vilken kaninras?
det är så att jag har tänkt på att skaffa en kanin. och då tänkte jag mig en hermelin. men sen läste jag att hermeliner hade ett speciellt beteende som gör att dom liknar lite aggressiva. och då är mim fråga. Vilken ras? passar bäst till en sällskaps kanin som ska kunna gå lös i huset?
Jag hade rekommenderat en dvärgvädur. Men sen handlar det ju även om att individen i sig. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Håller inte alls med om att hermeliner är aggressiva. Det är som att säga att en rottweiler är aggresiv.
Ja, det finns aggressiva hundar och även kaniner, men det har inte med rasen att göra utan med ägaren, hur djuret tas om hand etc.
Har haft en hermlin tidigare, och han var hur lugn och tam som helst. Kunde köra honom i dockvagn runt kvarteret när jag var liten. Har nu två blanidar, hermelin/lejonhuvad, och ingen av dem är aggressiv.
Rekomenderar lejonhuvad kanin🙂
Majoriteten är väldigt trevliga & tillgivna😊
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag tycker inte heller att hermeliner är agressiva av sig men dom #2 säger så beror det ju på hur kaninen tas om hand och hur mycket tid man lägger ner :)
Lydia & Tindra 
Dvärgvädur :)
jag läste bara på en annan tråd där någon skrev att dom va aggresvia. :)
Hermeliner är inte aggresiva.
Aggresiviteten sitter inte i speciella raser, utan är individuellt, beroende på hur kaninen blivit behandlad, Avel mm.
Jag har t.ex haft en hermelin, helt underbar! 🙂
Men vill du ha en lugnare ras, brukar dvv vara det 🙂 Och lejonhuvad dvv.
(inte dvv rex, de brukar vara mer spralliga, alerta osv).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hermelin, dvärgvädur…
Rekommenderar Svensk Päls :P Beror inte alls på att jag har en kull snart leveransklar ;) Deras pappa blev rumsren av sig själv - ställde in en toalåda i buren och sedan dess har han i stort sett aldrig gått utanför.
Dvärgvädurar brukar vara trevliga, men i stort sett alla raser är ok. Jag har dålig erfarenhet av lejonhuvade och new zeeland red, men det betyder naturligtvis inte att alla har taskigt temperament.
Kolla på individen - kommer den fram självmant eller gömmer den sig långt inne i buren? Hur är mamman? Osv. Hos uppfödarekan du träffa även dem.
Många zoo-affärs kaniner är supertrevliga, men det finns också de som är riktigt jobbiga och det finns inte mycket man som köpare kan göra för att kolla upp temperamentet (kan inte se mamma och syskon tex)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hermelin, holländare, typ alla :P
Min lejonhuvade dvv går lös i lägenheyäten jämt när vi är hemma och han gör endast sina behov på lådan :) men det beror som sagt på individen och hur man tar hand om den :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Holländare har jag alltid sett som en mycket trevlig ras. Mycket social och lär sig fort :)
Rasen spelar ingen roll. Har träffat Holländare (som många säger att är de är en av de trevligaste kaninerna) som är rädda och osociala, lika som jag träffat kaniner av samma ras som är underbara personligheter.
Lika med hermeliner, dvärgvädurar, lejonkaniner osv..
Tycker att du borde fara till en uppfödare eller ett omplaceringshem nära dig och träffa kaniner till salu där. Då kan du känna att det är helt rätt!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
ni som har kaniner lösa i hemmet när ni är hemma. hur gör ni när ni är i skolan/jobbet. har ni dom bara i inneburen då och släpper ut dom när ni kommer hem eller har ni en liten Hage med kompostgaller utanför så kaninen kan skutta ut ändå fast på en mindre yta.
#14 Jag har en hane som är helt frigående även om jag inte är hemma.
Ryktet du hört om hermeliner stämmer inte.
därgvädur,lejonhuvad eller holländare brukar vara de kaniner som de flesta tipsar om men jag tycker helt klart hermeliner är underbara + att de är sjukt söta :)
#14 Jag brukar ha mina lösa i köket när jag inte är hemma och hela lägenheten när jag är hemma :)
Skulle säga att inom Vilken ras? det än rör sig om så är valet av uppfödare det viktiga. Välj gärna en i närheten så du kan fara och hälsa på kaninerna och se hur de verkar vara :)
Spontant rekommenderar jag dvärgvädur eller holländsk kanin.
