Nej, jag tycker som tidigast vid ungefär 8 månaders ålder. Innan dess är inte kroppen färdigvuxen.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Ifall du menar när som på året så går det ja. Dock bör du tänka på att det inte är lika stor efterfrågan på kaniner under vintern. Jag själv tycker det är bäst att para under våren så att ungarna är leveransklara till sommaren ;)
http://pillasddv.weebly.com/
#3 ja, det var det jag menade (: Men måste hon vara brunstig när man parar henne när som på året?
#4 Ja kaninen måste brunsta för att det ska bli något, när de brunstar är de parningsvilliga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej den måste inte brunsta för att det ska bli något. Hanarna är ju våldtäktsmän så de våldtar helt enkelt honorna. Det är parningen som sätter igång ägglossningen så ungar blir det även om honan inte är brunstig. Det är dock inte särskilt snällt mot honan att göra så, bättre att ta dem när de är villiga.
Sen får man väl tänka på att om man tar en kull inomhus på vintern så måste ju de ungarna bo inne hos de nya ägarna. Tar man kullen på sommaren istället så kan ju ungarna flytta ut direkt. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Precis som #7 säger. Det är lättast att ta på vår & sommar.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#6 Dock brukar sällan honor släppa till om de inte brunstar, och de är risk att det blir slagsmål istället om man har otur.
Jag tror inte det är så vanligt att det händer? Förhoppningsvis inga som gör så…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vissa honor har inte synlig brunst men låter hanarna komma till om man låter dem pröva.
#6 Har du försökt para en hona som inte vill? Finns inte en chans att hanen kan "våldta" henne…
#11 Inget som jag gett mitt medgivande till nej, men nog har mina tidigare hanar lyckats våldta mina tidigare honor.