Chockerande Nyheter!
Jag har just fått reda på att Harry och Doris är syskon, tjejen som jag köpte dom av ringde nyss och berättade att hon hade glömt att säga det när jag var där, hon sa att tyvärr så går det inte att para dom. Det är klart jag fattar att det inte är bra att para dom om dom är syskon! Jag ska inte para dom ändå i alla fall, jag vill inte ställa till inavel.. Jag ska självklart sära på dom nu, men jag vet inte om jag ska samla in pengar till att köpa en till bur, eller om jag helt enkelt bara ska sälja Harry. Han biter ju Doris och jag har inte plats för honom… Nu när dom inte går att para, ska jag försöka övertala mamma om att jag ska köpa en till hane… Men frågan är vad jag ska göra med Harry.. Några bra förslag??
Är det så viktigt att få kaninungar? Till vilket syfte tar du fram ungar?
Du kan ju absolut inte ha dem tillsammans i samma bur livet ut ändå. Har man 2 kaniner av olika kön som inte är kastrerade så ska de har varsin bur!
Tycker som jag skrev tidigare att du ska kastrera Harry, dem blir oftast snällare mot varandra då också, för dem har ju även vuxit upp tillsammans så tror inte det blir några problem för dem att vara tillsammans.
Sen förstår jag inte hur du kan prioritera bort Harry för att du ska få kaninungar? Är dem viktigare än honom?
Håller med dom övriga som har skrivit.
Inavel kan vara bra i vissa situationer, men det är inget man ska ge sig på om man inte är expert.
Har kaninhonan stamtavla?
Tycker också att det låter bäst att din nuvarande kanin kastreras så att de kan vara tillsammans.

Tycker det verkar som du inte riktigt vet vad du vill. Skriver att du ändå inte tänkt para dem men sen skriver du att du vill skaffa en till hane fast du inte har plats för den hane du redan har………….hänger nog inte riktigt med i hur du tänker.
Vet inte hur gammal du är men du bor ju hemma så borde nog dina föräldrar fatta beslut om hur det blir med dina kaniner. Lättast är iaf att kastrera honom så du kan fortsätta att ha dem tillsammans om dom nu trivs med varandra.
Lycka till iaf.
#5 Ärligt i vilka situationer kan inavel vara bra
Om du inte har plats för Harry, som du skriver, hur ska du ha plats med en annan hane? För det förstår jag verkligen inte. Och hur ska du ha plats med alla ungar?
Kastrera Harry och låt han och Doris vara vänner och bo tillsammans.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#6 Har inte riktigt så bra koll på det där, men har för mig om att det är för att kolla om det finns defekter eller liknande i stammen.
nej, det verkar ju inte vara så logiskt, att inte ha plats för harry, men att du kan ha plats för en annan hane och en hel kull med ungar.. tänk om du inte får någon unge såld.. det händer väl inte ofta men det finns ju en chans. när man tar en kull ungar så måste man ju i förväg ha plats för de ungar som inte blir sålda och blir könsmogna kanske.. för då kan man ju inte ha kvar dem hos mamman lilksom..
så det bästa är ju att kastrera Harry…och låta de vara tsm
Medarbetare på Hundar.ifokus

Skaffade du dina kaniner enbart för att få ungar efter dem?
Jag hade absolut kastrerat Harry, och låtit dem bo ihop om dem trivdes tillsammans. Jag hade aldrig sålt honom för att få en annan hane. Och hur hade du tänkt dig, om du skaffar en ny hane så MÅSTE den bo i en annan bur iaf. 2 fertila kaniner kan inte bo ihop, så enkelt är det. Dem får bara träffas när dem ska para sig.
Jag tkr du ska kastrera Harry, och låta honom bo med Doris om dem trivs med det… Och OM du ändå vill ta en kull efter Doris så kan du låta henne bli parad med en annan hane. Tänk bara på att både honan och hanen ska vara defektfria, samt att det inte får finnas bettfel eller andra defekter i stammen.
Om du verkligen älskar dina kaniner, så sälj inte Harry bara för att du vill ha söta små kaninungar! Tänk på att dina kaniner är levande varelser, som man inte bara säljer så fort det inte passar en själv. Allergi är ett rimligt själ att sälja sitt/sina djur för. Men att man vill ha ungar och det inte går para dem man har, och därför säljer den ena för att köpa en annan. Det är enbart själviskt!
Förlåt mig nu om jag missuppfattat helt, men jag fattade det såhär iaf:)
Kramar//Carro
Tack så mycket för alla svar.. Jag behöver lite kritik just nu, eftersom jag inte vet vad jag vill, eller ska göra, men självklart är Harry viktigare än kaninungar som jag inte ens har plats för… Jag är som sagt inte så van vid att ha kaniner, och det var inte genomtänkt alls! Men jag ska ta hit en bur till Harry, så att det inte blir för trångt åt dom.
Men tycker ni att jag ska kastrera honom även om dom har varsin bur?
#11: Har de varsin bur behöver du inte kastrera honom nödvändigtvis. Det kan dock vara bra att ha en extra även om de bor ihop om de nu skulle börja bråka efter ett tag. Då måste man ju sära på dom :) Och de kan inte bo ihop utan att han är kastreras sååå.. Ja, du gör lite som du vill :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Okej, jag ska åka och köpa en till bur så fort jag kan!
#11, bara undrar, om du inte var van med kaniner och kaninköpet inte var genomtänkt (som jag uppfattade ditt inlägg) varför vill/e du då ta en kull och få ungar?
Inget illa menat, kanske missuppfattat ngt, men är nyfiken! :)
^^ hoppas det går bra för dej!

så hemskt :/
#14: Nej, jag menar att det där inlägget var helt ogenomtänkt!
Att skaffa kanin hade jag planerat! 

#16 Är det första gången du har kanin? Isånafall tycker jag att du ska vänta med att ta ungar. Man kan inte bara läsa på om Avel och tänka "Nu kan jag para mina kaniner". Kaniner kanske inte ens är din grej, du kan tappa intresset om några månader och bli galen i t ex marsvin.
Nu säger jag inte att det är såhär. Jag säger bara hur det kan vara. Så snälla, missuppfatta mig inte. (:
Ååh så tråkiga nyheter för dig :\
#17: Tack för att du tänker så ^^, men jag ska inte ta några ungar! Och jag kommer INTE att tröttna på dom, dom är ju mina små älsklingar! (jag kommer inte att sälja nån av dom heller)
(möjligtvis att jag köper en till hane i framtiden när jag har mycket mer erfarenhet och mer plats, och avlar honom , men det tänker jag inte fundera på nu!)