Håller med några tidigare inlägg att hermeliner i allmänhet inte är aggressiva. Jag har två hermeliner, hanen är helt underbar (nästan översocial) medans honan är lite mer avvaktande. Hon är dock Inte aggrassiv utan bara lite "blyg" och försiktig. Ingen av dem har någonsin bitit någon elr. liknande. Jag tror att de flesta raser fungerar. Däremot tror jag att det är vanligt att en hane är mer social och "modig" än en hona. (stämmer dock inte alltid då jag hade en riktigt stursk och kavat dvv-hona förrut.)
Lycka till med kaninköpet! :)
En av mina hermelinungar…
#14 mina är helt lösa även när jag inte är hemma :)
Mvh Hela stora familjen <3
men ska du inte skaffa två? :O kaniner måste ju ha en kompis annars är det väldigt lätt att dom blir deprimerade
#21 Och vart har du fått det ifrån? Finns inget som säger att en kanin måste ha en kompis. Många kaniner mår minst lika bra ensamma som med en kompis.
Sachsengold, jättetrevlig och mysig ras! Jag har två små Sachsengold-kaniner (4 månader) som både är små änglar och duktiga på att hoppa. (Om man vill hålla på med kaninhoppning).🙂
//chilliekanin
#22 Jo lagen säger faktiskt att kaniner bör ha en kompis. Och nu kommer flera av er att haka upp sig på att det står just bör och inte måste i lagen, precis som att ordet bör inte skulle vara starkt ^^ Och faktum är att de allra flesta kaniner skulle välja sällskap framför att leva solitärt om de fick möjligheten ;)
Ts, mitt råd till dig är att träffa kaninen innan och fall inte bara för en söt bild. Det är sååå mycket roligare om man får tag på en kanin som är tam och social från början. Fråga gärna också om uppfödaren kommer ihåg hur föräldrarna var i tonåren. Är man nybörjare så kan det vara svårt att hantera hormonmonster, så risken för det minskas om föräldrarna var stabila och trevliga tonåringar :)
Ljustadalens kaningård
lejonhuvad är en väldigt lugn och snäll ras =)
Och bara för att det inte står ''måste'' i lagen så mår nästan alla kaniner mycket bättre med en kompis.
#25 Det där stämmer inte. Det finns ingen lag som säger det. Däremot finns det som ett allmänt råd hos jordbruksverket. Väldigt stor skillnad. Det är alltså inte ett brott att bryta mot dessa bestämmelser. Då ett brott innebär att man bryter en lag där ett straff är föreskrivet. Dvs straffbart enligt lag 🙂
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt….
men vare sig om det är lag elr inte så om man bryr sig om sitt djur så skaffar man 2.
När jag skaffade min kanin visste jag inte mke om kaniner alls så tyvärr skaffade jag bara en och det ångrar jag nästan varje dag för även att han mår bra nu så skulle han må mke mke bättre om han hade en kompis. En människa kan inte ersätta som en kaninkompis.
Så jag säger detta till henne bara så att om hon vill så kan hon välja att inte göra mitt misstag för nu vet hon ju att kaniner helst ska vara minst 2.
Och jo det står i djurskyddslagen, läs vad denna veterinären har skrivit.
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/lagligt-med-bara-en-kanin
#28 Det där håller jag inte med dig om.
Man kan visst det bry sig om sin kanin även fast man inte skaffar 2.
Det där är förutfattad mening anser jag.
Uppfödare t.ex kan inte ha sina hanar tillsammans med andra, de måste gå själva och vissa avelshonor kan inte heller bo med andra kaniner (ett exempel) men de tar hand om sina kaniner ändå, och bryr sig om dem.
Jag har mina kaniner 2 och 2, utan 1, hon bor inne hos oss, hon kan inte bo med de andra, en av dem i ena gruppen har jag försökt para ihop henne med, men har inte fungerat helt enkelt.
Har haft många kaniner som bott själva som mått superbra. Så det hela beror på kaninen!
MEN har man inte mycket tid med kaninen eller så, är det att rekommendera att ha 2 st, antingen tillsammans eller bredvid varandra.
