Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 657 ggr
[Caaassie]
0

Mjällkvalster?

Just nu behandlar jag en av mina kaniner för mjällkvalster, min fråga är om man måste göra rent hela uteburen han har haft efter behandlingen?

AkaiTsuki
0

Det är rekommenderat att göra det under behandlingen men eftersom att mjällkvalsterna inte kommer ha något djur att sitta på kommer de dö oavsett.

//Joanna

farvendal
0

Nej du måste inte, men det skadar absolut inte att göra det. Jag skulle gjort det för säkerhets skull

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Yasminjohanna]
0

Jag behandlar min lille också. Eller ja, han fick en injektion förra veckan och ska få två till de kommande veckorna.

Jag rengjorde buren "förebyggande" och skulle rekommendera dig att göra det också :) Det kanske inte är nödvändigt men det känns bättre på nå vis.

Får man fråga hur du behandlar din lilla kanin mot mjällkvalstret? Gör du det på egen hand? Jag är oerfaren så jag åkte direkt in till veterinären när jag såg att min lille kliade sig frenetiskt, så pass att han fick små sår bakom nacken.

[Caaassie]
0

Tack för svaren! :)

#3: Han fick en spruta hos veterinären och sen fick vi med oss hem 3 "sprutor" till som han ska få en per vecka, fick inga andra instruktioner på hur han ska behandlas direkt.

[Yasminjohanna]
0

Okej, vad läskigt att behöva spruta själv. Å andra sidan är det väll bekvämare. Jag måste åka in till veterinären (gjorde det idag igen) och lillen blir så orolig och rädd av alla ljud på bussen och ute på gatan osv. Han är helt utmattad nu. Hoppas våra små blir av med parasiterna nu iaf :)

Lycka till