till att vara mycket med din kanin, så blir den tam. Sen beror ju tempramentet på hur dens föräldrar är.
Men ja ångrar inte att jag köpte en lejonhuvad!
Dom är såå söta!

Min lejon huvad är väll ganska lugn