#29 Kolla på jordbruksverkets egna hemsida istället för att hänvisa till en andrahands källa. Där det står om burmått, hur burarna ska inredas m.m. heter "Föreskrifter och allmänna råd om hållande, uppfödning och försäljning av sällskapsdjur
Sedan läste jag fel. Dessa bestämmelser är tydligen straffbara. "Det är länsstyrelserna som kontrollerar djurskyddet i Sverige. Upptäcker de att du inte har följt bestämmelserna kan de kräva att du ska rätta till bristerna. Kravet kan kombineras med att du får betala vite om du inte rättar till bristerna.
Du kan också dömas till böter eller fängelse i högst två år. Om du har brutit mot djurskyddsbestämmelserna på ett allvarligt sätt eller om du har dömts för djurplågeri kan du bli förbjuden att ha hand om djur."
Men vissa av bestämmelserna är endast allmänna råd (som jag tolkar det) och att de ska bo i grupp/par är endast eller allmänt råd och inget föreskrift. 🙂
Sedan har jag både haft kaniner som skulle må bra av att bo tillsammans med en annan kanin och andra som absolut inte skulle må bra av det. Den som skulle må bäst av de kaniner jag har haft har varit en hane, men eftersom jag inte ville kastrera honom så fick han bo själv. 🙂
Vem kan egentligen avgöra om en kanin mår bra eller inte? Har man gjort studier så man vet det? Bara för att en kanin är frisk och äter så behöver inte det betyda att den är stimulerad på det sociala planet och mår bra. En frigående kanin som har sin matte/husse hemma nästan hela tiden mår nog bra ändå, men övriga?
Det finns studer som visar tydligt att stereotypa beteenden minskar betydligt när kaninen har burkompis, det finns också studier som visar att hongrupper brukar ägna 75% av tiden genom att ligga mot varandra. Jag har själv haft kaniner ensamma i burar i alla år men nu börjat att ändra min syn och se vad kaninen faktiskt är för djur och vad de har för behov. Tyvärr bor flera av mina honor fortfarande ensamma men just nu håller jag på att försöka att öka burstorleken så att ungarna (honor) kan fortsätta att bo med sina mammor. Har bara bra erfarenheter av det och kaninerna har levt upp rejält!
Så även om det inte är en lag att ha minst två ihop så är det en rekommendation som är till för djurens bästa. Och det borde vara starkt nog!
Som en parentes kan också nämnas att det bara är ett råd att kaninungar ska säljas tidigast när de är 6 veckor, vem här skull säga "-Men det är bara ett råd, ingen lag, så därför kan jag sälja mina 4-veckorsungar"?
Ljustadalens kaningård
#32 Hur ska uppfödare göra då med sina okastrerade hanar? De kan ju inte bo ihop med någon?
Eller det skulle vara undantag för uppfödare men att keldjursägare t.ex måste ha kaniner minst 2 st?
Men ja, kan man, tycker jag med att man bör ha 2 kaniner, antingen i bur tillsammans eller bredvid varandra.
Jag ska personligen skaffa en kompis till Ella också, när jag hittar som jag vill ha och som kan passa Ella, för hon kan inte gå ihop med dem kaninerna jag har. Plus hittat en tillräckligt stor bra bur med (150x60 tycker jag är lite för litet).
#33 Jag är själv uppfödare och har runt 20-25 kaniner, och okastrerade hanar ska man såklart inte ha tillsammans med andra. De är tyvärr deras lott i livet och de är också undantagna från de allmänna råden i djurskyddslagen, på samma sätt som hingstar inte heller brukar gå med ston eller andra hingstar (hästar är ju också flockdjur).
Ljustadalens kaningård
Dvärgvädur brukar vara en trevlig ras, men alla kaniner - oavsett ras - är givetvis individer så temperament m.m. kan ju variera även inom samma ras 🙂
Huruvida man ska ha en eller två (eller fler) kaniner ihop är det också individuellt. Vissa är mer "sällskapliga" av sig än andra. Fungerar kaninen ihop med en kaninkompis tror jag att det givetvis är det bästa. Men det finns kaniner som inte fungerar ihop heller, okastrerade hanar t.ex., och i de fallen är det givetvis bäst att ha dem en och en.
Jag har f.n. 7 kaniner (3 honor, 4 hanar), och alla går själva då ingen av dem fungerar ihop. Speciellt en av honorna är väldigt aggressiv mot andra kaniner, och blir bara stressad av att ha andra kaniner för nära inpå. Däremot kan några av dem gå i hagar bredvid varandra, så de iaf kan se varandra, men inte mer än så.
