Vilken kamera?
Hejsan! Vilken systemkamera + objektiv använder ni när ni ska fota era kaniner? Hur funkar den för dig? Har du något tips?? Visa gärna en bild du har tagit med kameran! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Nikon d3100+ standard objektivet använder jag, kommer nog att köpa in ett objektiv med längre zoom för att fota på kaninhoppningen.
HAHAHAHAHAHA…..
#1 aha, vilket är standard objektivet? Förlåt att jag frågar så mycket..;)
Ska man slå till på ett bättre objektiv direkt då? Hade mest tänkt fota när kaninerna hoppar :)
Nu har jag visserligen precis köpt ett nytt kamera hus, Nikon D7000, men senaste tiden har jag använt mig utav Nikon D90 med objektiven Nikkor 50mm f/1.8, Sigma 105mm f/2.8 DG Macro och Sigma 70-200mm f/2.8.
För mig har den kameran och de objektiven jag har fungerat super. Jag har då alltid fotograferat med de manuella inställningarna då de alltid ger de bästa möjliga resultat (om man nu kan ställa in).
Här är en av mina egna absoluta favoriter, fotad med Nikon D90 och Nikkor 50mm f/1.8.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#4: Ett tips? jag kan ge dig är att börja ställa in manuellt, det ger alltid bättre kvalité än med Auto inställningarna samt att du lättare kan fånga kaninerna i rörelse. Där hänger dock även objektivet in, det måste ha en hyfsat snabb autofokus. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag andvänder Canon EOS 550D med standarobjektiv eller zoomningsobjektiv (som jag kallar det) 😉 Nämen "zoomningsobjektivet" heter Tamron 300mm f/4-5.6 och jag har för mig att det kan andvändas till både Canon och Nikon 🤔 Älskar det! 😍Superbra verkligen, då standarobjektivet inte zoomar in mycket över huvud taget, nästan i verklighets zoom eller vad man nu kan säga 🤫
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag ska köpa en Nikon d3100. Har hört mycket bra om den! Till en början kommet jag att använda standardobjektivet (18-55) men jag kommer troligen uppdatera det längre fram. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#4 Det gör du som du själv vill men jag tycker att detär bra att börja med det som medföjer och sedan uppgradera 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag fotar med Canon Eos 550d. Oftast använder jag mitt 50mm objektiv. Dels för att bilderna blir bra mycket skarpare än med mina andra två objektiv (18-55mm och 70-300mm) och dels för att det fungerar perfekt då ljuset inte är det bästa. Bländaren kan gå ner till 1.8 medan den bara går ner till ca 4.5 på de andra.
Ska du stå långt ifrån och fota är det bättre med zoomobjektiv. Men som sagt, inte lika bra vid mörka förhållanden.
Köp en kamera med ett 18-55 mm objektiv och köp sedan till ett 50 mm så har du så att du klarar dig bra ;)
http://pillasddv.weebly.com/
#10 Dock svårt att klara sig på 50mm och 18-55 mm om man ska t.ex fota på kaninhoppningstävlingar mm, då behöver man nog 18-200 mm i alla fall 🙂 Brukar ju i regel vara på lite håll.
jo det kanske du har rätt i. Tänkte inte så långt, fotar bara mina egna när de hoppar. Har aldrig varit på större hopptävlingar ;)
Ett annat tips? då, ifall du köper ett större objektiv. Köp ett stativ också! Ett stadigt. Väldigt jobbigt att hålla det stilla och zoomar man mycket blir bilderna nästan alltid suddiga :) Som sagt, köp ett stadigt stativ. Jag var fattig när jag köpte mitt så jag tog det billigaste. Det fungerar bra till de mindre objektiven men med det stora skakar det nästan lika mycket som när jag håller i kameran själv :P
http://pillasddv.weebly.com/
Tack för tipsen! ^^ blir nog att uppgradera objektivet längre fram :)
#13 Vad har du för kamera nu? 🙂
#14 En IPhone 4!! Haha! (Svarar åt henne, kunde inte låta bli) :D
Hälsningar,
Ninni :-)
#15 Hehe ok tänkte eftersom hon skrev som hon gjorde trodde jag hon hade kamera redan 😛
Canon EOS 60D med standard objektiv. Ska köpa ett annat abjektiv med bättre zoom till Kaninhoppning. :)
Jag använder Nikon D5100 sedan i julas, och är väldigt nöjd med uppgraderingen från D60 (Föregångaren till D3000 och 3100). D3100 är en förhållandevis billig kamera och bra för nybörjare men man växer snabbt ur den om man är riktigt intresserad och vill mixtra mer med inställningar osv. Framförallt upplever jag att ljuskänsligheten är bättre hos D5100, trots höga ISO-tal blir bilderna inte alls så brusiga.
Till kaninfotografering använder jag oftast ett Nikkor 55-200 objektiv, jag tycker inte att standardobjektivet (18-55) är något vidare. Dessutom vill man gärna komma lite närmare när man fotar kaninerna ute i naturen eller på hoppbanan. Men jag tror att det är värt det att köpa en bra kamera från början och sedan spara ihop till ett bra objektiv (de billigaste är inte särskilt bra, originalobjektivet funkar oftast bäst).
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag fotar med en Nikon D3100, bara standardobjektivet just nu, har önskat mig fler objektiv. 😃
Har inte fotat Molly så mycket än, men idag tänkte jag! Om hon vill sitta still :) haha
#19 Jag har en Nikon D3100, tycker den är bra, även för icke nybörjare. Helt klart värt pengarna. Mycket hänger på objektivet också.Har du bild där du tagit med ditt 55-200mm objektiv? Jag funderar nämligen på att köpa det eller 18-200, vet itne vilket som rekommenderas eller märke? 🙂
Man behöver inte ha en systemkamera, en bra kompaktkamera med zoom-objektiv duger utmärkt. Själv använder jag en Fujifilm X-10 med 4x zoom (28-112) och hög ljusstyrka: 2,0-2,8. Riktig blixt är en fördel om ljuset är dåligt. Man kan även få bra bilder med en mobilkamera, särskilt utomhus om ljuset är bra.
Nikon dx40 med ett telezoom 70-210, jag fotar bara manuellt.
Denna bilden tog jag på en hopptävling, så detta är alltså ej min kanin.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Jag kör med en Nikon D3100 som många andra här! Tycker det är en bra och lätt kamera att använda då jag eg bara fotar djuren, så behövde inte ha något mer avancerat!
Fotar mest med ett Tamron 70-300 objektiv med "fuskmacro" och AF. Det blir faktiskt riktigt trevliga bilder på hopptävlingarna!
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*