Så det är som sagt högst individuellt, sällskap är inte alltid bästa alternativet för alla individer 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#34 Kaniner är inte flockdjur de är kolonidjur. Vilket innebär att de lever tillsammans, men alla har sin egna håla och delar inte den med någon annan kanin (undantag när honan har ungar).
Så kaniner mår inte dåligt av att inte ha någon kompis att bo med, men då måste den aktiveras på något annat sätt. Av mina 12 kaniner är det endast 2 som bor tillsammans (mor och dotter) då inga andra har funkat ihop, men eftersom att jag håller på med mina varje dag så som släpper ut dom i hagar, hoppar eller kelar med dom så blir istället jag deras "kompis" vilket mina verkar trivas utmärkt med :) och som #35 säger så är inte alltid sällskap (av annan kanin) det bästa alternativet.
Till TS skulle jag rekommendera en dvärgvädur då det är en väldigt mysig ras som oftast är lätthanterliga. :)
#36 Det finns inget som heter kolonidjur, och jag trodde de flesta visste nu att kaniner visst räknas som flockdjur. Och om de delar bohåla med andra eller inte finns det olika studier som säger olika saker. Och enligt min mening (och studier som visar samma sak) så mår kaniner allra bäst om de lever med artsällskap och då får man tycka och tro vad man vill om det men vetenskapliga studier talar ju klarspråk. Men man kan inte sätta ihop två eller fler kaniner i en liten bur och tro att det ska gå bra, det måste vara rejäla ytor.
Ljustadalens kaningård
#36 De är en slags flockdjur, inte som t.ex hundar, utan annan slags flockdjur.
Men som #37 säger, finns inget som heter kolonidjur, gammalt begrepp. Och kommit fram mer och mer om kaniners beteende osv nu.
Jag tycker att du bör börja med någon liten ras som inte kräver så stor bur och som behöver rastas mer. Som dvärgvädur eller lejonhuvad (:
#39 Hur menar du med "behöver rastas mer"? Små kaniner behöver inte rastas mer än stora kaniner?
#39 alla kaniner oavsett storlek behöver minst lika mycket Motion, de enda är väll att större kaniner behöver större utrymme.
De behöver ingen burkompis ifall du håller på med dem väldigt mycket jag har exempelvis haft en kanin som avskydde att va tilsammans med andra kaniner medans jag nu har två kaniner som älskar att ha en kompis det är väldigt olika från individ till individ men beroende på hur mycket tid du planerar att spendera med dem exempelvis om du jobbar m,m så kanske en burkompis vore lämplig .Jag todde alla förstod sin kanin efter ett tag eller är det bara jag som förstår nästan exat vad mina små vill ungefär som mannen som talar med hundar fast med kaniner är jag ensam om detta ?
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#42 Mannen som talar med hundar är inte mycket att hurra över tycker jag 😉
Man lär känna sin kanin efter ett tag ja men jag tror inte man lär känna dem till 100%, de kan överraska 😉
Viola visade tydligt att hon inte gillade sällskap i hage&bur av mina honkaniner när jag skulle para ihop dem, gick inte.
Men hon blev helkär i Dumle och de går ihop nu. Trodde aldrig hon skulle kunna gå med annan kanin.
#43 det var ett "exempel" ne aldrig till 100% förstås men oftas så vet jag vad de vill men ibland får jag tolka hade svårt att förstå om min amai ville ha en bur kompis elller inte men tolkade det som om han ville ha en och nu har han en <3 medan en annan kanin jag hade testade jag med både honor och hanar men nepp ingen kompis där inte .Jag vet inte om min förmåga att tolka mina kaniner enkelt har nåt med mina diagnoser att göra eftersom jag även har väldigt lätt att läsa av folk jag möter exempelvis om de är arga eller inte 🤔 men det är förstås inte 100% heller
#44 Jag tror inte det har något med diagnoser hur lätt man tolkar sina djur, utan hur engagerad man är i sina djur, hur man observera sina djur osv 🙂
Baserad på egen erfarenhet har jag uppfattat att raser generellt är på ett visst sätt och sen kommer det där med individen osv. Har iallafall uppfattat;
dvärgvädur - lugna, lätthanterliga
lejonhuvad - väldigt nyfikna, lugna, "rolig" kanin om man kan säga så ;)
hermelin - lite kvickare i rörelserna, piggare och mer alerta
rex - SCHIZOFRENE!! Haha nej men ena sekunder kan de vara hur gosiga och mysiga som helst och i nästa är de missnöjda över något och är inte rädd för att visa det. Ingen nybörjarkanin. Blir väldigt personliga och enmanskanin.😉
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
Håller med #46.
Dvärgvädur rex t.ex upplever jag som spralliga (alltså inget med uppfostran att göra), envisa och fulla av energi.
Jag tror visst att olika raser har olika temperament. Typ Dvärgharar (inte att rekommendera till sälskap oftas) är i stort sett omöjligt att hitta en som inte bits om man inte hanterat dom som små. 1 av ca. 8 Dvärgharar jag träffat har inte bitits och han äger jag ;) Anyway.. Jag köpte en wiener i vit blåögd och han är huuur go som helst! Ångrar inte jag köpte den. Lite större kanin som landar på drygt 4 kg.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#45 jag vet men tänkte bara eftersom det är lika lätt med människor jag inte känner med XD
så det spelar egentligen ingen roll Vilken ras?? det är från individ till individ? och hur dom är uppfostrade ?
#50 ja :) Det tycker nog de flesta här :) men visst så är ju raser olika
#50 Du själv som ställde frågan också 😉
Men ja mycket sitter i individen men många raser har vissa egenskaper, som många inom just den rasen har 🙂 Så kan till viss del spela roll
Tycker helt klart lejonkanin!! :D Fast jag träffar inte så många dvv, en kompis hade en hona men hon var väldigt aggresiv O.o Fast det är ju såklart från individ till individ! Ska du ha en till kel skulle jag valt en hane, de är oftast snällare efter min erfarenhet. Börjar hanen skvätta (vilket jag har hört att den mest bara gör om den bor med andra kaniner) så är det ju inte värre än att man kastrerad den :) Har också hört att hermeliner blir lättare aggresiva men den jag har träffat var helt underbar! :D Jag ska para lejonen imorgon så om lite mer än en månad har vi antagligen lejonungar om du är intresserad :) Honan är blå och pappan är zobelsiames japantecknad blå så det blir mycket blått och vitt på ungarna! :D
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#53 Dock en myt att hermeliner lättare blir aggresiva 😉
Och även en myt (skulle jag säga) att hanar lättare blir tama än honor 😛 Min egna erfarenhet är att det hänger på inidividen inte könet när det kommer till det 🙂
Håller helt med #46 Sedan är det ju vad man gör det till, men jag tycker att du ska köpa en kanin som är unge. Så du kan uppfostra den som du vill ha den. Ett tips? är att följa Bunnymama på instagram. Hon har lösgående kaniner och dom är ju som små barn. Hon har jättebra tips?!
Sedan är det som Frida säger, kön spelar ingen roll.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Mja honorna kan ju växla humör under brunsten ofta, vissa blir huur keliga och mysiga som helst och vissa kan man knappt klappa utan att de surnar till, men det är inget jag har märkt dock.. Men det är vad jag har hört om honorna iallafall!
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
#54 En myt? Nej, hermeliner och typ Dvärgharar har oftast värre temperament än övriga kaninraser. Jag har aldrig ägt en hermelin men när jag köpte en dvh av en uppfödare som hade hermelin så sa hon att dom tillåme upplevt att hermeliner är något värre och dvärgharen kan ju ha rätt extremt temperament vad jag vart med om. Och hanar har i regel bättre temperament än honor. ^^ Honor har ju brunst och det kan man nog jämföra m när vi har pms. Eller när dom är dräktiga blir dom också oftast lite argare. Men klart att honkaniner kan vara lika snälla som hanar men oftast är nog hanar något lugnare
Sara
#57 Jo det är en myt att de blir lättare aggresiva.
De är livligare ja men hermeliner vet jag inte blir lättare aggresiva däremot kan de vara ganska sprattliga.
Har själv ägt hermelin och även träffat flertalet, ingen har någonsin varit aggresiv, däremot har de varit livliga, alerta och så, men inte aggresiva
Man avlar inte på aggresiva raser.
De kanske har mer temperament men inte aggresiva.
Ja honor kan bli tjuriga vid brunstighet om man har otur.
Men jag syftade med tamhet. Honor och hanar är det ingen skillnad där emellan, jag har haft många kaniner och har aldrig varit skillnad däremellan utan har hängt på individen helt enkelt.
Men detta är mina egna åsikter och erfarenheter.
Och vet fler som upplever samma som jag.
Men en sak är inte åsikt utan ren fakta: Man avlar inte på raser som lätt blir aggresiva.

dvärgvädur helklart!
angående att hermeliner är mer aggressiva så tror jag inte på det, däremot tror jag att dom har lite mer energi i sig? och kanske lite mer, ehm… lättskrämda? min hermelin är väldigt lättskrämd och inte alls lika trygg som mitt lejon/dvv, även fast dom har blitt uppfostrade likadant och bor T.o.m. tillsammans :/ dock är hon bara 1 år och han är 4+, kan det vara en anledning?
#58Jag säger inte att alla är det. Men vad jag hört från hermelinuppfödare så är dom flesta det. Jag avlar på en aggressiv ras så vem säger att "man" inte gör det?? Försök hitta en dvärghare som inte bits! Det är jävligt svårt ska jag säga dej. Det finns dom som är snälla (har en som inte bits) men kan säga att dom flesta tyvärr är mer eller mindre aggressiva. Skulle "man" inte avla på raser som är aggressiva så skulle nog ingen ha såna. Mitt mål med aveln är att bättra rasens temperment.
Sara
#61 Dock är inte hermelin en aggresiv ras.
Jag har aldrig träffat en dvärghare, men är nog den enda ras som är aggresiv i såfall. Aldrig hört det om någon annan ras, enbart på individ.
#60 #62 Eftersom jag aldrig haft en hermelin så ska jag la inte säga att dom är det men en uppfödare sa till mej att dom vart med om en hel del aggressivitet hos hermeliner mer än hos dvärgharar. Det är vad jag har hört iaf^^
Sara
Det är faktiskt sant att hermeliner blir lättare "aggresivare". ☝️ Dock är det också från individ till individ men de har iaf lättare för att bli det än t ex en dvv. Dvärgharar ska också ha samma problem. Självklart avlar man inte på aggresiva kaniner men t ex dvv är lugnare, holländare aktivare och dvh och hermelin aggresivare. Ingenting går att ändra helt men man kan alltid försöka. De som hållt på med hermeliner länge kanske har lyckats med att få 95% av alla sina kaniner till att inte vara aggresiva medans andra uppfödare fortfarande har det problemet som "hör till" rasen.
Jag säger inte att alla blir aggresiva men att de LÄTTARE blir det. #57 har helt rätt ;)
#64 Hur vet du det till 100%
Och 95% som inte är aggresiva, då anser jag inte att det är vanligt att rasen blir det.
Jag har med pratat med flertal hermelinuppfödare, och de har inte upplevt att de har blivit lätt aggresiva. (dessa uppfödare är kunniga, alltså inga nybörjare eller okunniga).
Så det är konstigt att uppfödare säger olika.
Man får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning men jag anser att man inte ska sprida runt att det är en aggresiv ras i alla fall.
95% var ett exempel. De du har pratat med kanske det har gått bra för men det finns fortfarande många som har detta problemet.
Jag tycker iaf att folk som ska köpa hermeliner ska veta rasens beteende, annars har man inte gett ut den rätta informationen. Det är som att (t ex) sälja en husky och inte nämna att den behöver väldigt mycket Motion.
Visst, alla blir inte aggressiva men som jag skrev innan så blir de lättare aggressiva.
#66 Då får man skriva det 😉
Ja och många har inte problem, sa ju det, många säger olika.
Det är inge jämförbart i mina ögon. Det är en draghund, som är avlad till att dra och att vara ute länge och mycket.
En hermelin är inte avlad aggresiv, så det är skillnad.
Visst man ska informera om att de är livliga och har temperament, men flera sprider att det är en aggresiv ras.
Jag har sagt mitt nu, kommer inget vart med diskutionen ändå, så jag lämnar den nu 🙂 (=inga mer svar från mig i denna tråden, då får man PM:A för vidare diskution eller svar från mig 😉)
#67 Gött att du drar härifrån nu! Finally. Ajöss :3
Sara
.
Sara